Visste inte att man kunde söka på detta sättet, det var väldigt hjälpsamt. Det ska jag börja använda mer.
Detta är varför man frågar saker här på forumet! Jättekul att så många engagerar sig i en persons frågor.
Detta mer djupgående om vidvinkeln som eskil23 ovanför mig just förklarade visste jag faktiskt inte om.
Nu är inte jag en sån som kan kasta flera tusen omkring mig genom att köpa ett nytt objektiv för att testa. Så att låna/hyra ett var inte en sån dum ide faktiskt. Jag kanske får fråga runt lite och se om någon någonstans har ett att låna ut eller som jag kan hyra, kan ju inte direkt säga att det kryllar av fotobutiker här i Karlstad längre.
Över till en annan fråga, nu har ju inte jag fotat direkt mycket eller länge. Men jag läste om gråfilter i tidningen som jag köpte. Dom prisade detta och tryckte verkligen på att om du skaffar ett vidvinkelsobjektiv så är ett gråfilter ett måste för landskap.
Så säg nu att jag får för mig att ge mig in i detta med vidvinkel, skaffar ett gråfilter samtidigt.
Tar jag mig vatten över huvudet ? Är detta någonting för experterna som fotar fullformat mer än pojken med sin nya kamera ? Självklart ska jag lära mig kameran innan jag ens funderar på att skaffa ett nytt objektiv!
Går det ens att fota med såna saker med min Canon 650D eller är det tänkt för fullformat ?
Vad tror ni ?
Mycket frågor nu men jag tycker det är kul att lära mig.
Mvh Patrik S
(Johan F svarade visst medan jag skrev min uppsats ;-) )
Ett gråfilter kan man använda till alla kameror det går att sätta filter på, alltså definitivt även din!
Ett "heltäckande" gråfilter är eg tänkt för tillfällen då det är för ljust att fota. Dvs då det inte räcker med kortaste slutartiden och liten inställd bländaröppning. Exempelvis om man vill använda lång slutartid för att få en snygg "rörelse" av vatten, eller annat motiv man vill få den ena eller andra effekten via lång slutartid.
Även när man vill använda stor bländaröppning av något skäl, och det är för ljust fast man ställt kort slutartid och lågt ISO-värde, är ett gråfilter det man behöver. Det är utfört så att inget ändras i färgen: bara intensiteten av ljuset dämpas.
Att man brukar rekommendera gråfilter för landskapsfoto är oftast i meningen att man använder ett filter där enbart en del av ytan "bromsar ljuset". Detta är tänkt att se till att om tex halva bilden består av himmel, den delen täcks av den mörkande delen av filterglaset, för att inte himlen ska bli för ljus relativt resten delen av bilden.
Ofta har (landskaps)motiv stor skillnad mellan ljusaste och mörkaste delarna, och då behöver man mörka ner den ljusa delen, eftersom kameran inte kan fånga in alla "ljusvärden". Sensorn har inte lika stor möjlighet att "se" alla nyanser som ögat vårt har.
Hoppas du blev klokare ;-)
-------------------------
Rent bildmässigt är EOS 650D mkt bra, om än inte perfekt. Den är lite simplare än tex EOS 60D/7D mfl när det gäller bygge, manövrerberhet och sånt som antal bilder per sekund. Dess autofokus är lite enklare än tex 7D, men likvärdig EOS 60D.
Bra för allmänfoto och om man inte behöver värsta "actionprestanda". Dess potentiella "ultimata" kvalitet hänger på 2 saker:
DIG och de objektiv du använder.
Men redan med det du har kan du få fram mkt bra bilder, det är inte uselt alls.
Det är främst i klenare ljussituationer och när du vill kunna förstora rejält det behövs bättre saker. Samt om du vill kunna tänja mer på detta med att skapa ett
kort skärpedjup etc.