lotelo skrev:
Kanske det är för att jag inte känner behov av att identifiera mig med bilder som min syn är så annorlunda. Alla är vi ju olika och anledningen till att jag diskuterar vidare här är delvis att jag upplever det som att du Åsa generaliserar och förlöjligar vissa typer av kvinnor. Jag är fullt medveten om dina ord att alla ska få vara som de är men ofta i resonemangen känns det som att det ändå inte är hela åsikten eller sanningen?
/Lotta
DN:s debattartikel om porr på postens utdelningsställen tog upp en liknelse som jag använt tidigare i diskussionen.
Att vi kvinnor tvingas att se oss själva som "knullobjekt" i bilder runt omkring oss är som om man som svart skulle behöva se bilder på sig själv som bomullsplockande slav. Det är inte sexualiteten i sig (eller bomullsplockandet i det andra exemplet) som är förtryckande, utan förtrycket i historien, och den traditionella synen på den ene som den andres underlägsne tjänare.
Att alla kvinnor inte "ser" detta, tror jag kan vara relaterat till hur mycket man vet om kvinnors historia, men även kvinnors situation idag. Jag tycker t.e.x. att det är fascinerande att myten om den glada horan fortfarande lever och frodas, trots att vi från de studier som gjorts att majoriteten av de prostituerade blivit utnyttjade och/eller misshandlade som barn. Men att tänka att prostituerade har sig själva att skylla, eller har gjort ett vuxet val, gör ju situationen lättare att leva med.
Den andra vågens feminism, som drog igång under 60- och 70-talet hade vissa problem med sitt synsätt, som tex. Maverick talar om så är det ju kanske inte till kvinnornas förmån att huvudsakligen basera forkningen på Freud. Man talade då på ett sätt som delade upp "rätt" och "fel" kvinnlig sexualitet. Och att t.ex. bränna BH-ar är ju inte så käckt eftersom att dom faktiskt för många kvinnor håller brösten på plats och ger mer rörelsefrihet. Jag tycker att det är viktigt att känna till historien, men tyvärr finns det många som klamrar sig fast vid de snedspår som feminismen kommit in på och använder dem för att avfärda feminismen som förtryckande i sig.
Jag tror inte att vi kommer hitta den jämställda och fria kvinnan i Freud, jag tror att vi kommer att hitta henne i kvinnan. Och det är just där jag tänker fortsätta leta.
Men! Att förutsättningslös forskning bara skulle vara lika med statistik och konkreta siffror (till skillnad från beteendevetenskap och psykologi) kan också ifrågasättas. Det som vi idag kallar "det logiska forkningssättet" har ju framtagits av män, och jag tror att det kan finnas värde även i att forska med mer kvinnliga metoder. Feministisk filmforskning har tex. idag börjat med att inte bara räkna hur många kvinnor och män som visas i en film, utan även diksutera HUR rollerna framställs och framför allt hur de tolkas av åskådaren. Även forskningsmetoder måste förändras för att kvinnor skall bli jämställda.