Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leveranser av D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Argghhh. Min D200 tillbaks till Nikon.

Calle S skrev:
Så det är fortfarande bandning trots att du har haft den på service? Har du lust att maila en bild till mig? Jag är lite nyfiken.
Jag har också "Typ I"-bandning som går att provocera fram; fota glödlampor rakt på etc. Det är ingenting som sabbat en normal bild än, och även om det dyker upp i en sådan är jag tveksam om det skulle synas i print/normal publiceringsstorlek.

Bandningen verkar vara någon slags kusin till "blooming", som D70 kunde råka ut för (och som sabbade bilden mer) vid mycket starka ljuskällor så jämfört med D70 är det ett lyft.

Så jag är tveksam om jag ens skall låta fixa det. Det jag undrar är om Nikon nu går in och justerar något för att inte bandningen någonson skall dyka upp, får det då istället någon negativ konsekvens? Någon som vet? Kanske skruvar man ner någon tolerans så att det istället ger en aning försämrad känslighet generellt...? Nå det är bara en spekulation, helt obekräftad!
 
Det där med blooming, är det när stora delar av bilden får grönaktiga fält? Det har hänt mig på ungefär 10-15 exponeringar av totalt ca 24 000 med min D70. Lite surt när det händer, men man ser det ju direkt på skärmen.

Så D70 är inte felfri den heller. Men alla problem är relativa. Tänk bara när man plåtade film och insåg att man glömt att ställa in rätt iso när man fick bilderna. Argghh...
 
Re: Re: Re: Argghhh. Min D200 tillbaks till Nikon.

clindh skrev:
Jag har också "Typ I"-bandning som går att provocera fram; fota glödlampor rakt på etc. Det är ingenting som sabbat en normal bild än, och även om det dyker upp i en sådan är jag tveksam om det skulle synas i print/normal publiceringsstorlek.

Bandningen verkar vara någon slags kusin till "blooming", som D70 kunde råka ut för (och som sabbade bilden mer) vid mycket starka ljuskällor så jämfört med D70 är det ett lyft.

Så jag är tveksam om jag ens skall låta fixa det. Det jag undrar är om Nikon nu går in och justerar något för att inte bandningen någonson skall dyka upp, får det då istället någon negativ konsekvens? Någon som vet? Kanske skruvar man ner någon tolerans så att det istället ger en aning försämrad känslighet generellt...? Nå det är bara en spekulation, helt obekräftad!

..om serviceteknikern gör ett dåligt jobb så, jag tror snarare det är sånna effekter som några har råkat ur för, verkar finnas några sånna på dpreview vad jag sett,

annars borde en gratis kalibrering bara vara av godo, om den görs korrekt,

EDIT:
vore iofs intressant att mäta ISO känligheten före och efter kalibrering...drar dom ner förstärkningen så kan den påverkas..
 
Senast ändrad:
Har jag kommit till fel tråd??? Trodde i min enfald att den handlade om leveranserna av D200!
Jag är faktiskt nyfiken på när de levereras!
 
Trots att D200 har problem med bandning, tjuvdrar ström och är brusig så köper mängder med folk den... Är resten av kamerorna på marknaden sämre eller är vi konsumenter bara dumma i huvudet? Eller är det så att D200 är en riktigt bra kamera och alla som inte har någon är avundsjuk och måste därför pixlepeepa och leta andra fel på den?

Själv får jag min D200 ifrån Japan nästa vecka och som tur är så fotar jag aldrig rakt in i en lampa och överexponerar den samtidigt som jag har en svart bakgrund samt sedan framkallar bilden i stort format eller förstorar upp den på skärmen så jag lär slippa det problemet. Sen anväder jag aldrig höga iso så jag slipper brusiga bilder. Då återstår det där med batteriet... Skulle min nu dra mycket ström så får jag väl köpa ett nytt batteri. så har jag löst det problemet också.

Kunde inte alla kommit på att D200 är en skitkamera för flera månader sen så att jag kunde ha fått lägga pengarna hos en svensk fotohandlare istället för hos en japansk.
 
Det börjar komma några D200 från Cyberphoto nu.
För ett par veckor sedan levererade de fem stycken
(och jag var nummer sex i kön ;-)

Men den här veckan får de hem tio stycken till, så enligt
mail från Cyberphoto så bör jag få min D200 i början på nästa vecka.

Ställde mig i kö 1/11-05 09:36
 
Förra veckan var jag på 6:e plats, bestälde 1/11.
Jag fick ett mail från CyberPhoto i morse .

¨Hej!

Jag tänkte bara meddela att vi mot slutet av veckan kommer att få en laddning Nikon D200, så du kommer att ha ditt exemplar någon gång efter helgen.

Med vänlig hälsning

Ralph Lindberg¨
 
Snackade med Kameradoktorn i förra veckan och deras gissning är att de som beställde i december kan möjligtvis ha en chans att få sin kamera mot slutet av mars.

Själv beställde jag i mitten av januari så det lär väl dröja till maj.
 
Dajo skrev:
Har någon sett några priser på ett kit med D200 och nikkor 17-55 2.8?

Jag hittar inte om någon redan observerat, så med risk för repris...

Scandinavian Photo har nu "kitpris" på

- D200 med 17-55: 29 995 kr
- D200 med 18-70: 19 295 kr

Med D200 för deras pris 16 495 kr blir det

- 17-55: 13 500 kr istf för 14 195 kr i lösvikt
- 18-70: 2 800 kr istf för 3 695 kr i lösvikt

Således 695 resp 895 kr i "kitrabatt" med reservation för felräkning...

www.nikon.se redovisar inte längre några kit alls på D200 på webbplatsen, och kitrabatten verkar låg, så kan man tro det enbart är säljarens egen?
 
Någon?

Dum fråga kanske, men är det NÅGON som vet nått ställe i Europa eller helst Sverige där man kan få tag i kameran? Jag håller på att flippa ur.. har letat som en idiot sen början av Januari! USCH.
 
Näe, nu har jag tröttnat och avbeställt D200:an.

Någon som har en idé om ett eller flera objektiv att lägga pengarna på? Jag har cirka 16500 spänn att spendera. Suktar efter en raktecknade vidvinkel och/eller en riktigt skarp porträttglugg. En riktigt ljusstark tingest skulle också smaka.

Puss!
 
Förlåt.

Kopplingen ligger i den massiva hysteri som ändå existerat runt släppet av D200:an. Hur viktig är den egentligen? Läge för reflektion?

Hur som haver hade jag stått i kö i två och en halv månad när jag hoppade ur kön.

Mvh /Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.