Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica-köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)
Behöver lite hjälp och råd för en ny kamera. Har haft en 5D ,med 24-70 2,8. Mycket nöjd med bildkvaliten MEN! Den är för stor. Jag orkar inte ta med den. Ser ofta bilder jag vill ta men har inte orkat ta med stora klumpen. Jag vill ha en liten okomplicerad kamera som tar riktigt bra bilder. Funderade först på en Canon G10 men blev lite intresserad av Leica. Storleken passar mig perfekt.

Titta på Leica M8 DIGITAL? Priset på ca 30 000 är utan lins eller hur? Vad kostar en bra lins i så fall? Vad får jag om jag köper den som inte Leica D-LUX 4 har? Vad skulle ni rekommendera för ca 30 000-40 000? Behöver absolut inte vara Leica men vill ha grymma bilder med liten okomplicerad kamera. Vill koncentrera mig på att ta bilder och inte joxa med teknik.
 
Titta på Leica M8 DIGITAL? Priset på ca 30 000 är utan lins eller hur? Vad kostar en bra lins i så fall? Vad får jag om jag köper den som inte Leica D-LUX 4 har? Vad skulle ni rekommendera för ca 30 000-40 000? Behöver absolut inte vara Leica men vill ha grymma bilder med liten okomplicerad kamera. Vill koncentrera mig på att ta bilder och inte joxa med teknik.

Ska du köpa ett nytt Leica objektiv (fast brännvidd och MF) får du räkna med ungefär lika mycket till...
 
Nu har jag inte stenkoll på Leica och deras priser.
Men D-LUX 4 är egentligen exakt samma kamera som en Panasonic Lumix LX3, fast med Leicalogon. Alltså en kompaktkamera med liten sensor, och allt vad det innebär (en bra sådan i och för sig...).

M8:an är ju vad jag har förstått en riktig systemkamera, med större sensor (1.5 crop?) osv. Google vet väl... :)
 
Olympus visade upp en micro 4/3 för c.a ett år sedan. Den var väldigt lik Leica i utseende (retrolook), men med EVF alt. LV. Du kan ju hoppas att den snart dyker upp. Kanske inte samma bildkvalitet med 4/3 som med Leican.
Du kan ju försöka få tag på begagnade Leicaobjektiv, eller Leicakompatibla objektiv. Det borde sänka inköpskostnaden en del.

BTW Leica har crop 1.33x
 
Nu har jag inte stenkoll på Leica och deras priser.
Men D-LUX 4 är egentligen exakt samma kamera som en Panasonic Lumix LX3, fast med Leicalogon. Alltså en kompaktkamera med liten sensor, och allt vad det innebär (en bra sådan i och för sig...).

M8:an är ju vad jag har förstått en riktig systemkamera, med större sensor (1.5 crop?) osv. Google vet väl... :)

Man får med en bra RAW hanterade och en ursnygg kamera väska om man väljer Leica varianten istället för Panasonic.

Tycker själv att D-lux4 är mera ett komplement till en systemkamera än en ersättare...
 
Behöver lite hjälp och råd för en ny kamera. Har haft en 5D ,med 24-70 2,8. Mycket nöjd med bildkvaliten MEN! Den är för stor. Jag orkar inte ta med den. Ser ofta bilder jag vill ta men har inte orkat ta med stora klumpen. Jag vill ha en liten okomplicerad kamera som tar riktigt bra bilder. Funderade först på en Canon G10 men blev lite intresserad av Leica. Storleken passar mig perfekt.

Titta på Leica M8 DIGITAL? Priset på ca 30 000 är utan lins eller hur? Vad kostar en bra lins i så fall? Vad får jag om jag köper den som inte Leica D-LUX 4 har? Vad skulle ni rekommendera för ca 30 000-40 000? Behöver absolut inte vara Leica men vill ha grymma bilder med liten okomplicerad kamera. Vill koncentrera mig på att ta bilder och inte joxa med teknik.

Hejsvejs. Hade också ett stort motstånd till att ständigt "konka" på allt tungt och stort. Som du gick jag i funderingar om en lättare och smidigare kamera med bra bildkvalitet. Nu går jag omkring med en Leica M8 om halsen. Är helt lyrisk.

PS. Det finns ju billigare objektiv än Leicas egna Ex Zeiss.

Per
 
Vad skulle ni rekommendera för ca 30 000-40 000? Behöver absolut inte vara Leica men vill ha grymma bilder med liten okomplicerad kamera. Vill koncentrera mig på att ta bilder och inte joxa med teknik.[/QUOTE]

Jag tror att du är fel ute. Du kan inte köpa dig grymma bilder för 30 000. Det går inta att köpa grymma bilder för några pengar överhuvudtaget. Det som behövs är att ha intresse att lära sig fototekniken och behärska kameran. Så jag tror att du kan spendera mindre pengar på en bra liten kamera och lära dig att joxa med tekniken för att kunna påverka bilder så att de blir grymma.
Önskar dig lycka till
//Stanislav Snäll
 
Jag tror att du är fel ute. Du kan inte köpa dig grymma bilder för 30 000. Det går inta att köpa grymma bilder för några pengar överhuvudtaget. Det som behövs är att ha intresse att lära sig fototekniken och behärska kameran. Så jag tror att du kan spendera mindre pengar på en bra liten kamera och lära dig att joxa med tekniken för att kunna påverka bilder så att de blir grymma.
Önskar dig lycka till
//Stanislav Snäll

Jag tror att du missförstår trådskaparen, med grymma bilder så antar jag att han menar att han vill ha bilder med bra kvalitet och det är ju definitivt något man kan köpa sig.

M8an ger bättre bilder (bildkvalitet på filerna inte på komposition osv.. såklart) än tex. en G10, men prislappen är bra mycket högre. Dock så måste man kanske vandra uppåt till den prisklassen om man vill ha en liten kamera med möjligheter att byta objektiv och få bra bildkvalitet.

Jag kan faktiskt inte komma på några vettiga alternativ till en M8 förutom att köra på film.
 
Är en 5d så jäkla stor igentligen??? kanske byta ut 24-70 som är rätt mastodont mot nåt mindre ex. tamron 28-75?
 
Canon 500d(480g utan batteri) med Canon 17-55/2,8 IS(645g) alternativt med Sigma 18-50/2,8(450g). Nikon D90 är ju också fin fast den väger 620g och deras 17-55/2,8 väger 755g skulle vara med Sigma objektiken då.
 
En länk till:
Erwin Puts kan och har skrivit om det mesta som är värt att veta om Leica-M
http://www.imx.nl/photo/

Skön slutsats i en jämförelse mellan M8 och D3:

When using the Leica M8, you use the bare essentials of the photographic process and your own skills to get the picture. The Nikon D3 is a most flexible instrument to get the job done, but you are more removed from your own skills and thus the pride of accomplishment is less.
 
Tack för mycket bra tips! Har för övrigt köpt en ny kamera idag i min väntan på att jag skall bestämma mig för vad jag vill ha. Blev en Holga toykamera. Lowfi för hela slanten!! :)
 
Lite mer info som jag fått som kanske är intressant för er

"Litenheten är en av fördelarna med Leicas M-system då mätsökarkameran inte har någon spegelmekanism och prismasökare. Det innebär att både kamera och optik kan göras mindre i formatet. M-kameran blir även tystare vi exponering och sökaren visar hela tiden motivet. Ramar i sökare kopplas automatiskt in för respektive brännvidd vid optikbyte och har även paralaxkorriskering på näravstånd. Utförande och material i kamerahuset är gjort med en kvalitet för många års användning. kameran går även att uppgradera vid framtida produktutveckling.

Optiken kan göras optimerad för sin respektive brännvidd. Det krävs inte extra linser i optiken som krävs för att spegeln ska få plats emellan optik och filmen/CCD.n i en spegelreflexkamera. Extra linser i optiken gör det svårt att optimera de optiska egenskaperna. Leicas optik är absolut toppklass och en ljusstyrka på minst f:2,8 på de vanliga brännvidderna. Även optikens storlek är mindre och lättare än motsvarande för spegelreflex.

Jämfört med en digital kompaktkamera som t.ex. Leica D-LUX 4 har Leica M8 en mycket större bildsensor (CCD). Det ger bl.a. renare bildåtergivning med större dynamisk omgång och lägre brusnivåer på högre ISO-ljuskänslighet.

Som första objektiv kan rekommenderas
Leica Elmarit 28/2,8 Asph. (37 mm 35 mm format) Pris 17.500 kr eller
http://en.leica-camera.com/photography/m_system/lenses/2194.html

Leica Summarit-M 35/2,5 (46 mm 35 mm format) Pris 14.500 kr
http://uk.leica-camera.com/photography/m_system/lenses/5793.html
 
Behöver lite hjälp och råd för en ny kamera. Har haft en 5D ,med 24-70 2,8. Mycket nöjd med bildkvaliten MEN! Den är för stor. Jag orkar inte ta med den. Ser ofta bilder jag vill ta men har inte orkat ta med stora klumpen. Jag vill ha en liten okomplicerad kamera som tar riktigt bra bilder. Funderade först på en Canon G10 men blev lite intresserad av Leica. Storleken passar mig perfekt.

Titta på Leica M8 DIGITAL? Priset på ca 30 000 är utan lins eller hur? Vad kostar en bra lins i så fall? Vad får jag om jag köper den som inte Leica D-LUX 4 har? Vad skulle ni rekommendera för ca 30 000-40 000? Behöver absolut inte vara Leica men vill ha grymma bilder med liten okomplicerad kamera. Vill koncentrera mig på att ta bilder och inte joxa med teknik.

Jag kör M Leica analogt och Canon G10 digitalt...
Tycker det går bra! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.