Annons

Leveranser av D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Ny har det ju kommit ett gäng D 200

myomy.se skrev:
Har fått min 200 och är överlycklig, den klart skönaste kameran jag har haft. Kameradoktorn gjorde mig till en lycklig man för styvt en vecka sedan jipppppppiiiii och tack DOC

Vet du på ett ungefär vilken köplats du hade?
 
Undrar om inte en del hoppar av för att det tagit för lång tid. Man kanske hade pengarna eller lusten att ta ett lån vid beställningstillfället, men när det tar sån jäkla tid så kan man ju lätt tappa sugen och komma på bättre tankar.

Förlust för alla inblandade.
 
Dajo skrev:
Med tanke på att många står i flera olika köer tror jag inte att det är mer än 1000 förbeställningar.

Själv står jag i 4 olika köer. 3 ska alltså avbeställas.

Om det är 2000 beställningar och alla är som jag så är det alltså bara 500 kameror som behövs i verkligheten. Sedan tillkommer ju dom som ångrar sig när det blir dags.

Jag har sjunkit från plats 21 på CP till plats 16 utan att en enda kamera har levererats...

Det är Nikon själva som påstår att de har 1600 på beställning. I första sändningen kom det 64st till sverige. Vet inte om det kommit någon mer sändning. Det är ju uppenbart att det är dubbelbeställningar och det är ju Nikon medvetna om så de gör sig nog inga större besvär att jaga rätt på alla dessa. Det kommer nog stötvis tills de får en uppfattning om det verkliga antalet.

Mvh
Maverick
 
svar ang kö

inte en blekaste, men jag måste ju onekligen legat bra till med tanke på att jag fått min.
vad jag vet levereras de i den ordning man har beställt dom men som man säger deen som väntar på något................ det är värt varenda liten stund av längtan och den är värd ett högre pris än de styva 17 lappar huset kostar. så garttis alla ni som beställt.
 
Re: svar ang kö

myomy.se skrev:
inte en blekaste, men jag måste ju onekligen legat bra till med tanke på att jag fått min.
vad jag vet levereras de i den ordning man har beställt dom men som man säger deen som väntar på något................ det är värt varenda liten stund av längtan och den är värd ett högre pris än de styva 17 lappar huset kostar. så garttis alla ni som beställt.

17 000?
jag betalar bara 15595kr för mitt ex när det kommer...

Fast jag hade gärna betalat 17 000kr för att få hämta ett felfritt exemplar imorgon.
 
Maverick skrev:
Det är Nikon själva som påstår att de har 1600 på beställning. I första sändningen kom det 64st till sverige. Vet inte om det kommit någon mer sändning. Det är ju uppenbart att det är dubbelbeställningar och det är ju Nikon medvetna om så de gör sig nog inga större besvär att jaga rätt på alla dessa. Det kommer nog stötvis tills de får en uppfattning om det verkliga antalet.

Mvh
Maverick

Nikon vet ju bara vad deras kunder dvs butikerna har beställt. 1600st var ju vad som fanns i deras orderbok den 15:e December och den siffran lär ju ha stigit en del sedan dess.

jag är också ganska säker på att dom räknar med att en viss procentsats av beställningarna kommer att annuleras.
 
Maverick skrev:
Dom pengarna hade du ju förlorat ändå så jag förstår inte hur det kan vara Nikons fel. Möjligen är det Nikons fel att du inte har kunnat använda det men det är något annat det.


Ok, jag avsåg inte att lägga skulden för mitt inköp på Nikon. Förstår inte hur du får det till det.

Känns som det är självförvållat om man beställer nått som inte finns på hyllan och som 1600 andra fått för sig att beställa.

/Maverick

Det är mycket lätt att vara efterklok. Jag visste att det var kö när jag beställde i början på december, men inte att Nikon inte skulle hålla sin preliminära leveranstid. Det jag anser i detta är att Nikon borde ha bättre koll, och det tror jag de har också fast de undlåter sig att informera helt enkelt. Nu menar jag inte Nikon Sverige, då jag misstänker att de är precis som många andra små filialer i stora mulitnationella företag befinner sig längst ute i periferin och kan inte påverka eller heller blir informerade så mycket.

Hade jag vetat att leveranstiden skulle vara 4 månader som det verkar nu så hade jag fortfarande ställt mig i kön, men jag hade inte köpt t ex minnet eftersom jag vet att sådant råder det dagspris på.
Så jo, jag anser att Nikon förtjänar en dänga för att jag inte kan använda mina pengar mer "optimalt".

Med vänlig hälsning,

// Paul
 
krisen skrev:
Ingen mer än jag som står i kö hos Dustin? De hade bara runt 70 i kön när jag ställde mig, och det var för ett par veckor sen.

När jag beställde från Dustin i december sa de bara att jag hade en köplats över 150 men under 200. Då var de inte så glada i att berätta ditt könummer.

SP hade jag nr 203 i december och på CP hade jag plats 85 i förrgår.

Vi får se...
 
Re: Re: svar ang kö

Dajo skrev:
17 000?
jag betalar bara 15595kr för mitt ex när det kommer...

Fast jag hade gärna betalat 17 000kr för att få hämta ett felfritt exemplar imorgon.

Vart betalar du 15595?

Blir butikerna inte rätt trötta på alla som frågar efter sin köplats?...
 
Re: Re: Re: svar ang kö

Gip skrev:
Vart betalar du 15595?

Blir butikerna inte rätt trötta på alla som frågar efter sin köplats?...

Jag skulle tippa på att det är bl a därför man nu börjar se prel.datum i stil med april. De vill helt enkelt inte ha fler som ringer och frågar och fler som ställer sig i kö eftersom det bara är en massa jobb och inga pengar att tjäna. Folk kommer att köpa där kamerorna finns punkt slut. Att hålla på att upprätta listor tar bara en massa tid från personalen.
 
Ringde dustin nu igen och frågade efter vilken plats jag hade i kön. Deras kö består fortfarande av runt 70 st, och det fanns ca 60 st före mig i kön.

Det som är ännu värre dock är att leverans väntas ligga kring april-maj ungefär. YAY ;)
 
Med risk för att jag är ute o cyklar helt och hållet, så ta detta med en rejäl skopa salt. Tillägger också att detta är enart en egen slutsats.

Problem: Nikon levererar en ny D200 och leveranserna uteblir i princip pgr av att dom inte har fler på lager.

Anledning:

Ponera att Nikon gjorde tvärt om. Vi säger att Januari beslutar Nikon att deras D200 ska presenteras och skickas till åf. Men innan har Nikon massproducerat dessa i några månader, införskaffat fler "montörer" och sitter på ett lager av 5 miljoner D200 kameror. Således har dom inga som helst leverans problem, utan dom skeppas ut omgående till alla aländer och butiker. Ingen behöver vänta!

Detta skulle då leda till att hypen uteblir helt. Nyhetens behag sträcker sig max en månad eller kanske 2. Efter det är D200 "bara" nikons senaste kamera. Men alla kunder som vill ha den kan köpa den och hinna längta efter en ny. Visst kommer eftersläntrare att köpa den kontinuerligt. Men den skulle inte vara speciell... Precis som jag.. jag köpte en Canon 20D för 1 månad sen.. no big deal.

MEN, om Nikon säger vi gör att efterfrågan är enorm och utbudet minimalt (som det är idag) så kan alltså Nikon suga på nyhetens karamell en låååång tid eftersom det är så få som trots allt har kameran. Folks förväntningar ökar och ökar och garanterar där med att folk vid möjlighet köper den. Kamera modellen håller sig därmed "fräch" en betydligt längre tid och kravet om en ny modell skjuts fram flera, flera månader eftersom den fortfarande är så ny för så många.

med andra ord så tror jag faktiskt att skulle Nikon bara vilja så skulle dom kunna spotta ut betydligt fler kameror till marknaden, men dom väljer att inte göra detta för var ligger vinsten i det? Dom kanske inte klarar 5 miljoners lager som jag sa innan, men ialla fall för att merparten skulle få leverans.

Att suga på karamellen är ju en ganska vanlig företeelse som jag är övertygad om exicterar...

Men som ajgsa innan.. detta är enbart en teori som jag har.. ingen fakta.
 
robowich skrev:
Webhallen tar fortfarande under 16000:-

15995:-, som hittat (frågan är hur lång deras kö är)

De har inte fått in många, men några kom i dag.
Jag hämtar min efter jobbet :)

Någon som vill köpa en D70 med 18-70?

Vh,
Johan
 
Kalle_B skrev:
Med risk för att jag är ute o cyklar helt och hållet, så ta detta med en rejäl skopa salt. Tillägger också att detta är enart en egen slutsats.

Problem: Nikon levererar en ny D200 och leveranserna uteblir i princip pgr av att dom inte har fler på lager.

Anledning:

Ponera att Nikon gjorde tvärt om. Vi säger att Januari beslutar Nikon att deras D200 ska presenteras och skickas till åf. Men innan har Nikon massproducerat dessa i några månader, införskaffat fler "montörer" och sitter på ett lager av 5 miljoner D200 kameror. Således har dom inga som helst leverans problem, utan dom skeppas ut omgående till alla aländer och butiker. Ingen behöver vänta!

Detta skulle då leda till att hypen uteblir helt. Nyhetens behag sträcker sig max en månad eller kanske 2. Efter det är D200 "bara" nikons senaste kamera. Men alla kunder som vill ha den kan köpa den och hinna längta efter en ny. Visst kommer eftersläntrare att köpa den kontinuerligt. Men den skulle inte vara speciell... Precis som jag.. jag köpte en Canon 20D för 1 månad sen.. no big deal.

MEN, om Nikon säger vi gör att efterfrågan är enorm och utbudet minimalt (som det är idag) så kan alltså Nikon suga på nyhetens karamell en låååång tid eftersom det är så få som trots allt har kameran. Folks förväntningar ökar och ökar och garanterar där med att folk vid möjlighet köper den. Kamera modellen håller sig därmed "fräch" en betydligt längre tid och kravet om en ny modell skjuts fram flera, flera månader eftersom den fortfarande är så ny för så många.

med andra ord så tror jag faktiskt att skulle Nikon bara vilja så skulle dom kunna spotta ut betydligt fler kameror till marknaden, men dom väljer att inte göra detta för var ligger vinsten i det? Dom kanske inte klarar 5 miljoners lager som jag sa innan, men ialla fall för att merparten skulle få leverans.

Att suga på karamellen är ju en ganska vanlig företeelse som jag är övertygad om exicterar...

Men som ajgsa innan.. detta är enbart en teori som jag har.. ingen fakta.

Att skapa ett stort intresse kring en kameramodell genom att det skrivs så mycket som möjligt om kameran är naturligtvis bra för tillverkaren. Det blir ju lite av gratis marknadsföring.

Däremot är de nog inte så dumma att de börjar att anställa massor med folk till produktionen baserat på de fiktiva beställningar som butikerna har. Det verkar ju för som om alla har satt upp sig i kö på minst fyra olika ställen.

Dessutom tror jag nog att en del av "leveransproblemen" beror på att en del kameror har haft barnsjukdomar och att man åtgärdar detta innan man skickar ut fler kameror. Annars blir det dyrt för dem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.