ANNONS
Annons

Lär er älska era M42.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo jag har ett par 1,9/85, som absolut tillhör favoriterna, använder dom på min Pentax SV och Sony 850. Gillar färgåtergivningen och den enorma upplösningen.
Det är bara att instämma i jubelkören på Pentax forum, även om det handlade om föregångaren, som nog kan vara svår att hitta i Sverige. Vid de tillfällen jag följt auktionerna på Tradera på 1.9/85 har slutpriset ofta hamnat runt 1250.->1650.- så det tycks finnas en medvetenhet om att det är ett mycket bra objektiv. Måste tillfoga att den Summicron 2,0/90, jag hade en tid, inte gav mig samma känsla som Takumaren.

2,8/105 är ett bra objektiv, men når inte fram till kvaliteterna hos 1.9/85 i fråga om färgåtergivning och upplösning.

Det är väl egentligen mitt Kinoptik 2,0/100 och Vivitar (Komine) 2,8/90 som utmanar 1.9/85an, jag såg att en Kinoptik gick till ett slutpris på föregående LPfoto auktion för 17000.- (tillkommer auktionsavgift och slagavgift).

Kul läsning! Jag har en 1Ds mk2, kan jag köra med alla m42 obj med adapter? Har ju hört om spefelsnacket ;(

Har varit inne på l-foto.se och tittat. Vad tycker ni om hans priser? Överpriser? Det är ju en djungel av obj på hans sida. Vilka tycker ni är bra där. Jag har inga krav på mm, jag vill bara börja prova fota med m42!

Mvh/Jocke

Kul läsning! Jag har en 1Ds mk2, kan jag köra med alla m42 obj med adapter? Har ju hört om spefelsnacket ;(

Har varit inne på l-foto.se och tittat. Vad tycker ni om hans priser? Överpriser? Det är ju en djungel av obj på hans sida. Vilka tycker ni är bra där. Jag har inga krav på mm, jag vill bara börja prova fota med m42!

Mvh/Jocke
Hans priser verkar helt ok, han skall trots allt tjäna lite på sakerna han säljer. Med en sån här adapter tror jag även att du får fokus till oändlighet trots att du har "fel" kameramärke, d.v.s inte Pentax :) http://www.amazon.co.uk/autofocus-Confirm-Canon-1000D-Adapter/dp/B0042SSMP6

Köpte denna på tradera:
http://mega.tradera.com/499/121488499_3.jpg
Den var litet för lång. Spegeln fastnade i bakdelen på den när den skulle fällas ned igen. Hur spegeln tog sig upp är för mig fortfarande en gåta. Trodde jag pajat kameran, men den tål visst mer än man tror.

Fullformatskamera 5D. Med cropad kamera 7D var det inget som tog emot.
Köpte två andra M42 som jag är kanonnöjd med till 5D.

hejhej, Har haft min canon 1000d ii några år nu och funderar på om man ska börja fota med m42 objektiv. har sett att det finns adaptrar till canon och undrar nu om någon vet hur dem funkar på 1000d? problem med att spegeln slår i objektivet?

hur som, tacksam för svar!

Var in hos en av dom lokala antikhandlarna idag och fick syn på 2 stycken objektiv. Kompletta med koger och allting, har sökt som en galning men hittar väldigt lite information om dom. Verkar iaf vara M42 så ska prova dom senare när jag fått hem min M42->K adapter.

Det som står på dom är iaf
Formula 5 MC 35mm F 2.8
&
Formula 5 MC 135mm F 2.8

Gav 90:- styck för dom, tycker jag är värt även som pappersvikt eftersom dom verkar vara rätt ovanliga och är i toppenskick. Någon som stött på märket tidigare och har erfarenhet av dom?

var inne på myrorna för ett par veckor sen och fick syn på ett fint objektiv, auto revuenon 135 f2.8. riktigt trevligt att använda. Jag funderar på att köpa mellanringar till det men är inte helt säker på hur bra det kommer fungera. blir objektivet mindre ljustarkt?

var inne på myrorna för ett par veckor sen och fick syn på ett fint objektiv, auto revuenon 135 f2.8. riktigt trevligt att använda. Jag funderar på att köpa mellanringar till det men är inte helt säker på hur bra det kommer fungera. blir objektivet mindre ljustarkt?

Det är inget glas i mellanringarna så det borde inte märkas. Har använt mellanringar några gånger men föredrar brännvidder runt 50mm. Nackdelen med längre brännvidder som jag ser det är att det blir skakigt i sökaren och därmed lite svårare att fota.

Super Takumar 55 1,8 med ca 12mm mellanring.

https://picasaweb.google.com/104622329385312614197/Pentax#5617405344137505490

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar