"Jag håller inte med om att mannens roll är lika hårt definierad som kvinnans. Jag anser inte att mannen är defininerad på så sätt som kvinnan, utan att han är "normen" varifrån all annan definintion utgår. De saker du räknar upp om mannen är nog inte så vedertagna som de om kvinnan. När såg du senast en bild av en "allmänt korkad man som tänker med kuken"? "
jadu, bra fråga
det är nog så att kvinnor tar mer plats vad gäller det visuella, kvinnor florerar runt i reklam och annat med sitt ansikte, eller kropp, inte med vad de har att säga. det står nog män för oftare. det är intressant det här, men oerhört komplext, kanske tycker du att man borde våga ta ställning, det är väl inte svårare än att se att kvinnor framställs på ett förnedrande sätt? kanske.
hursomhelst - om vi tar tex städreklam. oftast kvinnor som är med där. och skulle det vara en man med så framställs han som en komplett idiot. kan ingenting, spiller mat och vet inte ens vad en dammsugare är. stackars man! ja, typ så. om vi tar det här med porrfilm tex - kvinnan objektifieras säger man och det säger jag inte emot. tror jag. men jag menar, mannen i en porrfilm, hur framställs han? han filmas knappt, förrutom det han har mellan benen, han om någon framställs bara som ett kön.
"Men om vi nu skulle ponera att det är så i alla fall, att männen har lika hårda fördomar att fäktas mot, så bör det ju ändå vara lättare för mannen att göra något åt sin situation, eftersom att han är den dominanta, den aktiva."
jo, jag förstår nog hur du menar.
" Han har till stor del skapat bilden av sig själv. Som exempel kan ju sägas att 96 % av alla filmregissörer i USA är män..."
visst ligger mkt av problemet där.