eon
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Ja, jo det var ju precis det. Jag klarade kanske 8sekunder. Vågar inte längre. Jag vill ju såklart läsa det som står där!
Kan du inte prova att skriva ut sidorna för att läsa artikeln på papper?
/Erik
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Niclasfoto skrev:
Ja, jo det var ju precis det. Jag klarade kanske 8sekunder. Vågar inte längre. Jag vill ju såklart läsa det som står där!
larsborg skrev:
Den fick godkänt i testen, inte högre!
Priset och kvalitén på bygget ligger i topp, men inte det övriga!
Den köps säkert enbart av redan inbitna Leica M-fantaster.
Min gamla M2:a fungerar fortfarande perfekt, med dagens mest modernaste film, alltså hela konceptet kamera + lagringsmediet/film lirar ihop utan problem.
Men verkligheten springer snabbt nu förbi M8:an, den digitala världen förbättras rasande fort ....
MartinB skrev:
Det det är inte sant. Leica har fått många nya M-användare tack vare M8:an. Den som försöker säga att M8:an är en flopp har också fel, för den har sålt otroligt bra. Dessutom presterar den bättre än vad film gör. Upplösningen är klart högre.
MartinB skrev:
Niclas,
Ett proffs är enligt mig någon som livnär sig eller tjänar en ansenlig summa på att fotografera.
M8:an verkar vanligast bland dokumentär-, bröllops- och konstfotografer. Men även vissa landskaps- och arkitekturfotografer verkar gilla den.
Och varför skulle det vara omöjligt att sluta vrida mellan dessa lägen? Det verkar ju helt absurt. Jag förstår inte hur det skulle vara en mekanisk omöjlighet, eller sitter den i ditt huvud? :-DMartinB skrev:
Det går inte. Antingen är den i ett läge eller ett annat. Det är INTE en zoom. Man ändrar läge genom att vrida en ring på objektivet.
Galaxens President skrev:
Finns det föresten några andra digitalkameror gjorda för manuel fokus idag, än Leica M8:an och Epson:en?
Niclasfoto skrev:
Proffs... villken typ av proffs pratar ni om egentligen ?
MVH Niclas,
Makten skrev:
Och varför skulle det vara omöjligt att sluta vrida mellan dessa lägen? Det verkar ju helt absurt. Jag förstår inte hur det skulle vara en mekanisk omöjlighet, eller sitter den i ditt huvud? :-D
Det tar jag som att du inte har några som helst belägg för dina uttalanden.MartinB skrev:
Ska det låta på det sättet bryr jag mig inte ens om att svara på dina meddelande. Du verkar bara vilja provocera ändå.
Niclasfoto skrev:
Ja men proffsen rent generellt kräver ju andra kvaliteter än de speciella kvaliteter som Leica M erbjudit/erbjuder.
De flesta "proffs" skulle knappast byta sin dlsr mot en M8 eller motsvarande
De kvaliteter som kommer med mätsökarhuset gynnar inte alla fotografer. Såklart.
De som vägrar välja bort mätsökarnas kvaliteter kör antingen analogt eller en motsvarande digital.
Jag tror inte "proffsen" har valt bort mätsökahuset. Kanske har de valt bort Leica för ett tag framöver..
MVH Niclas,
Fast bara nästan, då;-) Jag vet flera som kör film och 35 mm på en del jobb, här är en som jag känner.MartinB skrev:
Att använda film som proffs idag är nästan en omöjlighet, speciellt 35mm.
MartinB skrev:
Niclas,
Ok, då är vi överens
Ska erkänna att jag personligen älskar 35mm filmlooken.
Niclasfoto skrev:
När jag skriver de flesta så betyder ju det vad som faktiskt är fakta. De flesta fotografer kräver egenskaper som inte mätsökarhusen erbjuder. Då går även Leica framtida "M15" bort...
Niclasfoto skrev:
Ja, jag skulle aldrig printa en digital bild utan att först applicera korn av ngt slag. Och det säger ju en del. Digitala bilder är för mig döda, kornet ger de liv.
Korn=Liv?, ja den där dynamiska och lite slumpmässiga strukturen som kornen ger är allt annat än matematisk korrekt och även om hjärnan vill ha matematisk korrekta tal så långt det går så saknas dår/där dynamiken som skapar det så viktiga livet eller varför inte "teknikens synliga själ" i en bild.
Flummiga ord för den som inte hänger med kanske