Annons

Lära sig "på riktigt"

Produkter
(logga in för att koppla)

mrmozart

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag tänkte inom en snar framtid köpa en Canon 20D digital systemkamera, men vet inte hur man ska ställa in allt manuellt (hittils har jag haft en Canon EOS300 där jag mest använt automatiska inställningar). Finns det någon bra bok eller hemsida som tar upp det man behöver veta på ett bra och pedagogiskt sätt? Skulle vara suveränt om det fanns övningar och sådant. Behöver boken/sidan handla speciellt om digitala systemkameror?

Fråga 2: Hur hinner man ställa in alla saker manuellt när ekorren hoppar fram på grenen framför en och man har några sekunder på sig att ta fotot? :)
 
Varför måste du ställa in allt manuellt? Jag kör nästan alltid med bländar- / tidsautomatik, då väljer man ju vad man vill prioritera och snabbt går det också. Eller menade du bara att du inte vill köra HELT automatiskt?
 
Det finns säkert miljoner bra böcker i ämnet, men det går att lära sig massor här på fotosidan. Läs i forumen så lär du säkert hitta massor med bra information.

När det gäller ekorren, är det nog så att man måste vara förberedd för att kunna hinna med.

/PN
 
Tack för era snabba svar!

Stefan, jag är lite osäker på vad man kan / "behöver" ställa in manuellt/auto, men visst, man kanske inte behöver ställa in allt. Det är därför som jag behöver boken :)

Peter, jag hittar rätt mycket i forumet och tänker nog använda det i fortsättningen med. Men jag skulle vilja ha nåt som är mer strukturerat och helst en bok som jag kan ta med mig ut och läsa samtidigt som jag provar.
 
Jag tycker ofta man får höra av nybörjare att de verkar tro att bara för att man är proffs så ställer man in allt manuellt. Inget illa med dig, utan jag hoppas bara kunna döda på en myt...

Anledningen att man vill ställa in manuellt är (enligt mig):

1. Man tar kanske studiokort och vill då ha snabbaste tid som kameran kan ta för blixt samt själv ställa in bländaren som man har mätt (man vill inte att kameran ska mäta åt en).

2. Man har kanske mätt upp ljuset och ställer då in kameran i manuellt läge för att förhindra att kameran ska mäta ljuset igen och ändra inställningarna (man vill kanske att mössan ska bli relativt mörk, men kamerans mätsystem kan luras av annat).

Jag kan faktiskt inte komma på fler lägen då man verkligen behöver ha manuellt läge (det finns säkert andra som kan komma på något)

Dock tror jag att de flesta kör i bländar/tidsautomatik, för oftast är det något av det som är viktigast. Sen behöver man kanske kompensera inställningen lite för att få bilden som man verkligen vill, då kameran inte vet om tex en vit vägg är vit, grå eller svart. Men det behöver man inte göra med manuellt läge.

/ Marcus
 
Tack för svaret Marcus! Det är möjligt att jag missförstått en del om inställningarna, men jag blir bara glad för det. Plötsligt blev det ju mycket enklare att fota :)
 
Jag använder alltid manuellt läge när jag plåtar med blixt, i övrigt ytterst sällan.

För fotografering utan blixt använder jag till 95% bländarförval (Av).
 
Är det bara för mig automatiken fu*kar sig?

Jag får nästan alltid över-eller underexponerade bilder när jag kör bländarprio på min 10D. Ska jag vara ärlig har det alltid varit problem på de kameror jag använt.

Kör alltid helmanuellt.
 
Kör alltid helmanuellt jag med.

Det känns som om jag har mycket större kontroll då. Samt att det kan inte vara någon annans fel än mitt.

Kanske iofs är en negativ sak ;-)
 
ThomasT skrev:
Är det bara för mig automatiken fu*kar sig?

Jag får nästan alltid över-eller underexponerade bilder när jag kör bländarprio på min 10D. Ska jag vara ärlig har det alltid varit problem på de kameror jag använt.

Kör alltid helmanuellt.

Men du behöver inte köra helt manuellt utan det räcker ju att du över eller under exponerar bilden. Fast det går kanske fortare för dig att bara gå över i manuellt läge och sen ändra bländaren/tiden där?

/ Marcus
 
Morgan!
Jag förstår precis hur du resonerar. Och även om man sen inte alltid använder sig av den helmanuella inställningen så är det ju helt klart bra att ändå ha kännedom om den. Jag kör ofta på halvautomatik, mest därför att jag ännu inte är fullärd inom ämnet.

Det finns många bra böcker, men den som jag rekommenderar är National Geographic, den stora ************

På din andra fråga får jag nog säga 'pass'. Jag är som sagt en glad amatör. Skulle en ekorre helt plötsligt hoppa framför min kamera, ja då blir det nog helautomatik.....

/Sonja
 
Jag orkar just nu inte söka, men det borde finnas nått bra på internet. Men de flästa här är tyvär storstadsbor som knappast tänker längre än till kommungränsen och inte tänker på att bibliotek kanske inte finns på alla ställen.

Det kanske är så att man måste beställa vilken bok man skall låna så att den kommer med på bok bussen/båten och att man därför vill i förväg vill veta vilka böcker som är bra så man inte får nått skit och måste vänta en månad till på nästa tillfälle då bokbussen kommer.
 
Vad bra. Det är tur att alla andra bor där.

Ett bra tips kan även gälla andra och man kanske inte enbart frågar för sig själv utan även för alla andra som har samma intresse.

Det gäller som sagt att tänka utanför kommungränsen och även tänka på andra som kan ha nytta av denna fråga och som kanske måste tillförlita sig på bok-buss/båt.
 
Tack för alla svar, och speciellt till er som förstår mig! Jag bor just nu i Litauen och bokutbudet på svenska/engelska här är lite begränsat. Dessutom tänkte jag att någon (tack Sonja!) att någon kanske redan vet om en bra bok, då behöver jag ju inte leta igenom alla... Tack allihopa!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.