Annons

Leica M8 (till slut) testad av DP Review

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja förstår helt. Men Jag kan inte låta bli.

Detta blir viktigast när förstoringarna hamnar på gränsen av det detaljupplösningen klarar av att återge. I små storlekar så ser det som regel levade nog ut,, detaljerna är fina och oskärpan ser levande ut. Men när förstoringarna blir större så får det lätt ett mer matemaiskt uttryck i detaljerna (utan att vi pratar direkta pixlar såklart..) och de dödar man effektivt med korn.

Men det är ju mitt sätt att göra det.

Fungerar ok i PS. Men ännu bättre med pluin,s..

Lite OT nu kanske :)

MVH niclas,

Jo, lite OT, men håller om att det blir snyggare.
Bara 1 till 2px gaussiskt brus kan vara bra när man interpolerar. Snyggar till filen tycker jag.

Makten skrev:
Och varför skulle det vara omöjligt att sluta vrida mellan dessa lägen? Det verkar ju helt absurt. Jag förstår inte hur det skulle vara en mekanisk omöjlighet, eller sitter den i ditt huvud? :-D
Det är naturligtvis möjligt att vrida zoomringen, annars skulle det ju inte vara någon idé att kombinera tre brännvidder. Det kan vara så att glasbitarna inne i objektivet är beräknade för de tre fasta brännvidderna och även om det går att plåta i mellanlägen blir inte resultatet lika bra. Som någon skrev tidigare vet du inte heller vad du får med eftersom det inte finns steglösa ramar i sökaren.

Emil-G skrev:
Det är naturligtvis möjligt att vrida zoomringen, annars skulle det ju inte vara någon idé att kombinera tre brännvidder. Det kan vara så att glasbitarna inne i objektivet är beräknade för de tre fasta brännvidderna och även om det går att plåta i mellanlägen blir inte resultatet lika bra. Som någon skrev tidigare vet du inte heller vad du får med eftersom det inte finns steglösa ramar i sökaren.
Nu var det inte det jag ifrågasatte, utan möjligheten att använda objektivet i ett läge annat än de fasta. Vissa somliga påstod att det inte går, vilket torde vara ganska svårtförklarligt, eller hur? ;-)

Tillägg: Antagligen är de fasta lägena endast där för att stämma med ramarna, inget annat.

Martin,
Nä, det handlar om prestanda. Vill du använda en vidvinkel av högsta klass i ett läge där den antagligen presterar sämre än en billig Sigmaglugg?

Vet inte men visar verkligen kameran ngn bländare med zoomen inställd mellan de fasta lägena, alltså fungerar verkligen ljusmätningen ?
Jag har alltid inbillat mig att zoomen har tre fasta lägen där det bara är en "mekanisk transport vidare till nästa" (har inga bättre ord).

Fota mellan dessa tre tror jag är 100% uteslutet :)

Vad gäller M8 så är det rejäl M-känsla i husen. Mums. Närvarande värre..

Fotade förra helgen i samma rum som två andra fotografer med var sin M8. Kamerorna var diskreta som andra M,or men fotograferna var dessto mindre diskreta.. jaja en historia för sig.

MVH Niclas,

MartinB skrev:
Nä, det handlar om prestanda. Vill du använda en vidvinkel av högsta klass i ett läge där den antagligen presterar sämre än en billig Sigmaglugg?
Det är bäst att du bestämmer dig. Jag citerar dig:

"Det går inte. Antingen är den i ett läge eller ett annat."

Det finns ingen som helst logisk anledning till att objektivet skulle prestera särskilt dåligt mellan de fasta lägena. Var har du fått det ifrån?

Martin,
Vad är det du vill ha? ett erkännande? JAG HADE FEL! Johan skrev att det gick, men med dålig och oanvändbar kvalitét som följd och då ser jag inte det som användbart.

Makten skrev:
Det är bäst att du bestämmer dig. Jag citerar dig:

"Det går inte. Antingen är den i ett läge eller ett annat."

Det finns ingen som helst logisk anledning till att objektivet skulle prestera särskilt dåligt mellan de fasta lägena. Var har du fått det ifrån?

Martin - du har rätt, lägen i Tri-Elmaren är där endast för att fungera med sökaren. Någon (mins inte vem) testade Tri-Elmaren i "mellan-lägena" och den presterade lika bra som i de fasta lägena! Dvs den är en vanlig zoom men med fasta lägen...

/johan e

helt påtal om ingenting... hertsius och alla ni andra.. har ni provat M8 själva?

Jag har, och ja måste säga att ja gillar den..
Tycker det känns fel med en digital leica.. men det är ändå en najs kamera.. som nån sa tidigare, lika diskret som andra M-hus osv..

Jag tror att man måste tänka till lite extra.. vad är det egentligen för kamera?
När man har klurat ut att M8 är för oljade gatufotorävar, då kan man väldigt enkelt uppskatta den..
Självklart kan man fota annat med den än gatufoto men om man plåtar med en M8 och samtidigt har [DSLR] bollandes runt i huvudet.. ja då går uppskattningen åt helvete

det är min åsikt..

CreativeMind skrev:
Martin - du har rätt, lägen i Tri-Elmaren är där endast för att fungera med sökaren. Någon (mins inte vem) testade Tri-Elmaren i "mellan-lägena" och den presterade lika bra som i de fasta lägena! Dvs den är en vanlig zoom men med fasta lägen...

/johan e

Verkar dumt av Leica att inte påpeka det då, med tanke på att sökaren eller ramarna i sökaren bara är riktlinjer ändå. Men ett grattis till Martin ;)

MartinB skrev:
Johan skrev att det gick, men med dålig och oanvändbar kvalitét som följd och då ser jag inte det som användbart.
Det skrev han inte alls, utan att det enligt test var "lika skarpt och fint" i mellanlägena.

MartinB skrev:
Verkar dumt av Leica att inte påpeka det då, med tanke på att sökaren eller ramarna i sökaren bara är riktlinjer ändå. Men ett grattis till Martin ;)
Det är väl så självklart att det inte behöver påpekas;-)
De flesta finner nog de fasta lägena som ganska trevliga; dels för att sökarramarna ger rätt utsnitt och dels för att det är lite mer som att använda fasta objektiv med det "tänk" det brukar medföra.

Det handlar inte om att jag ska ha rätt, utan om att jag ogillar totalt ogrundade påståenden som verkar helt felaktiga. Man kan anta att det är på ett vis, men då ska man inte skriva att det ÄR på detta vis.

Over and out.

harryett skrev:
helt påtal om ingenting... hertsius och alla ni andra.. har ni provat M8 själva?
Nej, men jag tror att den skulle passa mig mycket bra. Jag gillar vidvinklar och stor sökare, samt idén med att kameran är såpass enkel.
Jag har inte fotat analogt med någon mätsökarkamera heller, men väl fingrat på några.

De största nackdelarna för min del skulle vara att den effektiva sökarstorleken beror på brännvidden och att sensorn ändå är för liten för att man ska få ut det "göttaste" av de befintliga objektiv som finns, det vill säga ljusstarka vidvinklar och normaler.

Tillägg: "Det göttaste" är för mig alltså inte kantskärpa, utan just stor ljusstyrka vid relativt vidvinkliga utsnitt.

Om ni frågar mig vad som är denna (och andra M-kamerors) största fördel så svarar jag, Tystheten och Sökaren.

Nej, det var såklart inga nyheter men faktum är att man måste uppleva dessa fördelar för att riktigt förstå den utomjordiskt stora skillnaden.

En känsla av nära total närvaro är av kritisk viktighet när man är i täta situationer men människor. Ingen kloss framför ansiktet, ingen spegel som slår volter osv..

Du är där,, ser med båda ögonen och arbetar med motiven och inte framför de!!!

Jag längtar efter en riktig kamera för dokum.foto.. men kan tyvärr på långt när motivera ngn investering.

jag tillhör i alla fall de som upplevt och vet om det sanna ljuset.. ;)

MVH Niclas,

Vi som har sett ljuset :)

"I had just discovered the Leica. It became the extension of my eye, and I have never been separated from it since I found it."
- Henri Cartier-Bresson

Jag håller med tidigare inlägg, Leica M tillför något till fotografin som ingen annan kamera gör. Fast vissa andra kommer såklart farligt nära....

Vi kanske skall bilda en "Leica-klubb" här på FS - för oss som är hopplöst förlorade? ;-)

/johan e

Makten skrev:
Det skrev han inte alls, utan att det enligt test var "lika skarpt och fint" i mellanlägena.

Det är väl så självklart att det inte behöver påpekas;-)
De flesta finner nog de fasta lägena som ganska trevliga; dels för att sökarramarna ger rätt utsnitt och dels för att det är lite mer som att använda fasta objektiv med det "tänk" det brukar medföra.

Det handlar inte om att jag ska ha rätt, utan om att jag ogillar totalt ogrundade påståenden som verkar helt felaktiga. Man kan anta att det är på ett vis, men då ska man inte skriva att det ÄR på detta vis.

Over and out.

Jag läste fel. Johan skrev "ika skart o fin där" på sidan 3 och det läste jag lite snabbt som icke. Givetvis skulle det vara "lika".

Jag tycker det är väldigt konstigt att Leica inte påpekar att mellanlägena funkar lika bra. Just för att sökarramarna i en mätsökare egentligen bara är riktlinjer och inte alls speciellt korrekta, speciellt när man kör med externa sökare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar