Annons

Leica M8 (till slut) testad av DP Review

Produkter
(logga in för att koppla)
PierreS skrev:
Jag baserade mitt uttalande mest på de förutfattade meningar jag alltid haft om Leica som något av en småbildskamerornas Rolls Royce.
Jag har faktiskt aldrig hållit nån i handen. Jag har bara läst och hört alla lyriska åsikter om märket genom åren. Det gäller inte minst M-serien.

Det beror på vad man söker. Leica M är ju väldigt annorlunda från en Canon eller Nikon. Att det dessutom är en större utmaning göra en digital M än en digital spegelreflex gör inte saken lättare. När ett företag som antagligen är tusen ggr mindre än Canon ska göra det förstår man svårigheten med M8:an. Den har brister, men jag är faktiskt också imponerad av vad Leica lyckats åstadkomma med den här kameran.
Visst har M-kamerorna alltid ansetts som väldigt driftsäkra och osande av kvalitet. Personligen har det känts så med M8:an också.

Niclasfoto skrev:
Jag tror nog det är handhavandet som mätsökarkamerorna alltid har stimulerat som separerat dessa kameror från andra produktsegment. Bra skärpa är det mång kameror som har, liksom kvalitetshus.

Jag instämmer. Det är handhavandet och sättet att fotografera som gör att man köper en mätsökare.

Hur skall detta tolkas?

Från DPREVIEW Conclusions, Con

- Infrared / Ultraviolet sensitivity means screw-on filters are required for all lenses in order to avoid
the magenta color cast on man-made fabrics

Senast ändrad:
Ni som kan det här med M8. Har hört att Voigtländers Nokton 35mm/1,2 konverteras av en firma för att anpassas till M8-huset. Vad är det exakt som anpassas i optiken? M-bajonetten finns ju redan och automatisk infällning av rätt sökarram. Är det någon elektronisk överföring för att kompensera för kanteffekter i sensorn med vidvinklar, eller vad? En 35:a blir ju annars en normaloptik på 46,5mm på M8 och där ska väl inte uppstå några kanteffekter? Kanske är det någon anpassning för programautomatik i bländaröverföringen? Eller vad?

Graal skrev:
Ni som kan det här med M8. Har hört att Voigtländers Nokton 35mm/1,2 konverteras av en firma för att anpassas till M8-huset. Vad är det exakt som anpassas i optiken? M-bajonetten finns ju redan och automatisk infällning av rätt sökarram. Är det någon elektronisk överföring för att kompensera för kanteffekter i sensorn med vidvinklar, eller vad? En 35:a blir ju annars en normaloptik på 46,5mm på M8 och där ska väl inte uppstå några kanteffekter? Kanske är det någon anpassning för programautomatik i bländaröverföringen? Eller vad?

Det är rent mekaniskt. Det är Cameraquest som säljer och du kan läsa mer här http://cameraquest.com/voigt3512.htm

Re: Hur skall detta tolkas?

Enicar skrev:
Från DPREVIEW Conclusions, Con

- Infrared / Ultraviolet sensitivity means screw-on filters are required for all lenses in order to avoid
the magenta color cast on man-made fabrics
Eftersom IR-filtret framför sensorn är så tunt klarar det inte att filtrera bort all IR-strålning, vilket medför att mörka tyger av konstmaterial (nylon, polyester etc) blir mörklila på bilderna. Som en vänlig gest får man två IR-filter i valfria storlekar från Leica om man registrerar sin nyköpta M8 hos dem. (Behöver man fler kostar de runt upp till $100/st.)

När man använder IR-filter bör man också använda optik med 6-bitskodning för att korrigera andra bieffekter från filtren. Med filtret böjs ljus av olika färg väldigt olika, värst är det tydligen med blågröna toner som kan hamna ganska snett i hörnen när vidvinklar används ("cyan fringing").

jeskata skrev:
Hur funkar Leicas "zoomar" med fasta lägen, vad blir resultatet mellan de lägena?
Inget. Du kan bara välja de tre fasta brännvidderna, inte steglöst som på vanliga zoomar.

Nils, jag skulle tro att "bar coding" är 6bits-märkningen av objektiven som Leica kan göra (men av någon dum anledning erbjuder man det inte på alla gamla gluggar utan bara vissa...)

