Annons

Lagom är sämst, nedtonade färger

Produkter
(logga in för att koppla)

harnemo

Medlem
Ofta när jag funderar på om en bild funkar bäst i färg eller svartvitt, så blir jag lite förvirrad. Kan helt enkelt inte bestämma mig, och efter att jag dragit i spaken fram och tillbaka ett tag så får jag för mig att 50% färg är bäst. Det brukar liksom gå över efter jag inte sett bilden på ett tag, så då brukar det vara lättare att bestämma sig för antingen eller.

Men jag tänkte mest i allmänhet, vad tycker ni om bilder med nedtonade färger?
 
om det är former man vill spegla fast det finns starka färger som konkurrerar så kan det vara en bra idé att tona ner färgerna om man nu inte vill göra den helt s/v
 
Nedtonade färger kan vara snyggt. Självklart så beror det på vad man fotat, men jag tycker att det ofta kan ge en slags "jeanskänsla" när man fotar människor. Kanske är svårt att förstå vad jag menar. Ibland kan nedtonade bilder ge en sorgsen och mörk känsla också. Kolla på Corpse Bride så förstår du vad jag menar! :D
Sen så finns det ju också duotone som val istället för helt svartvitt. Jag tycker att det ofta blir snyggare faktiskt. Det kan på något sätt ge mer liv i vissa svartvita bilder som blivit lite tråkiga. Men det är ju en smaksak.
 
Om färgen säger något ska den finnas. Dvs jag tycker bara om färgbilder där färgen har betydelse för bilden.

Svarvitt ska det vara när formen och skuggorna har mest betydelse för bilden.

Att dra ner färgerna x antal procent gör nog mer att bilden tappar i kontrast och blir lite mesig.

/ Marcus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.