Annons

Leveranser av D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att D200 linjen produserar 10 000 kameror per vecka och att hela produktionskedjan måste fungera för att de skall klara det.
Hans
 
Här spekuleras det kraftigt. Finns det igentligen någon anledning? Inga D200 lär ju levereras snabbare för det.

Christer: Om jag skriver här att Nikon spottar ut 1000000 kameror om dagen så har du ju just nu läst detta i ett forum och tagit detta som en sanning.

Hans: Samma här - här TROR du ju att det produceras 10000 kameror i veckan. Tack för upplysningen.

Daniel: En kille med substans. Han konstaterar att fabriken har en kapacitet på 40' kameror i månaden. Dock är du ju inte säker på vilken kapacitet den snurrar i idag. Känner att jag är lite klokare nu.

Jag förstår att folk är sugna på D200, det är jag med, men kommer D200 snabbare till butiken baserat på gissningar, heta tips på ngt forum eller rena spekulationer?

Beredd på konstruktiv kritik ;-)

// Johan Maxe
 
Tips

Det står en D200 på hyllan hos Expert i Köping. Kanske är den avsedd som demo eller bokad - men om den är bokad, varför skulle den då stå uppackad?
Den som är sugen kan ju alltid höra sig för. :)

/Nonno
 
Maxe skrev:
Här spekuleras det kraftigt. Finns det igentligen någon anledning? Inga D200 lär ju levereras snabbare för det.

Christer: Om jag skriver här att Nikon spottar ut 1000000 kameror om dagen så har du ju just nu läst detta i ett forum och tagit detta som en sanning.

Hans: Samma här - här TROR du ju att det produceras 10000 kameror i veckan. Tack för upplysningen.

Daniel: En kille med substans. Han konstaterar att fabriken har en kapacitet på 40' kameror i månaden. Dock är du ju inte säker på vilken kapacitet den snurrar i idag. Känner att jag är lite klokare nu.

Jag förstår att folk är sugna på D200, det är jag med, men kommer D200 snabbare till butiken baserat på gissningar, heta tips på ngt forum eller rena spekulationer?

Beredd på konstruktiv kritik ;-)

// Johan Maxe

nä tro på ord som står i forum gör man absolut inte..men de är är ju en spekulationstråd ;-) för mig räcker det gott och väl om jag får kameran tills i juli då man har semester..men jag antar att det är lika bra att stå kvar i kön så bör man ha en god chans att få den till dess..letar ivrigt efter en begagnad D70 då det börjar bli tråkigt att sitta och leka med 3st objektiv och avfyra sb-800:an utan ngn kamera..*s*
 
Inte för att det ändrar någonting i sak men det skulle vara intressant att veta hur många beställningar Nikon Japan har fått på D200:an hur stor produktionskapaciteten är för tillfället och hur de prioriterar leveranserna.
 
Damocles skrev:
Var inga som helst problem med 20D utom första veckorna i princip. Jag fick min kamera den 16-sep, det var mindre än en månad efter kameran överhuvudtaget blev officiell. Efter det rasade det på rätt bra, sedan kom ju 350D våren efter.

I den butik jag stod och sålde i var efterfrågan betydligt större än vad Canon kunde leverera iaf.

/Maverick
 
leveranser av Nikon D200

Enligt de informationer jag fått genom samtal med Nikon Sverige är att står man inte i kö så får man nog vänta till april/ maj. Det som kan snabba upp det är att ett flertal intressenter troligen har tecknat sig hos flera leverantörer.
Om vi jämför med VW Golf där svenska marknaden står för 3% av produktionen så kanske Sverige står för knappt 1% av produktionen av Nikon D200. Med de problem som troligen sinkat produktionen så lär vi få vänta, dvs. minst 50-60 arbetsdagar efter sistlidna nyår.
En liten räkneoperation.
 
Maxe skrev:
Här spekuleras det kraftigt. Finns det igentligen någon anledning? Inga D200 lär ju levereras snabbare för det.

Christer: Om jag skriver här att Nikon spottar ut 1000000 kameror om dagen så har du ju just nu läst detta i ett forum och tagit detta som en sanning.

Hans: Samma här - här TROR du ju att det produceras 10000 kameror i veckan. Tack för upplysningen.

Daniel: En kille med substans. Han konstaterar att fabriken har en kapacitet på 40' kameror i månaden. Dock är du ju inte säker på vilken kapacitet den snurrar i idag. Känner att jag är lite klokare nu.

Jag förstår att folk är sugna på D200, det är jag med, men kommer D200 snabbare till butiken baserat på gissningar, heta tips på ngt forum eller rena spekulationer?

Beredd på konstruktiv kritik ;-)

// Johan Maxe

lita på Makoto Kimura...han vet vad han snackar om: initialt var det tänkt att producera 40000 st D200 i månaden..men dom jobbar på att öka under mars/april

Nikon Aims for 40 Percent of the DSLR Market
----------------------------------

Makoto Kimura, who heads Nikon Corp.'s camera business, says that the firm seeks a 40 percent share of the world DSLR market the camera maker estimates to reach 5 million-plus units this year, reports Photo Trade Express.

As to the status of the D200 DSLR and 18-200mm non-blur zoom lens launched on the domestic market toward the end of the last year, Kimura admits that the products are in apparent short supply.

"It is the same in the overseas market. Monthly production of the D200 was 40,000 units, hastily revised upward from initial plan," he says, adding, "The factories are already working for further increase and the situation will be improved in March or April."

källa:
http://www.steves-digicams.com/diginews.html
 
I am still saying that nikon is way to slow this time.

d200 is a semipro model and i love to see that Ninon dont introduce a camera that cant deliver...Is desent matter what factory produces or everything else guys.
As a consumer you like not to wait half year and more to get you camera.

Not if they is a full frame canon 5d there and the new 350d is on the corner
http://translate.google.com/transla...&hl=de&ie=UTF-8&oe=UTF-8&prev=/language_tools

Lambis
 
Det jag inte förstår i denna diskussion är att många vill /kräver massa interna svar ifrån Nikon.

Varför skulle de säga ifall de har problem med produktionen? (78st är sjukskrivna,"Olle" är för dålig för att bygga den, Lisa satte in fel motstond på plats R56A2 men det verkar funka okey men vi skickar inte ut några fler så m.m.) Det skulle ju bara skapa massa rykten osv. att det är fel på massa kameror, folk vill byta ut sin mot en ny (som inte har något påstått fel?)
Det vill säga en hel del badwill som skulle kosta Nikon massor med pengar.

Sedan det här med prioriteringar. Sverige är ett väldigt litet land (folkmängd) som det inte finns någon anledning att prioritera högt, det är ju bara sunt förnuft.

Sedan det antal som kommer till Sverige fördelas ju självklart upp även de, vilka kunder är viktigast, vilka köper mest, får de straffavgifter ifrån vissa kedjor/åf ifall de inte kan leverera enligt offert. Framtida affärer osv.

Självklart vill man veta när man får sin beställda kamera (dock vart det en D70s för min egen del, som jag även verkar få vänta på)
Men vissa frågor får man aldrig/ska man aldrig få reda på om man ej jobbar på företaget.
 
Ligger en del i det. Sedan känns det som om D200 ska vara frälsaren som gör alla bilder mycket bättre. Själv har jag en D70, men redan den kameran är egentligen mer än jag behöver som fotograf.

Själva bildidéerna är ju inte inbyggda i kameran. Jag tycker t.ex. att Calle Slättengren är en av de bästa fotograferna här på Fotosidan. Han kör tydligen vidare med sina stenålders-D100 ett bra tag till.
Ibland känns det som om det finns en övertro på vad kameran gör för bilden.

Men, vad fanken. Jag har nog fel - nya prylar är ju KUL!
 
Slowfinger skrev:
Ligger en del i det. Sedan känns det som om D200 ska vara frälsaren som gör alla bilder mycket bättre. Själv har jag en D70, men redan den kameran är egentligen mer än jag behöver som fotograf.

Själva bildidéerna är ju inte inbyggda i kameran. Jag tycker t.ex. att Calle Slättengren är en av de bästa fotograferna här på Fotosidan. Han kör tydligen vidare med sina stenålders-D100 ett bra tag till.
Ibland känns det som om det finns en övertro på vad kameran gör för bilden.

Men, vad fanken. Jag har nog fel - nya prylar är ju KUL!

Du verkar inte ha förstått det här. Att fotografera är bara en ursäkt för att kunna köpa mera prylar. :p
 
Hehe. Jo jag vet. Jag har varit i musikträsket - så fort jag tappade inspirationen köpte jag en ny gitarr eller förstärkare. Och fick en månads jättekick.

Tänkte att jag skulle försöka undvika det när jag börjat med foto också. Men det kan jag glömma - det är samma prylsport. Egentligen borde man köpa sig en Holga ;-)
 
Äntligen nu har den kommit

Nu har min D200 äntligen kommit, jag har även en bra plats i kön på expert fridhemsplan om någon vill ha den platsen så hör av er. Man kanske kan göra någon glad.

/Bosse Hedman
 
En dryg vecka med D200

Här är lite korta synpunkter.

* När jag håller i min D70 nu efter att ha jobbat med D200 ett tag så känns D70 löjligt plastig, burkig och pluttig skärm.

* Bilderna är mycket mycket trevligare än D70 bilderna. Färgerna, lystern.. och framför allt så är dom nästan alltid rätt exponerade. D70ns bilder har ju en tendens att vara väl mörka. D200 ligger nästan istället på gränsen till väl ljusa.. men för det mesta är dom helt korrekt exponerade vilket gjort att jag klarat mig bra med JPEG istället för RAW som jag alltid körde på D70.

* Autofokusen verkar säkrare än på D70. Speciellt med mitt Sigma 180 makro. Dock så har jag sett tendenser till frontfokus med 17-55an. Ska undersöka det lite mer.

* Ibland noterade jag att kameran fokuserade utan att jag gjorde något. Efter ett tag fattade jag att jag kommit åt AF-ON knappen med tummen utan att jag tänkt på den. Den sitter lite knasigt. Hade önskat att man kunde programmera om den till något annat då jag alltid fokuserar med avtryckaren (Men det kan man inte vad det verkar).

* Det finns en ruskig massa sätt att ställa in autofokusen. Jag har fortfarande ingen aning om vad som är bäst i vilken situation.

* Batteritiden är usel... men den ska ju bli bättre säger folk. Är bara på min tredje laddning än.

* Zoomknappen zoomar för lite. Kan man ställa in det? Vad jag kan se så kan man bara ställa zoomgraden på multiväljaren.

*Superzoomen på multiväljaren är suverän.

* Jag gillar inte riktigt multiväljarens känsla. Den känns svampig och oprecis. Tycker D70ns är mycket bättre.

* Auto iso funkar kalas.

* På det hela taget är jag extremt nöjd i alla fall. Har lyckats reproducera bandning, men endast vid 400 iso och fotande rakt in i glödlampa. Innan jag upptäcker det på någon "riktig" bild så ser jag det som ett ickeproblem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.