Annons

Läs å begrunda ditt köp av 20d

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kommer aldrig att gå att få in det faktum att kameran är av sekundär betydelse i en förhärdad prylbögs huvud (jag syftar inte på någon specifik - den som tar åt sig tar åt sig.). Därför missar så många helt poängen med Ken Rockwells många intressanta artiklar, och därför kommer de alltid att vara pixel-peepers och equipment measurbators i första hand.

Jag håller dock med att hans recensioner är lite lustiga bitvis.

Följande artiklar är dock klart läsvärda och borde läsas av alla här:

Your Camera Does Not Matter

How to Choose and Buy a Digital Camera

The Megapixel Myth

The Seven Levels of Photographers (med equipment measurbators!)
 
mr.b skrev:
det faktum att kameran är av sekundär betydelse
Det är en väldigt skillnad att säga:

"Val av utrustningen är inte det viktigaste för att ta bra bilder"

och det helt felaktiga:

"Your equipment DOES NOT affect the quality of your image."


När någon skriver på sådant sätt så tappar iaf jag all lust att läsa vidare...all trovärdighet har (i mina ögon) försvunnit.
 
sagan skrev:
När någon skriver på sådant sätt så tappar iaf jag all lust att läsa vidare...all trovärdighet har (i mina ögon) försvunnit.

Det är tråkigt, för då missar du poängen. Läs i alla fall, så du kan bilda en uppfattning grundad på vad som faktiskt står i texten, inte vad som står i en rubrik. (om inte annat för att känna din fiende ;-) ) Men jag håller med om att just det uttalandet är lite väl kategoriskt. De allra flesta kan nog inte hantera en 60 år gammal lådkamera (el. motsv.) i dag... jag anser att Ken rockar! Men så har jag ju bara "amatörutrustning" också... och den är inte ens Nikon... :-(
 
mr.b skrev:
Det kommer aldrig att gå att få in det faktum att kameran är av sekundär betydelse i en förhärdad prylbögs huvud (jag syftar inte på någon specifik - den som tar åt sig tar åt sig.).
Är det någon som sagt något annat här? Det är väl ingen som sagt att utrustningen är det primära med fotografering? Har du vaknat i fel stia i dag, eller?


mr.b skrev:
Därför missar så många helt poängen med Ken Rockwells många intressanta artiklar, och därför kommer de alltid att vara pixel-peepers och equipment measurbators i första hand.
Som sagt, för en del blir världen enklare att hantera om man generaliserar och placerar folk i fack...
Ken rockwell's texter är ungefär lika meningsfulla som den värsta tabloidpressen, den som tillfredställer frustrerade vilsna människor med meningslöst dravel.

mr.b skrev:
Följande artiklar är dock klart läsvärda och borde läsas av alla här: ...
Läsvärda om man inte har så höga krav kanske... och framförallt om man inte har förmåga att tänka själv.
 
Senast ändrad:
Håhå, det var en lång och lustig tråd med både lågvatten och höjdare. Bara killar skriver här :) Ursprungsinlägget på dpreview är förstås både bra och tänkvärt, den typen av tankeställare behöver vi alla.

Ken Rockwell har humor och distans. Hans skriverier bör inte läsas mening för mening och bokstavstolkas.
 
müsli skrev:
Är det någon som sagt något annat här? Det är väl ingen som sagt att utrustningen är det primära med fotografering? Har du vaknat i fel stia i dag, eller?

Hoppsan vad ömma tår man kan ha då. Nej, jag noterar bara det uppenbara. Jag tror däremot at du vaknat i fel stia!

Som sagt, för en del blir världen enklare att hantera om man generaliserar och placerar folk i fack...
Ken rockwell är ungefär lika meningsfull som den värsta tabloidpressen, den som tillfredställer frustrerade vilsna människor med meningslöst dravel.[/B]

Ja, det var ju en vacker generalisering... insiktsfull, och säkerligen baserad på ett rationellt tänkande...

Läsvärda om man inte har så höga krav kanske... och framförallt om man inte har förmåga att tänka själv. [/B]

Som du alltså?
 
yalazy skrev:
Ken Rockwell har humor och distans. Hans skriverier bör inte läsas mening för mening och bokstavstolkas.
Jag uppfattar Ken som totalt humorlös och helt avsaknad av självdistans.