MartinB skrev:
Jag håller dock med er om JPEG hanteringen. Ingen tvekan om det.

Jag suktar allt lite efter en M8. Jag har dock inte på några villkor råd med det, så det är ju tur att det finns något som inte är bra med den så det finns motargument :)

Nån Leica har jag aldrig använt, men morsans Canon A35 F minns jag med glädje. Liten, snygg och diskret är aldrig fel.

Det finns en man i USA som heter John Millich som kan byta till kodningsbara bajonetter till i stort sett alla M objektiv. Han säljer även kodningsbara adapters till skruvgängeoptik som Voigtländer eller annan äldre optik.
Ang. "cyan driften" är den egentligen bara ett riktigt problem med riktigt vidvinkliga okodade objektiv. Jag har märkt av det minimalt ibland med min okodade 28mm ultron, men inte med min 35mm summicron asph. Med längre brännvidder existerar det inte.
Koda kan man även göra själv med tuschpenna, men det kan vara svårt på vissa objektiv och tuschen kan försvinna fort. Många koder finns här http://www.digital-leica.com/lens_codes/

I M8:an finns det ramar för 24, 28, 35, 50, 75 och 90mm optik. Dvs sex ramar. Med vinkligare optik får man använda lösa sökare.

Med Tri-Elmar och Wide angle Tri-Elmar finns det tre fasta lägen. Det går inte att välja något mellanläge.

MartinB skrev:
Med Tri-Elmar och Wide angle Tri-Elmar finns det tre fasta lägen. Det går inte att välja något mellanläge.
Hur faen ändrar man mellan lägena då??? Brännvidden kan ju inte ändras med ett knapptryck direkt. Om man vrider mellan lägena så är det väl bara att låta bli att vrida hela vägen till nästa, hur svårt kan det vara?

Niclasfoto skrev:
Kan inte se på sidan. Vågar inte. Skulle bli sjuk. Skulle inte kunna jobba i morn...
Trist.
Fattar inte varför det tvunget måste vara så för mig.
Ja, den är verkligen vedervärdig. Jag är inte epileptiker, men man får ju fan hjärnfel av att läsa mer än nån minut när det är vit text mot svart bakgrund.
Prova att sänka kontrasten på skärmen, det hjälper faktiskt en hel del.

Tillägg: Om det nu var det du syftade på, hehe:-D

Makten skrev:
Hur faen ändrar man mellan lägena då??? Brännvidden kan ju inte ändras med ett knapptryck direkt. Om man vrider mellan lägena så är det väl bara att låta bli att vrida hela vägen till nästa, hur svårt kan det vara?

Martin,
Det går inte. Antingen är den i ett läge eller ett annat. Det är INTE en zoom. Man ändrar läge genom att vrida en ring på objektivet.

Makten skrev:
Ja, den är verkligen vedervärdig. Jag är inte epileptiker, men man får ju fan hjärnfel av att läsa mer än nån minut när det är vit text mot svart bakgrund.
Prova att sänka kontrasten på skärmen, det hjälper faktiskt en hel del.

Tillägg: Om det nu var det du syftade på, hehe:-D

Ja, jo det var ju precis det. Jag klarade kanske 8sekunder. Vågar inte längre. Jag vill ju såklart läsa det som står där!

Tri-Elmaren är egentligen en vanlig zoom

Nu kan jag inte låta bli tråden längre ;-)

Man kan visst ta bilder mellan "lägena" på Tri-Elmaren. Det är bara att inte avsluta vridningen och trycka av. Men du ser ju inte i sökaren exakt vad du får. Läste om någon som testat Tri-Elmaren på dess "icke-bränvidder" och den var ika skart o fin där. Antar att lägen i första hand handlar om sökaren, skulle leica mot förmodan konstruera en zoom-sökare så får vi säker se riktiga zoomar....

/johan e

Den fick godkänt i testen, inte högre!
Priset och kvalitén på bygget ligger i topp, men inte det övriga!
Den köps säkert enbart av redan inbitna Leica M-fantaster.
Min gamla M2:a fungerar fortfarande perfekt, med dagens mest modernaste film, alltså hela konceptet kamera + lagringsmediet/film lirar ihop utan problem.
Men verkligheten springer snabbt nu förbi M8:an, den digitala världen förbättras rasande fort ....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar