Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leveranser av D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Slowfinger skrev:
................... Men det kan jag glömma - det är samma prylsport. Egentligen borde man köpa sig en Holga ;-)
Nääe, inte en Holga men en gammal Hasselblad eller Leica O C H (detta är viktigt!!) en antologi över bra fotografer och deras bästa bilder.
Sedan sätter man sig och läser/bläddrar i sin antologi Och frågar sig för varje bild: "Tar jag så bra bilder - eller bättre??"
Är svaret "Näe....(fanken också), tyvärr inte, långt därifrån....suck". så kan du fortsätta med din begagnade utrustning enligt ovan.
Är svaret däremot: "Jajamensan! den där grabben/tjejen har inget att lära mig" så kan du gå och handla ny och bättre - ja kanske inte, men modernare i alla fall - utrustning.
Alternativt ringer man efter de där talangscouterna i vita rockar som provar ut tröjorna med långa ärmar som knäpps ihop i ryggen......;-)).
Us
 
Re: En dryg vecka med D200

MattiasN skrev:
* Batteritiden är usel... men den ska ju bli bättre säger folk. Är bara på min tredje laddning än.

Det där tycker jag är lite oroande, och illa med tanke på att Nikon gör stor affär av kapaciteten på det nya batteriet. Kan någon som kört en 10-15 laddningar berätta hur det går då?

/Per
 
Re: Re: En dryg vecka med D200

Per skrev:
Det där tycker jag är lite oroande, och illa med tanke på att Nikon gör stor affär av kapaciteten på det nya batteriet. Kan någon som kört en 10-15 laddningar berätta hur det går då?

/Per

Läste på Kamera & Bilds hemsida att en del D200 verkar tjuvdra ström. Någon kompnent som ligger och drar även när kameran är avstängd.
 
Re: Äntligen nu har den kommit

Bosse_Hedman skrev:
Nu har min D200 äntligen kommit, jag har även en bra plats i kön på expert fridhemsplan om någon vill ha den platsen så hör av er. Man kanske kan göra någon glad.

/Bosse Hedman

Om du ger bort din plats till någon gör du en människa glad.

Om du drar tillbaka din plats i kön gör du alla efter dig glada =)
 
Om Batteri & bandning.


Om vi få vara D200 & se att bandning är ett problem får några sm fotogragera på ett vis set &
Batteritiden är usel efter x laddningar kan man
skicka tillbacka kamread till Nikon? & om nikon har inte ett lösning till problemet vad kan vi gjöra?

Jag fråga då jag oftas fotografera undervaten med 400 iso & sunballs nånting som skulle skapa ett bandning.

Batteritiden & ocså extrem viktig för mej da man kan inte hella när som helst bytta batteri unter vatten :)

Jag har nu ett Nikon D70s & börja langsam tvivla om d200 är rätt kamera fär mej

Lambis
 
Re: En dryg vecka med D200

MattiasN skrev:
Här är lite korta synpunkter.

* När jag håller i min D70 nu efter att ha jobbat med D200 ett tag så känns D70 löjligt plastig, burkig och pluttig skärm.

* Bilderna är mycket mycket trevligare än D70 bilderna. Färgerna, lystern.. och framför allt så är dom nästan alltid rätt exponerade. D70ns bilder har ju en tendens att vara väl mörka. D200 ligger nästan istället på gränsen till väl ljusa.. men för det mesta är dom helt korrekt exponerade vilket gjort att jag klarat mig bra med JPEG istället för RAW som jag alltid körde på D70.

* Autofokusen verkar säkrare än på D70. Speciellt med mitt Sigma 180 makro. Dock så har jag sett tendenser till frontfokus med 17-55an. Ska undersöka det lite mer.

* Ibland noterade jag att kameran fokuserade utan att jag gjorde något. Efter ett tag fattade jag att jag kommit åt AF-ON knappen med tummen utan att jag tänkt på den. Den sitter lite knasigt. Hade önskat att man kunde programmera om den till något annat då jag alltid fokuserar med avtryckaren (Men det kan man inte vad det verkar).

* Det finns en ruskig massa sätt att ställa in autofokusen. Jag har fortfarande ingen aning om vad som är bäst i vilken situation.

* Batteritiden är usel... men den ska ju bli bättre säger folk. Är bara på min tredje laddning än.

* Zoomknappen zoomar för lite. Kan man ställa in det? Vad jag kan se så kan man bara ställa zoomgraden på multiväljaren.

*Superzoomen på multiväljaren är suverän.

* Jag gillar inte riktigt multiväljarens känsla. Den känns svampig och oprecis. Tycker D70ns är mycket bättre.

* Auto iso funkar kalas.

* På det hela taget är jag extremt nöjd i alla fall. Har lyckats reproducera bandning, men endast vid 400 iso och fotande rakt in i glödlampa. Innan jag upptäcker det på någon "riktig" bild så ser jag det som ett ickeproblem.

Tack för det. Jag tar tillbaka mitt tidigare inlägg om att det räcker med D70 ;-) Det verkar som om precis de saker som jag är "missnöjd" med på D70 är åtgärdade på D200. Mycket bra!
 
Re: Re: Äntligen nu har den kommit

WaterMelonMan skrev:
Om du ger bort din plats till någon gör du en människa glad.

Om du drar tillbaka din plats i kön gör du alla efter dig glada =)


Knappast troligt att det går att jämföra glädje och tacksamhet i dessa två fall.

/En som inte tänker köpa en D200
 
Jippie! idag fick jag äntligen min D200..
blev lite förvånad över tyngden i den, när man hängde på 70-200 vr så kändes det som ngt man skulle kunna döda ngn med.
 
Ej längre restnoterad

Kollade min order hos Scandinavian och konstaterade att den hade ändrat status, kanske ett tecken på att det börjar röra på sig hos Nikon.

Den står numera som bristvara och ej restnoterad.
 
tillbacka till ämne

Jag stå i ko hos Scandinavian foto
20 November 2005

Är nån som ahr sin d200 & beställde hos SF rund 20 november?

Min Nikon d70s dog idag , jag har garanti men det ta några veckor till jag få min tillbacka

Så nu sitta jag untan kamera mad alla mina gluggar & har photoshootings hella mars

Snakar om timing :)
 
Re: Re: En dryg vecka med D200

Per skrev:
Det där tycker jag är lite oroande, och illa med tanke på att Nikon gör stor affär av kapaciteten på det nya batteriet. Kan någon som kört en 10-15 laddningar berätta hur det går då?

/Per

Det går inget vidare....jag har precis fått hem mina 3 extra batterier från BH...Det som verkar dra ström är främst 2 saker. Att transportera stora mängder data från kameran till minneskortet ( en okomprimerad RAW är äckligt stor) samt att displayen är stor och drar ström.

Jag ser det som att min D70 var ovanligt bra, D200 är mer normal.

MEN, kör man utan display och endast i JPEG, då klarar kameran avsevärt fler exponeringar på ett batteri!
 
Re: Re: Ej längre restnoterad

Rodney skrev:
Och skillnaden är ?

Att de har börjat fått in exemplar på sitt lager igen, idag hade de 1 stycken kvar som de skulle skicka ut.

När de skickat ut den så hade de vad jag förstod nästan skickat ut till alla som beställde den 1 Nov, kanske ngn enstaka kvar.
 
Re: Re: Re: Ej längre restnoterad

Stefan71a skrev:
När de skickat ut den så hade de vad jag förstod nästan skickat ut till alla som beställde den 1 Nov, kanske ngn enstaka kvar.
Vad bra. Då kan de fortsätta med dem som beställde den 2 nov då :)

//Jim, som beställde i februari nån gång
 
Re: Re: Re: Re: Ej längre restnoterad

jimh skrev:
Vad bra. Då kan de fortsätta med dem som beställde den 2 nov då :)

//Jim, som beställde i februari nån gång

Det är din tur snart... själv så beställde jag den 4e, så du är före mig i allfall med några platser men inte så många förhoppningsvis.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Ej längre restnoterad

Stefan71a skrev:
själv så beställde jag den 4e, så du är före mig i allfall med några platser
Jag beställde också den fjärde. Fast den fjärde februari :) Så jag misstänker nog att du får din först. Men jag har ingen brådska utan är nog i själva verket glad över att inte få någon ur de första serierna.
 
Är det ett sätt att skapa efterfrågan på från
Nikons håll det här med att bara pusta ut ett litet antal kameror då och då i vårat lilla land?
Det kanske är jättesmart inte vet jag däremot tycker jag att det MKT dåligt. Skall Nikon börja marknadföra en ny kamera modell då skall det också finnas produkter ut i handeln så att man kan köpa ifall man vill det annars kan de vänta med lanseringen tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.