Kalle_B skrev:
Med risk för att jag är ute o cyklar helt och hållet, så ta detta med en rejäl skopa salt. Tillägger också att detta är enart en egen slutsats.
Problem: Nikon levererar en ny D200 och leveranserna uteblir i princip pgr av att dom inte har fler på lager.
Anledning:
Ponera att Nikon gjorde tvärt om. Vi säger att Januari beslutar Nikon att deras D200 ska presenteras och skickas till åf. Men innan har Nikon massproducerat dessa i några månader, införskaffat fler "montörer" och sitter på ett lager av 5 miljoner D200 kameror. Således har dom inga som helst leverans problem, utan dom skeppas ut omgående till alla aländer och butiker. Ingen behöver vänta!
Detta skulle då leda till att hypen uteblir helt. Nyhetens behag sträcker sig max en månad eller kanske 2. Efter det är D200 "bara" nikons senaste kamera. Men alla kunder som vill ha den kan köpa den och hinna längta efter en ny. Visst kommer eftersläntrare att köpa den kontinuerligt. Men den skulle inte vara speciell... Precis som jag.. jag köpte en Canon 20D för 1 månad sen.. no big deal.
MEN, om Nikon säger vi gör att efterfrågan är enorm och utbudet minimalt (som det är idag) så kan alltså Nikon suga på nyhetens karamell en låååång tid eftersom det är så få som trots allt har kameran. Folks förväntningar ökar och ökar och garanterar där med att folk vid möjlighet köper den. Kamera modellen håller sig därmed "fräch" en betydligt längre tid och kravet om en ny modell skjuts fram flera, flera månader eftersom den fortfarande är så ny för så många.
med andra ord så tror jag faktiskt att skulle Nikon bara vilja så skulle dom kunna spotta ut betydligt fler kameror till marknaden, men dom väljer att inte göra detta för var ligger vinsten i det? Dom kanske inte klarar 5 miljoners lager som jag sa innan, men ialla fall för att merparten skulle få leverans.
Att suga på karamellen är ju en ganska vanlig företeelse som jag är övertygad om exicterar...
Men som ajgsa innan.. detta är enbart en teori som jag har.. ingen fakta.