Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lila bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbe_j

Aktiv medlem
Hej!

Har varit ute och fotat en del nu i kylan med min K10D, och när jag först startar kameran och ska knäppa en bild så blir det en stark lila ton över bilden, jag får vänta ca 10 sekunder innan jag kan ta en normal bild. Detta är lite smått irriterande, är detta något som jag bör lämna in kameran för?

Jag bifogar en bild.

MVh Sebbe
 

Bilagor

  • imgp4363.jpg
    imgp4363.jpg
    22 KB · Visningar: 1,337
Om inte det är fel på kameran så har Zorg strålat jorden med sin lila strålkanon. Bara du och hjortarna överlevde. :)

Tror på det förstnämnda, lämna in.

Ps: Hur är vitbalansen ställd?
 
Skickade iväg kameran till Zieger, de undersökte kameran, lödde om sensorn och rengjorde kontakter och ledningar. Jag fick hem kameran igår, skulle gå ut och testplåta lite, märkte att felet kvarstod.

Jag tror inte att dom lyckades få fram fenomenet överhuvudtaget, utan kontaktade bara Europaverkstaden för råd och gjorde rakt av som de sa.

Jag ringde till Zieger och de sa att jag fick skicka iväg kameran till dem igen, och de skulle i sin tur sända iväg den till Europaverkstaden. (Jag kunde få låna en K10 av dom under tiden, hehe)

Hursomhelst, jag började fundera lite på om det kan vara så att det är minneskortet som det är fel på? Att det inte är kameran som har problem med att ställa om sig vid kyla utan kortet (som är ett riktigt budgetkort;-))

I så fall så kan det ju vara därför som de inte fick fram felet, då jag inte skickade med mitt kort.

Så frågan lyder:
Kan dessa billiga minneskort bete sig skumt vid plötsliga temperaturförändringar? Så skumt så att de första bilderna blir lila? ;-)

Mvh Sebbe
 
minneskort

har du såpass kamera skall du inte snåla på minnsekort.
Hur kul är det exempelvis att göra jobb som inte går att hämta hem för att minneskortet krånglar.

Jag har stått och hackat mig fram, och det är det inte värt.
Så testa...

Lothar M
 
Märkligt fenomen.
Jag har använt min k10D i -12 grader som lägst (förra vintern) och fick härliga vinterbilder.
Kan vara svårt att hitta felet om verkstan inte själva får felet. Hmm...
Minneskortet? Ja, det är ju värt att prova ett annat minneskort absolut.
Men det verkar ju vara vitbalansen som är helt väck.
Körde du på auto manueller eller förvalen?
 
Jag är lite smått tveksam till att det är vitbalansen som är problematisk, det går inte att få bilden att se bättre ut med efterbehandling(trots RAW-format). De enda färger som finns i bilden är lila, svart och vit.

Jag har provat en gäng olika vitbalansinställningar. både förinställda, manuella och auto. Utan resultat

Jag ska testa ett annat minneskort, och även mitt nuvarande i en anna kamera så fort jag kan.

Lothar: Ja, men jag skyller på att det var det kortet som ingick i paketet (;
 
Ok, om bildens information bara är lila, svart och vitt ja då har inte vitbalansen med det att göra - den applicerar ju efteråt i RAW och förutsätter en hel färgskala.
 
Kylspray

Med ett billigt minneskort får du vänta länge på skrivningen, kort är billiga nu.

Kylspray finns hemma hos mig och hos många andra, har inte Zieger kylspray så vet jag inte vad jag ska säga....
 
Jag har testat ett antal olika minneskort nu och det var inte där problemet låg. Så jag har helt enkelt fått skicka iväg kameran igen, och Zieger skulle skicka den till Europaverkstaden.
 
Hej, jag har en kamera, K10D, med liknande problem. Mina bilder blir dock helt svarta med lila "brus" i. Den kom tillbaka från Zieger idag. De hade inte lyckats få fram felet med svarta/lila bilder.
Det låter som de har gjort samma åtgärder som på din kamera, omlödning av sensorn bla.
Mina problem har uppkommit när jag gått ut i -1 till +8 grader, gråmulet och fuktigt väder. 3ggr på ca 60 fototillfällen har jag haft problem, det blir till att hårdtesta att felet inte är kvar.
 
Aha okej, ja gör så. Kim kameras fel uppkommer i stort sett varje gång jag går ut när det är kallare än kanske +6 grader.
 
Felen är kvar ...

precis när man trodde att de faktiskt lyckats laga kameran så kommer felen tillbaka. Det kanske blir en tur till tyskland den här gången.
 
Nej f-n vad tråkigt! Ja, det lär väl bli det, min är i Tyskland just nu, har varit borta i en månad snart. Hoppas att den kommer tillbaka så fort som möjligt.

Det är nu man börjar känna att man är lite beroende av fotandet, hehe.
 
Fick nyligen hem kameran från Hamburg, dock så har dom inte heller den här gången lyckas åtgärda felet.

Kom att tänka på en sak. har man inte rätt till en helt ny kamera om de har försökt att reparera den två gånger utan att lyckas?

Bara en tanke..
 
Jag som blivit så förtjust i de Zorg-bestrålande hjortarna. Har du inga fler exempel värda att posta här?
 
Trisst att höra, min kamera är ju där nere nu.
Försök att häva köpet eller att få en ny kamera.
Service pratade om att kanske byta CCD eller elektronik till min. Vad hade de provat med för åtgärder till din kamera?
 
Jag vet inte vad dom gjorde nere i Tyskland, men första gången så försökte dom med att löda om sensorn.

Dom bytte iallafall inte ut någonting, stod bara rep. CCD på lappen. samt rengöring av kontakter.

När skickade du iväg din?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.