Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Läs å begrunda ditt köp av 20d

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Gear up!

in2kma skrev:
...går ut och tar en bild med Rolleiflexen, eller liknande, och postar här på FS...
Min Rolleiflex [från mitt födelseår] gick sönder när jag satte mig på den men jag kan ta en bild med min Nikon från 1978...

Re: Re: Gear up!

mipert skrev:
kan ta en bild med min Nikon från 1978...

Synd på en sån fin kamera. Jag anser att allt pre 1980 är godtagbart. Har du ingen film från tiden så går det bra att använda en ny, men det bör anges i anmärkningen till bilden.

Enligt mitt förmenande har det digitala tekniknörderiet gått överstyr. Man upphöjer små förbättringar till rena revolutioner som man inte kan vara utan och jakten på den nya tekniken är igång igen. Den som har den senaste kameran är coolast.

Men lugn i stormen, det nördas på andra håll också. I det analoga träsket hittar vi kompositionsnavelskådarna som snöar in i kompositioner som inte finns, analoga fördelar, minnen från fornstora dagar osv ...

Så där ja, nu har jag skaffat mig fiender i båda lägren. Det måste väl anses som en bedrift? :)

/Johan

Själv har jag aldrig förstått behovet av att trycka ned andras intressen...varför inte ägna sig åt sina egna intressen istället?

Aha (!)..kanske det egna intresset är att trycka ned andras intressen ;-) (Då ska jag naturligtvis inte trycka ned på det :))

sagan skrev:
Själv har jag aldrig förstått behovet av att trycka ned andras intressen...varför inte ägna sig åt sina egna intressen istället?

Håller helt med ... och mitt intresse är att köpa begagnade prylar av folk vars intresse är att alltid ha det allra senaste.

Tack för att ni finns för utan er hade den tekniska utvecklingen helt avstannat!

Senast ändrad:
Varför ska man behöva motivera och rättfärdiga köp av nya prylar?

Nya prylar är kul och att ha kul måste väl ändå vara det viktigaste, oavsett om man är yrkesfotograf eller har foto som hobby.

Rolighetsfaktorn är mycket, mycket underskattad.

Gratulerar er alla som köpt nya prylar, och gamla för den delen, hoppas att ni får riktigt kul.

boris.bonasin skrev:
Varför ska man behöva motivera och rättfärdiga köp av nya prylar?

Nya prylar är kul och att ha kul måste väl ändå vara det viktigaste, oavsett om man är yrkesfotograf eller har foto som hobby.

Rolighetsfaktorn är mycket, mycket underskattad.

Gratulerar er alla som köpt nya prylar, och gamla för den delen, hoppas att ni får riktigt kul.

Word.

Skitlöjlig tråd !!

Självklart är valet av verktyg viktigt för en hantverkare ! Varför blandar vissa ihop tekniskt intresse för sitt verktyg med själva fotograferandet ?? Det hör ihop.

Jag fick en otrolig nytändning av mitt fotointresse iom 10D ...jag hade väntat i flera år på en DSLR som gick att lösa för pengar.

Nu kikar jag givetvis på nya ännu bättre kameror som kan ytterligare göra fotograferandet roligare,enklare och bättre. 20D har tillräckligt många förbättringar som gör den intressant för mig.

Om jag vill diskutera detta med andra intresserade så anser jag att jag/vi kan få göra det utan invverkan av oliktänkande.

sagan skrev:

Aha (!)..kanske det egna intresset är att trycka ned andras intressen ;-) (Då ska jag naturligtvis inte trycka ned på det :))

Urk, det där fick mig att känna mig som en riktig elaking :(
Ber om ursäkt om ngn har kännt sig nertryckt.

Funderade på det här under lunchen. Jag tycker teknikjagandet nått en ganska löjlig nivå vilket jag haft svårt att dölja. Löjligt får det vara, intressen är intressen och går i princip inte att diskutera eller enas om såvida man inte befinner sig på samma intressenivå.
Men mitt syfte har aldrig varit att trycka ner någon. Även om det kanske har varit svårt att utläsa så finns det en del omtanke i det jag menar. Jag är övertygad om att det finns männikor här vars intresse har gått alldeles för hårt åt ekonomi, familj, kärlek och socialt umgänge och det är det inte värt.

