Nu är inte jag proffs och det är säkert en trolltråd, men...
5D IV har kass autofokus, din kompis snackar i nattmössan. Lite spetsigt kanske, men 2019 hade jag ett par dagar med bra action på dvärgmås på nära håll i Storsjö i Härjedalen. Avstånden var ofta runt 5-15 meter med 1 DX och 400 DO II. Dvärgmåsarna rör sig snabbt och svårförutsägbart precis som tärnor som fångar dagsländor, det är mycket svårt att följa dom.
Ändå gick det hyffsat att träffa med AI Servo och 12 bps, autofokusen hann med att fokusera om trots hastigheten. Det svåra var att få fågeln i sökaren...
Dvärgmåsbilderna här är därifrån och de kan knappast lämna något att önska vad gäller skärpan trots fåglarnas hastighet.
2020 hade jag sålt min 1 DX och skaffat en 5D IV. När jag försökte fota dvärgmåsarna igen var det lögn i helvete. Autofokusen har inte en chans att hinna med. Fågeln är i sökaren men den hinner inte hitta skärpa.
Min 7D II hade lika lite problem med det som 1DX'en hade, det är samma autofokussystem i den men en processor istället för två. Men dels blir brännvidden för lång för avståndet, dels blir bruset för högt med de slutartiderna (1/2500-1/4000).
5D IV är en jättebra allroundkamera med jättefin bildkvalité, men den typen av snabb action är den helt enkelt kass på.
Det var den fotosessionen (och det höga pixelantalet, 20 bps osv) som fick mig att börja titta på R5 från början.
Så du kan hälsa din polare att en okänd kille på ett forum tycker att han är helt ute och cyklar