ANNONS
Annons

Lättklädda kvinnor round 2873 för dom som orkar

Produkter
(logga in för att koppla)
Maverick skrev:
Bara den saken att tjejer använder så mycket energi till att klanka ner på andra tjejer som viker ut sig tycker jag är förnedrande.

Detta är ett stort missförstånd. Jag har aldrig på fotosidan sett en kommentar av en kvinna som klankade ner på någon kvinnlig modell. Det man kritiserar är bilden, och således fotografen som framställt bilden.

Jag har däremot sett förnedrade kommentarer från män, typ "hon har väl lite för små lökar kanske".

ariadne skrev:
"Precis som Lotelo skriver så finns det så många andra saker som är så oerhört mycket mer förnedrande än huruvida tjejer viker ut sig i tidningar, använder stringtrosor eller rakar på diverse hormonstyrda områden på kroppen."

fast jag tror inte att det var utvikningsgrejen som åsas inlägg handlade om. iallafall inte i sig. fast det där får åsa svara på själv

Anna har fattat galoppen.

Maverick skrev:
Detta resonemang går ut på att du har rätt. Vilket är rätt vanligt i den feministiska debatten. Vi har rätt och alla som tycker annorlunda har fel eller så förstår de inte bättre.

Av någon anledning känner du dig hotad av att jag har åsikter? Vet inte vad det är du syftar på när du skriver "den feministiska debatten" men jag brukar inte säga åt folk att dom "har fel" eller "inte förstår bättre".

Maverick skrev:
Det kanske inte finns helt oskyldiga fotografer men det finns medvetna och omedvetna. Jag tror att de flesta tar ansvar för sina bilder. De du försöker göra är tala om för dem vilket ansvar du anser är det rätta att ta.

Återigen, jag försöker inte tala om för någon vad de skall göra. Jag uttrycker min åsikt i syfte att få en intressant diskussion.

"Borde jag som fotograf säga att: -Nej, din urringning är för djärv, kjolen är för kort, dina skor har för hög klack, dina underkläder är för små, du måste sätta upp håret, stäng munnen osv osv ."

borde och borde, men du har ju valmöjligheten. säger inte att det du gör är fel, men det låter nästan som om det vore en helt otänkbar grej att säga nej till lättklätt eller naket. även om det är modellen som själv vill så är det ju du som bestämmer vad du vill fotografera och vad som känns rätt.

ariadne skrev:
...borde och borde, men du har ju valmöjligheten. säger inte att det du gör är fel, men det låter nästan som om det vore en helt otänkbar grej att säga nej till lättklätt eller naket. även om det är modellen som själv vill så är det ju du som bestämmer vad du vill fotografera och vad som känns rätt.

Jag har ingen personlig erfarehet av den här situationen men skulle det inte i ärlighetens namn bli lite konstigt ? Då faller ju tanken med att modellen ska uttrycka sig själv eller hur ?

Sedan är det en annan sak hur jag som fotograf väljer att använda bilderna.

Re: Hur får man en tjej att behålla kläderna på?

Mattsen skrev:
...En tjej med självförtroende som är någorlunda nöjd med sig själv och sin kropp, vill utmana, vill egga betraktaren. Detta faktum botses ofta ifrån i sådana hör diskussioner...

Bara man inte bortser från att många tjejer som springer runt med blöta T-shirtar, putar med rumpan och läpparna och så vidare inte automatiskt har bra självförtroende.

Jag har fotograferat (för ett par år sedan) en av de tjejer som nyligen putar med rumpan i Slitz och hon var inte nöjd med sin kropp för fem öre. Tanken hos henne var med att ”jag vill prova detta för att se om jag duger”.
Det som var roligt var att de bilder jag tog gjorde henne glad, ”men micke, det där är inte jag!”
”Jodå, det är bara inte den spegelbild du ser i ditt huvud varje morgon”.
Fast bilderna i Slitz var ett hån, skitbilder. Jag blir så j...a arg när jag ser sådant.

Och Bimbo har ingenting med utbildningsnivå att göra. Har träffat många puckon (lustigt nog framförallt ekonomer som ”skall bli chefer”) som pluggar hårt.

Re: Hur får man en tjej att behålla kläderna på?

Mattsen skrev:
En tjej med självförtroende som är någorlunda nöjd med sig själv och sin kropp, vill utmana, vill egga betraktaren.

Jasså? För mig är det tvärt om. Ju bättre jag mår desto mindre behov har jag av att imponera på andra människor. Att kvinnan skulle trivas i den ständiga rollen som levande lockbete har jag svårt att hålla med om. Det är givetvis olika för alla och alla få göra som dom vill, men man kan inte säga att en sexig kvinna = en glad kvinna.

Någon självbenämnd "tuttfotograf" skrev något i stil med att kvinnorna vill egga, och locka och att de är så självsäkra?

Jag undrar det jag. Med risk för att gå utanför ämnet hävdar jag att den som vet sitt värde behöver inte heller pröva det.
Självsäkerheten är väl att (i dessa fall) veta att man duger? Att behöva testa _om_ man duger är väl snarare ett tecken på bristande självförtroende?

Att personen sedan kanske lever i en kognitiv dissonans mellan att säga sig vara nöjd med sig själv och "vågar pröva gränserna" och att egentligen i sitt handlingsmönster söka bekräftelse på egenvärdet är något vi inte får glömma.

Re: Re: Hur får man en tjej att behålla kläderna på?

ace skrev:
Jasså? För mig är det tvärt om. Ju bättre jag mår desto mindre behov har jag av att imponera på andra människor. Att kvinnan skulle trivas i den ständiga rollen som levande lockbete har jag svårt att hålla med om. Det är givetvis olika för alla och alla få göra som dom vill, men man kan inte säga att en sexig kvinna = en glad kvinna.
Touché!

" Kognitiv dissonans avser det obehagliga känslotillstånd som uppstå när en person samtidigt omfattar sinsemellan oförenliga attityder, eller när det råder en konflikt mellan vederbörandes attityder och handlingar..."

Mattsen skrev:
Jag är sk "tjejfotograf"....

Det du skriver om här resulterar i att tjejer (barn) i 11-14 års ålder klär sig likandant som modellerna i tidingarna gör. Detta dels, för det blir sanningen om utssende och klädsel. Och dels för att dom tror att det är så vi killar vill ha tjejerna.

När det numera säljs stringtrosor,kortkorta kjolar och tröjor som slutar 2 dm över navel på barnavdelningarna, när tjejer i nedre tonåren har som högsta önskan att operera brösten. Ja då måste vara något som är snett.
Och eftersom barn och unga tar över vuxnas ideal så kan vi inte bortse från faktumet och hänvisa till att dom kvinnliga modellerna väljer själv.

Strutsen skrev:
Det du skriver om här resulterar i att tjejer (barn) i 11-14 års ålder klär sig likandant som modellerna ....

Dom klär sig också som deras mödrar och andra vuxna runt omkring gör. För att inte tala om att dom klär sig som kompisarna gör.

Problemet handlar nog snarare om att barn inte får vara barn utan behandlas som "små vuxna" än om vilka kläder vuxna väljer att sätta på sig. Men den här diskussionen ligger kanske aningen utanför ämnet,...

ace skrev:
Hela den här grejjen med string som Maverick har hakat upp sig på går tillbaka till en bildkommentar som jag gjorde för länge sedan. Det var en bild på en tjej och en kille som skulle föreställa en kärleksstund. Jag skrev att jag tyckte att det var klyschigt att tjejen hade string (killen hade det ju såklart inte) och att jag tyckte att bilden hade blivit mer bekväm och kärleksfull med vanliga trosor. Jag ser inte det som någon politisk propaganda utan ett känsla som jag fick när jag tittade på bilden. Hur som helst så fick jag ju äta upp den kommentaren med hull och hår så för mig går det bra om vi släpper just själva string-grejjjen nu.

Det rör sig inte enbart om din kommentar Ace även om du tror att den står i centrum för dessa diskusioner. Det finns gott om andra som ger liknande kommentarer. Det var inte länge sedan vi hade liknande diskutsion fast då var det hanbojjor och piskor som default var lika med kvinnoförnedring.

/Maverick

ace skrev:
Detta är ett stort missförstånd. Jag har aldrig på fotosidan sett en kommentar av en kvinna som klankade ner på någon kvinnlig modell. Det man kritiserar är bilden, och således fotografen som framställt bilden.

Jag har däremot sett förnedrade kommentarer från män, typ "hon har väl lite för små lökar kanske".

Ta och läs tråden som Harriet startade tidigare. Där sas det både de ena och det andra om modellers förstånd.

/Maverick

ace skrev:
Av någon anledning känner du dig hotad av att jag har åsikter? Vet inte vad det är du syftar på när du skriver "den feministiska debatten" men jag brukar inte säga åt folk att dom "har fel" eller "inte förstår bättre".

Återigen, jag försöker inte tala om för någon vad de skall göra. Jag uttrycker min åsikt i syfte att få en intressant diskussion.

Återigen så står du inte i centrum av universum eller den här debatten. Jag diskuterar inte enskilt med dig utan i generella termer.

Jag känner mig inte alls hotad av dina åsikter. Jag är tillräckligt trygg i mina egna åsikter. Att du uttrycker dina politiska åsikter här i forumet är ju iaf mer rätt än under bilderna.

Som jag skrev tidigare så läs Harriets tråd igen. Där fick andra tjejer höra att de hade en unken syn på saker och ting bara för att de inte höll med den ultrafeministiskt vedertagna sanningen.

Efter den tråden fick jag mail från tjejer som tyckte som jag men som inte ville bli uppställda till avrättning av femenistpatrullen. Det är ju lite sorgligt att det ska krävas en kille för att för talan för ett stor del kvinnor som anses feministiskt inkorrekta.

/Maverick

ariadne skrev:
"Nä, men det är ju oftast den kritiken som kommer. Jag giller inte bilden för att hon har stringtrosor och det är kvinnoförnedrande. Vilken hjälp har jag fått av det? Vi båda vet att uppfattningarna om den saken går isär och ingen kan avgöra vad som är rätt. Så varför ta upp det under bildkritiken? Man får ju ändå anta att fotografen ville att det skulle vara stringtrosor och då får det väl vara det då."

okej, jag vet inte, jag vet bara att jag läst mer välformulerad kritik än så.

"Precis som Lotelo skriver så finns det så många andra saker som är så oerhört mycket mer förnedrande än huruvida tjejer viker ut sig i tidningar, använder stringtrosor eller rakar på diverse hormonstyrda områden på kroppen."

fast jag tror inte att det var utvikningsgrejen som åsas inlägg handlade om. iallafall inte i sig. fast det där får åsa svara på själv

Jag har aldrig påstått att Aces inlägg handlar enbart om utvik. Det var bara EN sak i en rad uppräknade exempel på saker som default brukar räknas till kvinnoförnedrande.

/Maverick

Strutsen skrev:
Det du skriver om här resulterar i att tjejer (barn) i 11-14 års ålder klär sig likandant som modellerna i tidingarna gör. Detta dels, för det blir sanningen om utssende och klädsel. Och dels för att dom tror att det är så vi killar vill ha tjejerna.

När det numera säljs stringtrosor,kortkorta kjolar och tröjor som slutar 2 dm över navel på barnavdelningarna, när tjejer i nedre tonåren har som högsta önskan att operera brösten. Ja då måste vara något som är snett.
Och eftersom barn och unga tar över vuxnas ideal så kan vi inte bortse från faktumet och hänvisa till att dom kvinnliga modellerna väljer själv.

Eller också är det bara ett tecken på föräldrars allt ökande inkompetens på att sätta gränser. I generella termer är väl bäst att tillägga.

/Maverick

janc skrev:
Dom klär sig också som deras mödrar och andra vuxna runt omkring gör. För att inte tala om att dom klär sig som kompisarna gör.

Problemet handlar nog snarare om att barn inte får vara barn utan behandlas som "små vuxna" än om vilka kläder vuxna väljer att sätta på sig. Men den här diskussionen ligger kanske aningen utanför ämnet,...

Det är väl det diskussionen handlar om?
Hur en nakenbild framställer kvinnan.
Fotografer skapar en bild av kvinnan som unga vill efterlikna. Yppiga brudar med stringtrosor, putande läppar och våt blick.
Samma typ av bilder som återfinns i Vecko Revyn, Zlits eller vad som helst, återfinns ju här.
Är drömmen större att bli en Bingo än gestalta vackra kvinnor på ett vackert (och för den delen gärna naket) sätt?

janc skrev:
" Kognitiv dissonans avser det obehagliga känslotillstånd som uppstå när en person samtidigt omfattar sinsemellan oförenliga attityder, eller när det råder en konflikt mellan vederbörandes attityder och handlingar..."

Ja, det var väl det jag försökte illustrera.
Att säga sig vara nöjd med sig själv och därför våga "utmana". När den bakomliggande orsaken är en stor osäkerhet. Är inte detta ett tillstånd av kognitiv dissonans? Råder det inte en konflikt mellan attityd och handling?

Det finns ju även andra definitioner på begreppet, Leon Festingers t ex...

janc
Men den här diskussionen ligger kanske aningen utanför ämnet,...

Jag trodde att det exakt var detta diskussionen handlade om. Att barn klär sig med bara magar beror väl på flathet från vuxenvärldens sida?

Om föräldern inte köper dessa kläder så kan ju inte barn bära dem.

Den kroppsliga exponeringen ökar för att samhällets medier och reklam har påverkat föräldrarna med allt mer extrema bilder. Och reklambyrån med fotografen medverkar medvetet till föräldrarnas utveckling.

Kanske har du rätt i att man ska separera samhällsansvaret från denna sidan, men vi är alla samhället.

Tyvärr börjar inte detta problemet med nakenbilder i porrtidningar utan med Disney.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar