Annons

Leveranser av D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Kalle_B skrev:
Med risk för att jag är ute o cyklar helt och hållet, så ta detta med en rejäl skopa salt. Tillägger också att detta är enart en egen slutsats....

Det är ju så att det faktiska sluttestet görs när kameran är ute på marknaden, av användarna, och alla nya kameror av den mer avancerade klassen verkar ju ha någon form av barnsjukdom så att göra ett lager på flera miljoner skulle bara se till att serviceverkstäderna skulle stå med kameror över huvudet. Nej det är nog smartare att släppa ut några tusen, vänta lite och få in felrapporter, åtgärda och sedan sätta igång produktionen på riktigt. Det finns förmodligen en hel del pengar i att göra så. Dessutom så kvarstår som sagt hypen en längre tid.
 
Clouseau skrev:
Det är ju så att det faktiska sluttestet görs när kameran är ute på marknaden, av användarna, och alla nya kameror av den mer avancerade klassen verkar ju ha någon form av barnsjukdom så att göra ett lager på flera miljoner skulle bara se till att serviceverkstäderna skulle stå med kameror över huvudet. Nej det är nog smartare att släppa ut några tusen, vänta lite och få in felrapporter, åtgärda och sedan sätta igång produktionen på riktigt. Det finns förmodligen en hel del pengar i att göra så. Dessutom så kvarstår som sagt hypen en längre tid.

Som jag skrev innan så är det högst personliga funderingar.. men ajg tror du ahr fel med att dom första köparna skulle vara testpersoner.

Jag vet att en biltilvlerkare gjore just detta 1989. Presenterade bilen ett år innan i sitt hemland och levererade till resten av kunderna året efter för att kunna avhjälpa ev barnsjukdommar under "test" året.

Men detta har jag aldrig hört talas om längre och anl kan vara det att det är ohyggligt dyrt att återkalla en produkt och rätta till fel.

Idag testas produkterna i datorn och en tesmodell tas väl fram för slutgiltig fysisk test.

Men alla andra produkter anses nog som färdiga och klara och alla ev problem är rena förluster för företaget. Så jag tror inte dom släpper en test runda först för att testa fel. Skulle vara för dyrt.

Men jag kan ju inte vara säker.. ;)


Ang anställa massa extra montörer så var den första satsen lite överdrifter från min sida. jag ville bara påpeka att vill man så kan man nog spotta upp en liten bufert för att kunna leverera kameror. Men som sagt.. ajg har egentligen ingen aning om hur detta fungerar... som dom flesta här.. vi kan bara spekulera.
 
Ja fast jag utgår ifrån att leverantören gör allt för att slippa återkalla. Men som vi alla vet så härnder det ofta att de får göra så i alla fall eller åtminstone stå för reperationer/moddningar. Så om det från fabrikatören oförutsedda händer är det smart att inte ha byggt upp ett jättelager. D200 är ju ett praktexempel på det. 5 miljoner kameror med bandning... det skulle vara en förbannad massa ränder det.
 
ja det skulle bli lite tungt.. haha

men ajg tror att Nikon säkert alla tillverkare på något sätt försöker dra ut på hypen så att dom kan leva på samma produkt under längre tid.. att det sedan bidrar till o slippa ha lgren fyllda till taken med fel på sensorn är ju bara bra... en kombination kanske?
 
Är ni inte lita väl konspiratoriska när ni tror att Nikon medvetet bara släpper lite kameror i början för att låta konsumenterna testa?

Det är ju så att vid all industriell tillverkning tar det ett tag innan man trimmat in produktionen och når full volym. När väl det är klart brukar det rulla på rejält.
Jag är övertygad om att proppen snart är ur och det kommer att drälla in kameror till Sverige.

Det är knappast fråga om en linjär leveranskurva.
 
Slowfinger skrev:
Är ni inte lita väl konspiratoriska när ni tror att Nikon medvetet bara släpper lite kameror i början för att låta konsumenterna testa?

Det är ju så att vid all industriell tillverkning tar det ett tag innan man trimmat in produktionen och når full volym. När väl det är klart brukar det rulla på rejält.
Jag är övertygad om att proppen snart är ur och det kommer att drälla in kameror till Sverige.

och en del av den intrimningen handlar om att få bukt med fel på tidiga varor, så nej det tycker jag inte. Jag menar inte att det skulle vara någon mendveten strategi utan snarare ett problem man är medveten om och därav gör det bästa man kan av.
 
Någon som varit runt plats 20-30 som kollat sin order hos Scandinavian Photo idag?

Jag gick in idag och möttes av beskedet att paketet skickats igår. Jag blev mäkta överraskad.

Dock vågar jag inte tro på det än, för kollinumret som angavs finns inte registrerat hos posten... än i alla fall.

Håller tummarna för att det verkligen är något på G nu.
 
Slowfinger skrev:
Är ni inte lita väl konspiratoriska när ni tror att Nikon medvetet bara släpper lite kameror i början för att låta konsumenterna testa?

Det är ju så att vid all industriell tillverkning tar det ett tag innan man trimmat in produktionen och når full volym. När väl det är klart brukar det rulla på rejält.
Jag är övertygad om att proppen snart är ur och det kommer att drälla in kameror till Sverige.

Det är knappast fråga om en linjär leveranskurva.

Kanske du har rätt..... eller kanske inte!?

Det är nog bara i barnens värld som allt är så vackert och oskyldigt. Jag är då övertygat att de flesta företag har både en och två "rävar" bakom öronen.

Sedan är det ju människor som arbetar i butikerna också, där det säkert dyker upp en och annan "räv". Ja till och med en skitstövel dyker upp ibland.
PS: Besökte med min flickvän en porslinsbutik på Kungsgatan i "fjållträsket", där vi och två afrikanska kvinnor kikade på sortimentet i butiken.
Varpå jag hörde en av"expedit-kärringarna"säga till sin kollega:
- Ja det vore kul med lite betalande kunder också!

Fy sasen vad sugen man blev att shoppa loss i den butiken. Vad jag ville säga var bara att de såg så trevliga ut när vi kom in i butiken, men verkligheten var tydligen en helt annan.

Nå rävar eller inte... jag fick då min idag från ScP, så livet kan återvända.
 
MattiasN skrev:
Någon som varit runt plats 20-30 som kollat sin order hos Scandinavian Photo idag?

Jag gick in idag och möttes av beskedet att paketet skickats igår. Jag blev mäkta överraskad.

Dock vågar jag inte tro på det än, för kollinumret som angavs finns inte registrerat hos posten... än i alla fall.

Håller tummarna för att det verkligen är något på G nu.

Hade plats kring 30 sist jag frågade för ca 1½-2 veckor sedan, men på min order information om man loggar in så står det att produkten fortfarande är restnoterad.
 
Hej
Det ringde i dag från min lokala fotohandlare. Nu laddar batteriet. Jag måste ha haft tur, och så blir en plats ledig på Hegethorns.
Fride
 
Löjligt dyrt! Förmodligen plockar Pixmania ihop "kitet" själva och förhoppningsvis gör Nikon själva ett paket för betydligt mindre pengar när trycket på D200 minskar.

3-4000 rabatt på 17-55 i samband med köp av D200 borde ju vara mer rimligt dvs ca 26 000 totalt.

Men när jag pratade med Scandinavian Photo för någon månad sedan var dom inte säkra på att Nikon skulle erbjuda några kit med 17-55 i Sverige över huvud taget.
 
Slowfinger skrev:
Löjligt dyrt! Förmodligen plockar Pixmania ihop "kitet" själva och förhoppningsvis gör Nikon själva ett paket för betydligt mindre pengar när trycket på D200 minskar.

3-4000 rabatt på 17-55 i samband med köp av D200 borde ju vara mer rimligt dvs ca 26 000 totalt.

Men när jag pratade med Scandinavian Photo för någon månad sedan var dom inte säkra på att Nikon skulle erbjuda några kit med 17-55 i Sverige över huvud taget.

Var på Dustin Expo i torsdags och pratade med Nikon-representanten. De (Nikon) var förvånade när Cyberphoto la upp ett kit med 17-55/2.8. Det var mer än de visste ;-)

Fast BHPhoto har ju även kit med 18-200, men det kan ju vara hopplockat av dem själva. Söker man på D200 och kit på Google så hittar man ju inga officiella Nikon-kit utom 18-70.

// Johan
 
Kommer Nikons kameror som Cyberphoto säljer Från Nikon i Sverige eller är det så att Cyberphoto importerar från annan Nikon leverantör t.ex i Tyskland?
Hans
 
Hans William skrev:
Kommer Nikons kameror som Cyberphoto säljer Från Nikon i Sverige eller är det så att Cyberphoto importerar från annan Nikon leverantör t.ex i Tyskland?
Hans

Normalt Nikon-Sverige men det utesluter ju inte att dom tar hem prylar från annat håll också om nikon-Sverige inte kan leverera vad dom vill ha.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.