Någon verklig mening i hans texter kan jag inte heller se.

Bara mina 3½ öre...
 
Jag tycker Ken Rockwell har mycket bra poänger.

Den tid som ägnas åt att studera marknades utbud på fotografisk utrustning, läsa tester på utrustningen och fundera på när och var man skall köpa sig ny utrustning går onekligen ut över tid som man skulle kunna ägna åt att fundera på vilka bilder man vill göra, vad man vill förmedla med dom och hur man kan bygga upp bilderna på bästa sätt.

För att vara lite objektiv kan man ju skriva tvärt om oxå ;)

Den tid som vi ägnar åt att fundera på vilka bilder vi vill göra, vad vi vill förmedla med dom och hur vi kan bygga upp bilderna på bästa sätt går ut över tid som vi istället skulle kunna ägna åt att studera marknades utbud på fotografisk utrustning, läsa tester på utrustningen och fundera på när och var man skall köpa sig ny utrustning.

Hur vi prioriterar dessa saker är förstås personligt, men jag vill ha så bra kvalité som möjligt på mina bilder. Och den kvaliten sitter inte i bilder/sek, pixlar, brusfrihet eller annat. För mig är bildkvalité vad bilden klarar av att förmedla. Jag vill lägga min tid på att öva det.

Det vore kul om fler av er försöker definera vad bildkvalite är för er.
 
Senast ändrad:
mr.b skrev:
Följande artiklar är dock klart läsvärda och borde läsas av alla här:

Your Camera Does Not Matter
Denna artikel säger ju bara en enda sak: Det är fotografen och inte kameran som tar bilden. En självklarhet för alla. Och han säger det om och om och om och om och igen.
Varför är denna artikel så läsvärd?
Varför tycker du att den bör läsas av alla här?
 
Hustomten skrev:
Hur vi prioriterar dessa saker är förstås personligt, men jag vill ha så bra kvalité som möjligt på mina bilder.
Tror du att du kan hitta någon som inte vill ha så bra kvalitet som möjligt på sina bilder?

Hustomten skrev:
Och den kvaliten sitter inte i bilder/sek, pixlar, brusfrihet eller annat. För mig är bildkvalité vad bilden klarar av att förmedla..
Allt det där hänger samman...en brusig bild kan totalt förstöra det man vill förmedla med bilden (eller tvärtom).

Att ha en kamera som inte hänger med och tillåter att man tar exakt den bilden man vill ta för att kunna förmedla det man vill förmedla...allt hänger samman.
 
Senast ändrad:
Hustomten skrev:
Den tid som vi ägnar åt att fundera på vilka bilder vi vill göra, vad vi vill förmedla med dom och hur vi kan bygga upp bilderna på bästa sätt går ut över tid som vi istället skulle kunna ägna åt att studera marknades utbud på fotografisk utrustning, läsa tester på utrustningen och fundera på när och var man skall köpa sig ny utrustning.
Så kan man ju säga om allt man gör när man inte funderar på hur man ska fotografera..allt.

De flesta vill nog ägna tid åt flera saker...tror nog att det är det mest utvecklande för sinnet...även bildsinnet.
 
Hustomten skrev:
Det vore kul om fler av er försöker definera vad bildkvalite är för er.
Bildkvalitet är för mig hur mycket bilden påverkar mig.

Hög kvalitet: bilden får mig att känna något, det är en upplevelse att se bilden, det känns meningsfullt att ha sett bilden.

Låg kvalitet: bilden känns meningslös (i sitt kontext), den säger inget, jag påverkas inte av bilden.

Allt detta är naturligtvis en kombination av bildens utformning (komposition, innehåll, etc) och genomförande (teknisk kvalitet som matchar bildens syfte).

Det kan vara fascinerande att se en tekniskt usel bild, men med ett spännande innehåll.
Och tvärtom. En bild med meningslöst innehåll med tex en solnedgång kan kännas intressant om den t ex har en extrem teknisk kvalitet, mycket välexponerad, läckra färger, överraskande presentation eller kontext.
 
sagan skrev:
Tror du att du kan hitta någon som inte vill ha så bra kvalitet som möjligt på sina bilder?
Återigen, vad är kvalitet?

De som använder Holga t.ex. vad är de ute efter? Det är inte tekniskt optimala bilder i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.