Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leveranser av D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Dajo skrev:
Och Cyberphoto är inte någon riktig butik menar du då?

Nej de är en virtuell butik och finns inte IRL utan är ett lager med en utlämningsservice. Huruvida de bra eller dåliga är en helt annan sak och med tankte på deras rykte på t ex pricerunner så lutar det åt att de är mycket bra.
 
Det är ju därför Cyberphoto (oftast) är lite billigare än Scandinavian Photo som har tre butiker vilket kostar kosing. Själv gillar jag SP mycket och om man bor i närheten av deras butiker betalar jag gärna ett par procent extra.
 
Det har kanske inte riktigt med det här att göra men jag beställde ett Nikon 50mm f/1.8 från Cyberphoto strax efter jul. Det stog att det var okänd leveranstid, efter 2 veckor hörde jag av mig till CP och frågade om de hade någon som helst aning om när det skulle komma in. Det känns ju inte som ett väldigt exotiskt objektiv direkt... De hade tyvär inga uppgifter på det och sa att Nikon Sverige inte visste själva. Samtidigt stog det som "Ej i lager" eller nåt liknande på SP, så jag väntade ytterligare 2 veckor och inget hände, Cyberphoto visste fortfarande inte när de skulle få in det men nu fanns det i lager på SP. Jag avbeställde då hos CP och beställde från SP. Fick objektivet tre dagar senare.

Det som är dåligt är att de inte kan ge mig nån leveranstid överhuvudtaget. Det skulle ju vara intressant om de kunde säga om det tar två veckor, två månader eller två år. Nån slags ungefärligt tid iallafall.

CP kanske har lite taskig relation med Nikon eller nåt? Jag har tidigare beställt saker från CP och har bara gott att säga om dem. Vet dessutom t ex en kompis som köpte en kamera där som fungerade som den skulle men han var inte nöjd utan ville ha en annan modell, de tog tillbaka kameran och skickade den andra modellen. Den nya kameran var ju iofs dyrare men han hade trots allt använt den första ett litet tag.

/David
 
har nu ställt mig i kö på Scandinavian photo, men övrigt, vilket ställe får man troligtvis först sin kamera hos om man ställer sig i kö nu?

Ps: snackade med en kille där och han trodde att de skulle få in ett parti typ nästa vecka.
 
DavidBerg skrev:
Det har kanske inte riktigt med det här att göra men jag beställde ett Nikon 50mm f/1.8 från Cyberphoto strax efter jul. Det stog att det var okänd leveranstid, efter 2 veckor hörde jag av mig till CP och frågade om de hade någon som helst aning om när det skulle komma in. Det känns ju inte som ett väldigt exotiskt objektiv direkt... De hade tyvär inga uppgifter på det och sa att Nikon Sverige inte visste själva. Samtidigt stog det som "Ej i lager" eller nåt liknande på SP, så jag väntade ytterligare 2 veckor och inget hände, Cyberphoto visste fortfarande inte när de skulle få in det men nu fanns det i lager på SP. Jag avbeställde då hos CP och beställde från SP. Fick objektivet tre dagar senare.

Det som är dåligt är att de inte kan ge mig nån leveranstid överhuvudtaget. Det skulle ju vara intressant om de kunde säga om det tar två veckor, två månader eller två år. Nån slags ungefärligt tid iallafall.

CP kanske har lite taskig relation med Nikon eller nåt? Jag har tidigare beställt saker från CP och har bara gott att säga om dem. Vet dessutom t ex en kompis som köpte en kamera där som fungerade som den skulle men han var inte nöjd utan ville ha en annan modell, de tog tillbaka kameran och skickade den andra modellen. Den nya kameran var ju iofs dyrare men han hade trots allt använt den första ett litet tag.

/David

Kan ju också vara att SP hade beställt in av det objektivet tidigare än CP, dvs utan att någon bokat bara för att ha i lager?
 
D200 och Sigmas objektiv

Har ju lite tid på mig att välja objektiv till D200:an eftersom den aldrig kommer...
Är det ngn som hört ngt om Sigmas objektiv (HSM) som skulle uppdateras för att lira med D200:ans bakre AF knapp?
Finns det ngn firmware klar?
Tänkte framför allt på Sigmas 100-300/4.
Är det ngn som lämnat in objektiv för uppdatering? Iså fall, fungerar det bra?
 
Tänker Nikon kompensera

den långa väntan för oss.....

Vore väl på sin plats med nån form av rabattcheck eller liknande för att de klantat sig så katastrofalt med sin logistikplanering.

På så vis får de oss ju att köpa ännu mera Nikonprylar ;-)

Jag står lugnt och fint i kön, men förundras över hur Nikon sköter det här.
 
Re: Tänker Nikon kompensera

JAVA skrev:
den långa väntan för oss.....

Vore väl på sin plats med nån form av rabattcheck eller liknande för att de klantat sig så katastrofalt med sin logistikplanering.

På så vis får de oss ju att köpa ännu mera Nikonprylar ;-)

Jag står lugnt och fint i kön, men förundras över hur Nikon sköter det här.

Är det några som skall ha rabatt... så är det väl vi testpiloter, som köpt "grisen i säcken".

Skulle det visa sig att vi var missnöjda, skulle andra backa ur köpet. ;-)
 
Re: D200 och Sigmas objektiv

kazoya skrev:
Har ju lite tid på mig att välja objektiv till D200:an eftersom den aldrig kommer...
Är det ngn som hört ngt om Sigmas objektiv (HSM) som skulle uppdateras för att lira med D200:ans bakre AF knapp?
Finns det ngn firmware klar?
Tänkte framför allt på Sigmas 100-300/4.
Är det ngn som lämnat in objektiv för uppdatering? Iså fall, fungerar det bra?

Uppdateringen är inte klar ännu.
 
D200 inne på reparation

Fick min D200 för en vecka sedan. Nu är den på service/reparation hos nikon displayen bara blinkar, känner inte av objektiven, pratade just med nikon och får svar att dom väntar hem delar och har ett antal D200 med olika problen som väntar på service, Det här med nikon börjar bli en riktigt bra story.
 
Re: D200 och Sigmas objektiv

kazoya skrev:
Har ju lite tid på mig att välja objektiv till D200:an eftersom den aldrig kommer...
Är det ngn som hört ngt om Sigmas objektiv (HSM) som skulle uppdateras för att lira med D200:ans bakre AF knapp?
Finns det ngn firmware klar?
Tänkte framför allt på Sigmas 100-300/4.
Är det ngn som lämnat in objektiv för uppdatering? Iså fall, fungerar det bra?

Jag har haft kontakt med Tura ang två objektiv (14mm och 150mm) som ska fixas till för att fungera med D200 och fick följande besked per e-mail i slutet av förra veckan: "Har inte fått mjukvara för dina objektiv ännu. Räknar med inom en månad."
Samma förfrågan gjorde jag per telefon i början på januari och fick i stort sett ungefär samma svar då; återkom om en månad då kanske....

/Nonno
 
Re: Re: Re: D200 och Sigmas objektiv

Per skrev:
Listan på den här sidan är ju rätt kort, vilka Sigmaobjektiv gäller det egentligen??

/Per

Jag har utgått i från denna artikel i tidningen Kamera & Bild från december/januari:

"Behöver du uppdatera?
Sigma gillar inte Nikon D200

Sigma meddelade i går kväll att deras HSM objektiv inte fungerar fullt ut på nya Nikon D200. Det hela handlar om en liten bugg i mjukvaran hos objektiven. Använder man avtryckaren för att fokusera, vilket tros vara det mest förekommande hos användarna så fungerar det utan problem. Det är först när man vill kunna styra autofokusen med tummen och flyttar bak autofokusen till knappen på bakstycket som problemet uppstår.

Problemet gäller endast Sigmaobjektiv av HSM-typ, objektiv utan HSM fungerar utan problem. Uppdateringen kommer enligt Sigma att vara kostnadsfri och här i Sverige är det Tura Nord som numera har agenturen för Sigma, efter att ha tagit över från Expert.

Följande objektiv kräver en uppdatering av mjukvaran:

Fasta objektiv
EX 14/2,8 ASP HSM
EX 30/1,4 DC HSM
EX 150/2,8 DG APO Macro HSM
EX 180/3,5 DG APO Macro HSM
EX 180/3,5 APO Macro HSM
EX 300/2,8 DG APO HSM
EX 500/4,5 DG APO HSM
EX 800/5,6 DG APO HSM

Zoomobjektiv:
EX 10-20/4-5,6 DC HSM
EX 12-24/4,5-5,6 DG ASP HSM
EX 17-35/2,8-4 DG ASP HSM
EX 50-500/4-6,3 DG APO HSM
EX 50-500/4-6,3 APO HSM
EX 70-200/2,8 DG HSM
EX 70-200/2,8 HSM
EX 100-300/4 APO DG HSM
EX 100-300/4 APO HSM
EX 120-300/2,8 DG APO HSM
EX 120-300/2,8 APO HSM
EX 300-800/5,6 DG APO HSM
EX 300-800/5,6 APO HSM"

När jag varit i kontakt med Tura har man inte sagt att mina objektiv inte behöver uppdateras.
/Nonno
 
Batterigreppet

Nu börjar batterigreppen till D200án att levereras.

Fick mitt grepp idag :)

Det känns helt kanon på kameran!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.