Jag minns första slängen av fotointresse jag hade på 80-talet. Jag köpte en riktig kanon för vad min hårt ansträngda ekonomi tillät. Många gånger kände jag mig ganska fånig när jag langade fram den i vissa sammanhang. Ändå höll jag utkik på annan, bättre och dyrare utrustning och till slut tappade jag intresset. Och det är det heller inte värt. Jag tror intressen håller i sig om man håller dem på en något sånär sansad nivå. Man har roligt längre och får dessutom tid och pengar över till andra viktiga områden i livet.

Puss å kram där ute! :)

/Johan

mipert skrev:
Så länge man är medveten om sina val är det inget fel på pryljagande och att köpa nytt för att höja sin status.

Att ha en Nikon ger fortfarande status [bland de okunniga förstås] och jag skulle inte ställa mig med en Minolta vid en modevisning även om de hade kameror som motsvarade D100.
Jag behöver all respekt jag kan få för att få folk att ge mig plats utan att jag behöver trängas.

Och jag vet att jag raggar bättre i mina nya jeans med den tröjan jag köpte i veckan, trots att jag ser likadan ut och är samma person.

Mina val berättar något om mig och det är aldrig fel att förstärka sig med yttre attribut så länge det inte är av ondo.

Och för att visa vem jag är och få en plats i en viss grupp så lägger jag en del filmnamn på minnet, kan berätta om en viss fotografs utveckling samt köper inte BMW eller Hugo Boss.

Och även om Canon leder utvecklingen så väljer jag medvetet att fortsätta arbeta med Nikon för att det känns viktigt för mig att ”avvika”.
Jag måste känna att jag inte följer strömmen så jag kan tro att jag gör ett mer medvetet val vilket känns viktigt för mig.

Men det är klart att de grejer jag har måste vara vettiga, därför är jag irriterad på JC vars jeans går sönder efter några månader...

LOL

Jag är nog tvärtom, skulle lätt ställa mig på en modevisning med minolta. Inte bara för att det råkar vara det jag har. Utan för att gå dit med kännslan att jag råkar veta att det inte är märket på kameran som spelar roll för resultatet. Sedan kan de andra på apberget få sitta där och tro att de världsfotografer bara för att det råkar stå Canon tryckt i pannan på dem. Är inte detta lite typisk för den manliga världen? Alla köper samma prylar så att de kan bekräfta varandra i vilka bra prylar de har?

Jag skulle aldrig få för mig att köpa en Harley utan i så fall en Triumph. Är det bara jag som har en sån okuvlig lust att satsa på det som är utanför mainstream?

Mvh
Maverick

Man behöver ju inte ha foto som hobby bara för att man är intresseras av prylarna, räcker ju med att man har fotoprylar som hobby ...
Och just nu är det ju mycket roligt att följa utvecklingen med de digitala prylarna, mycket roligare än med de gamla kemiskt analoga grejerna.

Och framförallt kan man ju låta en psykolog fundera på varför vi sitter framför datorn och lusläser fotosidan i jakt på tillfälle att kommentera.........

Klart att det som är nytt alltid känns mera spännande men vad beträffar digitalkameror så måste väl ändå man konstatera att genom 300D/D70 så har de uppnått tillräcklig kvalitet och vettigt pris för den genomsnittlige fotografen. Deras föregångare har inte varit lika bra.

Att nu sitta och vänta på nästa och nästa modell visar ju bara att själva fotograferandet kommer i andrahand och tekniken i första.

Själv är jag ett utmärkt exempel på en dualistisk person. Jag har förköpt mig på analoga kameror i tron att få perfekta bilder. Dessutom har jag köpt min tredje digitalkamera på kort tid i tron att fånga den perfekta bilden.

Fortfarande väntar jag på den perfekta bilden.....

sagan skrev:
20D är på en sansad nivå...det är ingen HB med digitalbakstycke eller ens någon 1Ds alt. 1D mark II.

Det håller jag med om även om jag har motsatta åsikter om det flestas behov av att ersätta sin 10D med den. Vi har olika åsikter i den frågan som vi nog kan släppa.

Men har du några tankar om det jag skrev om huruvida överodlade hobbies går ut över andra områden i livet?

/Johan

Maverick skrev:
...Är det bara jag som har en sån okuvlig lust att satsa på det som är utanför mainstream?..
Jag trodde det framgick av mitt inlägg att jag automatiskt helst väljer annat än det som man ”skall” välja?

Så vi är två...

Minolta faller bort för att det försvårar min fotografering vid visningarna helt enkelt...

Jag gjorde ett reklamjobb för en av mina stora kunder i våras med en X-700 med 50:a som enda utrustning bara därför att...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar