Annons

Lättklädda kvinnor round 2873 för dom som orkar

Produkter
(logga in för att koppla)
Maverick skrev:
Fast det går ju inte riktigt att jämföra bilder av kvinnor med rösträtten.

Rösträtten är ändå ett bra exempel på diskreminering som saknar logiska förklaringar. Det är också därför som kvinnor har rösträtt idag. Därför att det saknas logiska förklaringar till varför kvinnor inte skulle ha det.

När det gäller nakenbilder är det inte lika enkelt. Det finns nämligen inga logiska argument för det ena eller det andra. Bara åsikter i olika riktningar, dessa är dessutom demografiskt spridda.

Mvh
Maverick

Vad är den logiska förklaringen till att framställa nakna kvinnor i onaturliga miljöer. Gärna iklädd lack, putande bröst och fuktiga läppar?

Strutsen skrev:
Vad är den logiska förklaringen till att framställa nakna kvinnor i onaturliga miljöer. Gärna iklädd lack, putande bröst och fuktiga läppar?

Enkelt - många, främst av manligt kön, gillar sådana bilder. M a o , det finns en "marknad" för dylika bilder.

Re: bättre sent än aldrig

Staffan3 skrev:

Jag tycker att det är värt att diskutera flera av de nakenbilder som finns publicerade här och framför allt den bilden av en halvnaken kvinna med handklovar och kjedjor.
Staffan

Jag vill inleda min kommentar med att säga att jag inte skiljer på män & kvinnor överhuvudtaget vad det gäller naket, fetish osv. Det finns säkert ett "behov" av bilder på män i handbojor också. Det är väl bara så att de flesta fotografer är män och föredrar att plåta tjejer.

Det är definitivt berättigat att ställa sig den frågan du gör - varför tar man sådana här bilder, och vilken funktion fyller de. Det är nog inte enkelt att förklara. Men min teori är att många av oss gillar att fantisera om sex - både män och kvinnor. Och gärna om undergivenhet, maktlöshet osv.
Många "leker" i sitt sexliv genom att kanske binda mannen eller kvinnan under en kärleksakt för att "krydda" akten en smula.

Som en parentes kan jag nämna att en affär i min hemstad som säljer allt mellan himmel och jord, just hade handbojor som storsäljare....

Sen kan man ju naturligtvis tycka att det här skall stanna i sovrummets lyckta dörr och inte exponeras.

Men jag tycker ändå inte att det är tabu att ta eller visa liknande bilder eftersom ingen "normalt funtad människa" springer ut på stan och blir våldtäktsman för det....

En potentiell våldsverkare är det oavsett om han/hon ser bilder på människor i någon form av hjälplöst tillstånd.

Men visst, bilder som dessa är verkligen "laddade" och ger oss en rad olika signaler.

Tack för kommentaren, ser fram emot att få höra vad ni andra tycker.

(Trodde för övrigt att denna diskussion hade dött ut, men där ser man...)

Mattsen

"Är det inte bättre att ta bort problemet än att ta bort symptomet? "

jo, om man är överens om vad problemet är och om man kan angripa det. jag tror att ibland kan man inte angripa ett problem rakt av, att angripa symtomen först kan vara en väg. det behöver inte betyda att man struntar i problemet eller den onda knuten som ger symptomen. symptom kan "ligga i vägen" för en problemlösning. jag tror man kan jobba från olika håll, ibland är det inte helt enkelt att ringa in ett problem och ta bort det, då är det bättre att börja nånstans än ingenstans

"Rösträtten är ändå ett bra exempel på diskreminering som saknar logiska förklaringar. Det är också därför som kvinnor har rösträtt idag. Därför att det saknas logiska förklaringar till varför kvinnor inte skulle ha det."

njao, men det beror ju främst på att våra värderingar och åsikter har ändrats? hade det handlat enbart om logik hade vi ju haft rösträtt innan, vi har ju inte blivit mer logiska nu.

ariadne skrev:
"Är det inte bättre att ta bort problemet än att ta bort symptomet? "

jo, om man är överens om vad problemet är och om man kan angripa det. jag tror att ibland kan man inte angripa ett problem rakt av, att angripa symtomen först kan vara en väg.
...men jag tror att de flesta är överens om problemet i stort. Vi gör ett urval när vi väljer vår partner och då måste vi basera det på något. Det kommer alltid att finnas idealbilder och vi kan inte ta bort dem vare sig vi vill det eller ej. Problemet är att många försöker att leva upp till idealbilderna vilket är dömt att misslyckas. Åsa tycker att det är fel och jag tycker att det är fel men vi två har kanske olika sätt att angripa problemet på.

Du vill ta bort symptomet för det är bättre än att inte göra någonting alls. Det kan du ha rätt i men kan du då beskriva hur du vill göra det i praktiken? Ska vi önska bort alla idealbilder från Fotosidan? Du tror inte att idealen kommer att smyga sig in i andra bilder? Finns det inte idealbilder som kan vara värda att få vara kvar och hur ska då den bedömningen göras? Ska vi ta bort allt som är vackert? Det skulle iallafall förenkla vår konst- och musikhistoria. De är fyllda med fantastiska idealbilder, manliga såväl som kvinnliga, men kom ihåg att förebilder också kan vara av godo för samhället. Vi ska kanske sluta att söka efter förebilder nu när vi har ett historiskt arkiv med gamla mästerverk? Det låter som en utvecklande idé för våra samhällsideal (observera ironin).

Vi blir dagligen matade med idealbilder och då det är kanske inte intressant att se dem även på Fotosidan. Å andra sidan måste vi kanske först förstå dem innan vi kan bryta mot dem. Det händer ofta att man ser kommentarer där man inte skiljer på bild och motiv. Begrepp som bra, dålig, rätt och fel är inte kopplade till om man (eller en bild) lever upp till idealen eller ej. Där kan Fotosidan fylla en viktig funktion. Inte genom att attackera bort bilderna utan genom konstruktiv kritik. Inte genom attackdiskussioner utan genom en sansad och konstruktiv dialog mellan medlemmarna.

--
Om nu något tror att jag anser att sexslavar är en idealbild så tror de fel.

ace skrev:
...Janc säger att tonen i diskussionen nog avskräcker "tjejfotograferna" från att delta. Så är det säkert, men jag vet inte om jag tycker att det är "tonen" det är fel på. Att bara springa runt och fota en massa och sedan vräka ut bilderna utan att kunna stå för dem, tycker jag är oseriöst.....

Är man intresserad av en diskussion med de som har en annan syn på kvinnobilder än man har själv måste man ha en ton som repekterar deras syn - även om man inte delar den.

ace skrev:
...Varje gång man skapar en bild av en kvinna, man, svensk, indian, o.s.v. så väljar man om man vill skapa en bild som stämmer överens med verkligheten, om man vill skapa en bild som stärker en kanske redan skev uppfattning...

Problemet är inte så enkelt eftersom uppfattningen om vad som är verkligt och vad som är en skev uppfatting inte är en universell sanning.

"...men jag tror att de flesta är överens om problemet i stort."

vi skulle kanske börja med att definera problemet förresten. vilket problem menar du skriver problem, dsv vad är roten till det "onda"?
( symptomen) nu skriver jag vad jag tror att åsa menade, du får hugga mig åsa om jag har fel! jag tror inte att det problem som menades främst var att vi försöker efterlikna idealen som vi matas med. att vi bantar, förstårar tuttarna osv. det är en del av det hela men främst tror jag att det problem som ville belysas var att kvinnor fortafrande ses som lägre stående varelser än männen. och att media, reklam osv förstärker den bilden och hindrar oss från att göra något åt problemet efetrsom reklamen och media lägger sig som ett lock över, är det första lagret och man kanske måste börja där. ( om det nu är ett problem, jag vill inte själv ta ställning i nuläget utan talar om olika sätt att se på saken. )

"Det kommer alltid att finnas idealbilder och vi kan inte ta bort dem vare sig vi vill det eller ej."

nej men de kan se olika ut. men jag vet inte det ligger kanske i idealbildens natur att vara extrem. kan en idelbild vara nyanserad överhuvudtaget, mer mänsklig? förresten, tänkte lite på det här med skillnaden på idealbild och förebild. var ligger gränsen? förebild låter trevligare och mera mänskligt, en idealbild bygger ju på något annat känns det som.

"Du vill ta bort symptomet för det är bättre än att inte göra någonting alls. Det kan du ha rätt i men kan du då beskriva hur du vill göra det i praktiken? Ska vi önska bort alla idealbilder från Fotosidan?

nej, men man kan önska sig att de såg annorlunda ut. fast som jag var inne på tidigare så kanske det ligger i idelens natur att vara extrema. jag vet inte. har det nångång funnits ett bra ideal?

"Du tror inte att idealen kommer att smyga sig in i andra bilder? "

som sagt, menar inte att önska bort bilder, det tjänar ingenting till tror jag, det är bara att sopa smutsen under mattan, men man kan försöka ändra på dem.tex att tala om vad man tycker om dem, protestera mot det på olika vis, jobba för ett annat slags ideal. vindar vänder, du nämner själv ideal ur ett historiskt perpektiv.

"Vi blir dagligen matade med idealbilder och då det är kanske inte intressant att se dem även på Fotosidan. Å andra sidan måste vi kanske först förstå dem innan vi kan bryta mot dem. Det händer ofta att man ser kommentarer där man inte skiljer på bild och motiv. Begrepp som bra, dålig, rätt och fel är inte kopplade till om man (eller en bild) lever upp till idealen eller ej. Där kan Fotosidan fylla en viktig funktion. Inte genom att attackera bort bilderna utan genom konstruktiv kritik. Inte genom attackdiskussioner utan genom en sansad och konstruktiv dialog mellan medlemmarna. "

på vilket sätt har du upplevt attacker menar du?

Är det bara jag som anser att de ömsesidiga attackerna är tråkiga och uppenbara? Tja... om det bara är något som finns i min fantasi så är det väl inget problem.

Det ligger väl i vår natur att sträva efter något bättre (vad det nu är). Då är det svårt att ha medelmåttan som förebild.

Vi pratade visst om olika typer av ideal men gör det någon skillnad för diskussionen? De som förespråkar förtryck anser nog att det är en förebild för något bättre. Om vi tycker att det är en felaktig förebild så ska vi väl fortfarande försöka att utbilda bort den istället för att cencurera bort den?

Återigen vill jag peka den andra sidan av saken. Visst blir vi matade med en viss kvinnosyn, och det är sorgligt, men vi blir också matade med en viss manssyn och många killar mår dåligt av att inte kunna leva upp till den dominanta machostilen.

Nu pratar vi om relationen mellan kvinna och man. Vad vet vi om den relationen när vi ser en lösryckt bild? Budskapet är ofta enkelt i de kommersiella bilderna men är det lika enkelt här på Fotosidan?

Nu ska jag till mörkrummet så ni får klara er utan mig ett tag.

"Är det bara jag som anser att de ömsesidiga attackerna är tråkiga och uppenbara? Tja... om det bara är något som finns i min fantasi så är det väl inget problem. "

de finns säkert pej. jag trodde du menade i den här diskussionen. det kanske du menade oxå, men jag har inte hängt med hela tiden så vi glömmer det, har inget kött på benen där.

"Om vi tycker att det är en felaktig förebild så ska vi väl fortfarande försöka att utbilda bort den istället för att cencurera bort den?"

jag kan inte svara på frågan. i stort så förspråkar jag nog inte cencur, det känns som ett sätt att sopa problemet under mattan, men det beror dock på vad det är också, det kan finnas fall där cencur är nödvändig. som komplement! jag kan inte säga i vilka fall, mer ett sätt att gardera mig kanske:) men över lag och i stort så tycker jag inte att cencur är en bra väg.

"Återigen vill jag peka den andra sidan av saken. Visst blir vi matade med en viss kvinnosyn, och det är sorgligt, men vi blir också matade med en viss manssyn och många killar mår dåligt av att inte kunna leva upp till den dominanta machostilen. "

håller med.

"Nu pratar vi om relationen mellan kvinna och man. Vad vet vi om den relationen när vi ser en lösryckt bild? Budskapet är ofta enkelt i de kommersiella bilderna men är det lika enkelt här på Fotosidan? "

nej det varken hoppas jag eller tror. i reklam förenklar man grovt, därför att reklamen ska vara slagkraftig, har inte tid för några längre funderare, vi ska helst inte hinna tänka alls och absolut inte bilda oss en egen uppfattning, vi ska bara bli skrivna på näsan. typ.

Har man en nakenbild som inte en tioåring kan förstå oavsett hur många outgrundliga vägar ni hittar här. Så ska den inte vara med.
Eller
Separera bilderna. Gör om förstasidan så man först måste välja kategori.
Innan man tar fram senast inlagda.
-Anders

fast den här sidan vänder sig inte i första hand till barn. jo, jag förstår att barn kan komma i kontakt med den här sidan men jag tycker det är viktigt också att man får vara vuxen nånstans. jag lägger nog en stort ansvar på föräldrarna här.

Det är medlemmar här som är tio år.
Separera bilderna..ska det vara så svårt.
Det borde ju inte vi diskutera det är ju sidesmakarna. Det måste ju vara ett önskemål för de som nu lägger ut "svåra bilder också"
Eller ska vi utestäng minderåriga.
-Anders

även om man är medlem och är tio år så har föräldrarna ett ansvar.

du skriver att det borde vara lätt, men jag tror det är jättesvårt. var går gränsen? även om jag klickar in mig på en kategorii så är det inte säkert att jag tycker att de bilder som är där ingår i den kategorin. det någon tycker är porr tycker inte en annan .

men nu ska jag va tyst. du får ta det med redaktionen.

Kasta skit på föräldrar har ju alltid varit ett försvar på alla möjliga saker som man prackar på sammhället.
-Anders

Re: bättre sent än aldrig

Staffan3 skrev:
Hej
Jag har inte varit medlem så länge.
Men jag reagerade på bilden av av en ung kvinna med handklovar och kedjor, men också på andra nakenbilder. Jag är nyfiken på en dialog med fotografen eller fotograferna om bilderna.Synpunkter om varför har dom tagit bilderna och syftet...
Jag har läst flera inlägg om bilder på våld + sex och finner märkliga saker. Skall t ex bilderna skildra kvinnor som tvingas till sex eller?
Jag läste ett inlägg om att : om alla inblandade var med på det så var det ok. Jag håller inte med!
Jag tycker det handlar om makt och att utöva makt.
T ex det är ju olaglig att anställa "svart" arbetskraft. Det skulle vara ok om flera fotografer träder fram och förklarar sig.
Jag tycker att det är värt att diskutera flera av de nakenbilder som finns publicerade här och framför allt den bilden av en halvnaken kvinna med handklovar och kjedjor.
Staffan

Det har varit uppe diskussion om det här tidigare och den startade just på grund av bilden du syftar på. Det blev hetsiga tongångar må du tro!
Jag tycker om naken bilder som är snyggt och proffsigt utfört, utan diverse kedjor, handbojor m.m. Jag har också börjat min fotobana i början av 70-talet, gått fotokurser, stått i mörkrummet om nätterna m.m. Jag har upplevt olika trender under årens lopp, t.ex naken bilder och porträtt.
En perfekt grå skala var en absolut nödvändighet.... Tycker jag inte det är i dag.
Nu vill jag inte dra igång en långkörare igen, ville bara nämna att vi som började med foto vid denna tid, finns en del medlemmar som är riktigt gamla i gården och börjat på 40-50talet och har en annan syn på naket, våldsporr m.m.
En bild av det här slaget i dokumentärt syfte då kommer man i ett annat läge, men göra fotokonst av det då hänger jag inte med längre.

Re: Re: bättre sent än aldrig

Maverick skrev:
Fast det går ju inte riktigt att jämföra bilder av kvinnor med rösträtten.

Rösträtten är ändå ett bra exempel på diskreminering som saknar logiska förklaringar. Det är också därför som kvinnor har rösträtt idag. Därför att det saknas logiska förklaringar till varför kvinnor inte skulle ha det.

När det gäller nakenbilder är det inte lika enkelt. Det finns nämligen inga logiska argument för det ena eller det andra. Bara åsikter i olika riktningar, dessa är dessutom demografiskt spridda.

Mvh
Maverick

Du tycker inte att det är logiskt att miljontals nakenbilder på kvinnor sätter kvinnan i underläge. Låt mig då påminna dig om att det fanns män som inte såg någon logik i att kvinnor skulle ha rösträtt. Det finns män som fortfarande inte tycker att kvinnor skall ha rösträtt än idag, alltså är även frågan om rösträtt beroende av åsikter i olika riktiningar som är demografiskt spridda.

Förändring kan endast fås genom uppmärksammande av problem, inte genom förtigande därav. Sedan kommer inte alla alltid att hålla med, så är det ju. Jag märker att du tycker att det är viktigt att försvara det jag kallar förnedrande bilder av kvinnor. Kanske kommer din åsikt att fortsätta vara accepterad, och min som du kallar det "extrem". Kanske kommer det fortfarande säljas porr i kioskerna om hundra år. Kanske inte. Du får gärna fortsätta att stå dina åsikter, på samma sätt som jag tänker fortsätta att stå för mina.

Pej skrev:
Round 2873 för dom som orkar... Åsa, jag förstår inte att du orkar.
Du orkade ju tydligen själv?

Pej skrev:
Nåja... att sprida en idealbild är inte samma sak som kvinnoförnedring. Dessutom ska man inte glömma att det även sprids en manlig idealbild.
Visst sprids det även en manlig idealbild, men det gör en skillnad att kvinnor i MYCKET högre grad är nakna, objektifierade och underlägsna.

Pej skrev:
Man tar lätt intryck av idealbilden om man har dålig självkänsla, vilket många unga har, men ska producenten anklagas för det?
Varför skall de få skapa bilder som får kvinnor (japp, mig inklusive) att må dåligt, och ursäkta sig med att det är samhället och inte de själva som skapat bilden? Är det nu så illa att de inte vet vad de håller på med så är det väl en himla tur att det finns någon som vågar informera dem om att alla inte finner deras bilder njutningsbara.

Pej skrev:
Kommer de unga att få bättre självkänsla om vi slutar att sprida en idealbild? Du tror inte att idealbilden är ett symptom på något annat? Att de som ser upp till idealbilden kommer att söka efter en idealbild någon annanstans om vi försöker att ta den ifrån dem? Är det inte bättre att ta bort problemet än att ta bort symptomet? Ska vi då cencurera bort symptomet eller utbilda bort problemet?
"Idealbilden" är både en reflektion av det sammhälle vi har, men den är också styrd av andra saker, OCH den påverkar det samhälle vi har. Reklamen vill ju att vi skall konsumera, och av vilken anledning skulle jag köpa mascara om jag inte trodde att jag måste göra mig vacker? Jag tror att bilderna måste ifrågasättas på många plan. Med utbildning i skolorna, med debatt i media, med diskussion på fotosidan. Jag vill som sagt inte att bilderna skall förbjudas, men jag tycker att jag skall ha en rätt att uttrycka mitt obehag när jag tvingas titta på dem.

Pej skrev:
Läser man Åsas första inlägg så verkar det som om hon anser sig ha rätt att bete sig omoget bara för att andra gör det. Den åsikten är inte helt ovanlig i vinklade genusdiskussioner och då är det svårt att ta diskussionen på allvar.
Förstår inte hur du får fram detta ur mitt första inlägg. Jag förklarar varför somliga stör sig på vissa bilder av kvinnor. Vad är det som är omoget i det? Vad är det som gör detta till en "vinklad" genusdiskussion? Jag vill att kvinnor och män skall respekteras på samma nivå.

Pej skrev:
Begrepp som bra, dålig, rätt och fel är inte kopplade till om man (eller en bild) lever upp till idealen eller ej. Där kan Fotosidan fylla en viktig funktion. Inte genom att attackera bort bilderna utan genom konstruktiv kritik. Inte genom attackdiskussioner utan genom en sansad och konstruktiv dialog mellan medlemmarna.
Absoluuuut! Men det är ju det jag har försökt och misslyckats med, eftersom att fotograferna inte vill kännas vid det moraliska ansvaret. Om man ger en kommentar där man skriver att bilden ger en obehag på ett eller annat sätt så blir man hårt korrigerad och kritiserad, ibland straffad i form av obefogat låga betyg.

janc skrev:
Är man intresserad av en diskussion med de som har en annan syn på kvinnobilder än man har själv måste man ha en ton som repekterar deras syn - även om man inte delar den.
Hur låter en sådan ton? Kan inte du starta en tråd så jag får se skillnaden, för jag kan alvarligt talat inte se hur den kritik jag framför är så helt obemötlig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar