Annons

Lampa på 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

sagoland

Aktiv medlem
Har kikat runt på lite gamla trådar och kollat det här med fokuseringsbelysning på 20D. Hur kommer det sig att det sitter en grymt stark lampa (inte blixten, så dum är jag inte =D) på fronten om den inte går att använda som hjälpbelysning? Kunde dom inte petat dit en röd diod eller någonting?
 
Jag hänger inte med på frågan, men om du undrar över fokuseringsbelysning så är det blixten och den slår du på manuellt. Den går att använda både om du fotar med blixt och utan blixt.

Vad det gäller lampan på fronten så tittade jag på min 20D och den satt där men jag har ingen aning om vad den är till för.
 
Klippt från nätet

"
9. Focus Assist Beam - Most modern Digital SLR 's have this now. It illuminates the subject in poor light to assist the auto focus. It will sometimes be used as an indicator for the self timer function (I.e. it will flash and beep during delay).
"
 
det är väl röda ögon-reduktionslampa som ska få pupillerna att dra ihop sig innan blixt. i 350d så är det en slags nedräknare i sökaren där exponeringskompensationen finns som visar när man kan ta kort så att det inte ska bli röda ögon..

någon sådant skulle jag tro
 
Den är till för att hjälpa AF vid dåligt ljus, men man måste aktivera den i menyn "C.fn"
 
jag menar fortfarande att det är röda-ögon-reduktion. testa att slå av röda ögon och fokusera på något, och sedan testar ni att slå på den så ser ni själva
 
Scratchen skrev:
Nej det är det inte. Lampan blinkar när t.ex självutlösarfunktionen används.

AF-hjälpbelysningen sköts via blixten.

Sorry, tittade efter på min 20D nu och det var inte till AF. Men jag vill minnas att lampan på D60 var till AF, fast jag iof inte säker...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.