Annons

Leica M8 (till slut) testad av DP Review

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Ja, jo det var ju precis det. Jag klarade kanske 8sekunder. Vågar inte längre. Jag vill ju såklart läsa det som står där!

Kan du inte prova att skriva ut sidorna för att läsa artikeln på papper?

/Erik

larsborg skrev:
Den fick godkänt i testen, inte högre!
Priset och kvalitén på bygget ligger i topp, men inte det övriga!
Den köps säkert enbart av redan inbitna Leica M-fantaster.
Min gamla M2:a fungerar fortfarande perfekt, med dagens mest modernaste film, alltså hela konceptet kamera + lagringsmediet/film lirar ihop utan problem.
Men verkligheten springer snabbt nu förbi M8:an, den digitala världen förbättras rasande fort ....

Det det är inte sant. Leica har fått många nya M-användare tack vare M8:an. Den som försöker säga att M8:an är en flopp har också fel, för den har sålt otroligt bra. Dessutom presterar den bättre än vad film gör. Upplösningen är klart högre.

Re: Re: Leica M8 (till slut) testad av DP Review

MartinB skrev:
Det det är inte sant. Leica har fått många nya M-användare tack vare M8:an. Den som försöker säga att M8:an är en flopp har också fel, för den har sålt otroligt bra. Dessutom presterar den bättre än vad film gör. Upplösningen är klart högre.

Den säljer bra - men till rätt målgrupp?

Jag talade med en säljare igår som sa att de ca 20 kameror hans butik sålt i första hand gått till "avancerade amatörer" typ tandläkare och advokater. Sådana som citat. "kunde överse med kamerans brister" till förmån för varumärkestrohet och "känsla".

...kanske kvalar jag själv in i den gruppen numera ;-)

Men skall Leica ha en framtid måste proffsen ta till sig M8:an och /eller dess efterföljare - och då MÅSTE kameran prestera bättre!!!!

Att Leica inte längre i första hand är ett proffsval är väl ingen nyhet, men det finns många proffs som använder M8:an. Det behövdes dessutom en digital modell illa kvickt för att få tillbaka några av proffsen. Många gamla Leicaanvändare är säkert så nöjda med sina Canon och Nikon + att de investerat i en massa optik att de inte bryr sig om M8:an.

Niclas,
Ett proffs är enligt mig någon som livnär sig eller tjänar en ansenlig summa på att fotografera.
M8:an verkar vanligast bland dokumentär-, bröllops- och konstfotografer. Men även vissa landskaps- och arkitekturfotografer verkar gilla den.

MartinB skrev:
Niclas,
Ett proffs är enligt mig någon som livnär sig eller tjänar en ansenlig summa på att fotografera.
M8:an verkar vanligast bland dokumentär-, bröllops- och konstfotografer. Men även vissa landskaps- och arkitekturfotografer verkar gilla den.

Håller helt med Martin.
Men - gränserna blir svårare att urskilja, tex är många sk "fest o vimmel" fotografer nog inte proffs i mina ögon, oavsett inkomst ;-)
Och sedan finns det ju väldigt avancerade amatörer med större kunskap, dyrare fotoutrustning och bättre bildseende än många "proffs" (och där finns såklart en stor målgrupp för Leica :)

För mig definieras ett "proffs" som någon som får sina bilder regelbundet utgivna i tidningar, tidsskrifter eller på andra sett syns med dem i media och reklam.

Leican är i första hand ett redskap för reportagefotograferna, de som måste kunna lita 100% på sin utrustning, ofta under besvärliga förhållanden, samt uppträda diskret och inte "sticka ut" för mycket. Och deras bilder är Leicas bästa reklam, liksom F1 är viktig för Ferrari mfl.

Med sedan är nog den kommersiella basen tandläkare mm precis som Ferrais bas är världens alla "brats" ;-)

Så om proffsen överger Leican är det förödanade för varumärket - som om Ferrari skulle lämna F1 cirkusen!

Senast ändrad:
MartinB skrev:
Det går inte. Antingen är den i ett läge eller ett annat. Det är INTE en zoom. Man ändrar läge genom att vrida en ring på objektivet.
Och varför skulle det vara omöjligt att sluta vrida mellan dessa lägen? Det verkar ju helt absurt. Jag förstår inte hur det skulle vara en mekanisk omöjlighet, eller sitter den i ditt huvud? :-D

Niclasfoto skrev:
Proffs... villken typ av proffs pratar ni om egentligen ?

MVH Niclas,

Proffs, dvs professionella, brukar vara de som får betalt för vad de gör. Till exempel är professionella idrottare de idrottare som får betalt för att idrotta. De som inte får betalt kallas för amatörer.

Makten skrev:
Och varför skulle det vara omöjligt att sluta vrida mellan dessa lägen? Det verkar ju helt absurt. Jag förstår inte hur det skulle vara en mekanisk omöjlighet, eller sitter den i ditt huvud? :-D

Ska det låta på det sättet bryr jag mig inte ens om att svara på dina meddelande. Du verkar bara vilja provocera ändå.

Ja men proffsen rent generellt kräver ju andra kvaliteter än de speciella kvaliteter som Leica M erbjudit/erbjuder.

De flesta "proffs" skulle knappast byta sin dlsr mot en M8 eller motsvarande :)

De kvaliteter som kommer med mätsökarhuset gynnar inte alla fotografer. Såklart.

De som vägrar välja bort mätsökarnas kvaliteter kör antingen analogt eller en motsvarande digital.

Jag tror inte "proffsen" har valt bort mätsökahuset. Kanske har de valt bort Leica för ett tag framöver..

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Ja men proffsen rent generellt kräver ju andra kvaliteter än de speciella kvaliteter som Leica M erbjudit/erbjuder.

De flesta "proffs" skulle knappast byta sin dlsr mot en M8 eller motsvarande :)

De kvaliteter som kommer med mätsökarhuset gynnar inte alla fotografer. Såklart.

De som vägrar välja bort mätsökarnas kvaliteter kör antingen analogt eller en motsvarande digital.

Jag tror inte "proffsen" har valt bort mätsökahuset. Kanske har de valt bort Leica för ett tag framöver..

MVH Niclas,

Det du säger är inte sant. Det finns många proffsfotografer som använder M8. Bildkvalitén är bättre än film. Att använda film som proffs idag är nästan en omöjlighet, speciellt 35mm.
Det blir rätt svårt att välja bort M8:an om du vill ha ett digitalt mätsökarhus, eftersom det är det enda i produktion.
Proffsverktyget nummer 1 för de flesta kommer vara Nikon och Canon hus eller digitala bakstycken. Jag är alldeles säker på att Leica inte har några planer på att konkurrera med dom.

Oj jag har inte sagt att inga proffs fotar med M8. Vill i alla fall inte mena det om jag nu har skrivit det:)

När jag skriver de flesta så betyder ju det vad som faktiskt är fakta. De flesta fotografer kräver egenskaper som inte mätsökarhusen erbjuder. Då går även Leica framtida "M15" bort...

Analog film är mycket möjlig att använda profft. Många gör det.

Det jag menar är ju såklart att Leica inte alls heller med sin M-tradition konkurrerar med den traditionella Canonisten och Nikonisten.. Jag betraktar mätsökartraditionen som en helt egen. Ett helt eget segment som riktar sig till andra fotografer!

MVH niclas,

MartinB skrev:
Att använda film som proffs idag är nästan en omöjlighet, speciellt 35mm.
Fast bara nästan, då;-) Jag vet flera som kör film och 35 mm på en del jobb, här är en som jag känner.

Känner jag en personligen i Norrköping som gör det, lär det finnas flera...!

MartinB skrev:
Niclas,
Ok, då är vi överens :)
Ska erkänna att jag personligen älskar 35mm filmlooken.

Ja, jag skulle aldrig printa en digital bild utan att först applicera korn av ngt slag. Och det säger ju en del. Digitala bilder är för mig döda, kornet ger de liv.
Korn=Liv?, ja den där dynamiska och lite slumpmässiga strukturen som kornen ger är allt annat än matematisk korrekt och även om hjärnan vill ha matematisk korrekta tal så långt det går så saknas dår/där dynamiken som skapar det så viktiga livet eller varför inte "teknikens synliga själ" i en bild.

Flummiga ord för den som inte hänger med kanske:)

Niclasfoto skrev:
När jag skriver de flesta så betyder ju det vad som faktiskt är fakta. De flesta fotografer kräver egenskaper som inte mätsökarhusen erbjuder. Då går även Leica framtida "M15" bort...

Jo, så är det. För de flesta är en mätsökare ett komplement till annan utrustning. Så var det när filmen dominerade också.
M8:an är ett verktyg för en liten skara proffsfotografer, men det räcker för Leica.

Niclasfoto skrev:
Ja, jag skulle aldrig printa en digital bild utan att först applicera korn av ngt slag. Och det säger ju en del. Digitala bilder är för mig döda, kornet ger de liv.
Korn=Liv?, ja den där dynamiska och lite slumpmässiga strukturen som kornen ger är allt annat än matematisk korrekt och även om hjärnan vill ha matematisk korrekta tal så långt det går så saknas dår/där dynamiken som skapar det så viktiga livet eller varför inte "teknikens synliga själ" i en bild.

Flummiga ord för den som inte hänger med kanske:)

På något sätt känns det fel att lägga till korn tycker jag, även om resultaten kan bli väldigt bra. Det svider i hjärtat på nåt sätt..hehe...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar