Annons

Öppet brev till Canon angående ISO-funktioner

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan fotografera, och jag gillar auto-ISO (även om jag inte alltid använder det), så jag har också rätt svårt att ta såna där påståenden på allvar.
 
Jag tyckte TS snuddade vid en bra sak här också som jag tänkt på många gånger. Tänk om man fick ISO på ett eget inmatningshjul, det vore underbart!

Det är lite konstigt att det inte går nu när många high end kameror får mer och mer anpassningsbara användargränssnitt där användaren själv kan bestämma vilka funktioner som ska ligga på vilka rattar och knappar. Det borde ju vara en icke fråga då.
 
Man vet inte. Om tillräckligt många önskar det så kanske de får upp ögonen och lyssnar på det. Var nig iaf värt att du gjorde ett gott försök.

Både stöd för att enklare ändra ISO, och att enklare även kunna köra ISO-löst (i de fall som det passar sensor och ens fotande), borde ju finnas på alla moderna kameror. Det är nog som du är inne på en stor del konservatism i branschen.

Man har helt enkelt inte ställt om sig till den digitala tiden, även om det var 15 år sedan bytet kom.

Ja och då kanske man t.o.m. inför en möjlighet att kunna ställa in hur många steg preview-bilderna ska lyftas så att de som kör ISO-löst slipper se helt kolsvarta previews. Kan ju vara bra om man vill gallra bilder direkt i kameran vid ett sånt scenario. Varför ska man inte kunna få fungerande previews bara för att man regelmässigt underexponerar kraftigt vid fototillfället.
 
En "isolös" kamera har lämpligen en ISO-inställning som bara registrerar ett värde i metadatat till råfilen. Det värdet kan både kamera och efterbehandlingsprogram använda som riktvärde för hur ljus bilden ska presenteras.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.