MattiasN skrev:
Här är lite korta synpunkter.
* När jag håller i min D70 nu efter att ha jobbat med D200 ett tag så känns D70 löjligt plastig, burkig och pluttig skärm.
* Bilderna är mycket mycket trevligare än D70 bilderna. Färgerna, lystern.. och framför allt så är dom nästan alltid rätt exponerade. D70ns bilder har ju en tendens att vara väl mörka. D200 ligger nästan istället på gränsen till väl ljusa.. men för det mesta är dom helt korrekt exponerade vilket gjort att jag klarat mig bra med JPEG istället för RAW som jag alltid körde på D70.
* Autofokusen verkar säkrare än på D70. Speciellt med mitt Sigma 180 makro. Dock så har jag sett tendenser till frontfokus med 17-55an. Ska undersöka det lite mer.
* Ibland noterade jag att kameran fokuserade utan att jag gjorde något. Efter ett tag fattade jag att jag kommit åt AF-ON knappen med tummen utan att jag tänkt på den. Den sitter lite knasigt. Hade önskat att man kunde programmera om den till något annat då jag alltid fokuserar med avtryckaren (Men det kan man inte vad det verkar).
* Det finns en ruskig massa sätt att ställa in autofokusen. Jag har fortfarande ingen aning om vad som är bäst i vilken situation.
* Batteritiden är usel... men den ska ju bli bättre säger folk. Är bara på min tredje laddning än.
* Zoomknappen zoomar för lite. Kan man ställa in det? Vad jag kan se så kan man bara ställa zoomgraden på multiväljaren.
*Superzoomen på multiväljaren är suverän.
* Jag gillar inte riktigt multiväljarens känsla. Den känns svampig och oprecis. Tycker D70ns är mycket bättre.
* Auto iso funkar kalas.
* På det hela taget är jag extremt nöjd i alla fall. Har lyckats reproducera bandning, men endast vid 400 iso och fotande rakt in i glödlampa. Innan jag upptäcker det på någon "riktig" bild så ser jag det som ett ickeproblem.