Graal och TH.56 intressant info om SMC och samarbetet med Zeiss, synd bara att Kyocera valde att ta fram en egen bajonett, istället för att ansluta till K-bajonetten. Det hade varit fint att ha Contax/Yashica objektiven att tillgå till Pentax, ny får man vända sig till
www.Leitax.com för att få ihop en Zeiss med ett LX hus.
Sen är jag lika imponerad över Takumarobjektivens mekaniska uppbyggnad, jag har köpt och sålt en hel del begagnat för att försöka hitta det som är bra, det är ytterst sällan begagnade Takumar som är glappa, trots att det är tämligen slitna utvändigt.
Det talas en del om de moderna datorberäkningsresurserna för att optimera objektiven. Jag är lite tveksam till nyttan, då jag sällan hittar riktigt bra moderna objektiv. Visserligen är merparten ljuskänsliga zoomar med stort omfång, medan jag använder fasta brännvidder. För att ta ett par ytterligheter Telyl 400 eller 640 respektive Schneider eller Novoflex längre brännvidder, då de innehåller ett kittat element och kräver knappast avancerad beräkningskraft på samma sätt, tripletter eller Gausskostruktioner i bildvinklar27- 45 grader finns nog tillräckligt stor erfarenhet för att åstadkomma bra konstruktioner utan avancerade datorer. Medan det moderna datorberäknade zoomarna ofta distorderar påtagligt och för mycket i kortare brännviddsinställningar. Så datorberäkningar garanterar inte att man kan komma förbi naturlagarana.
Syftet med påståendena är att ifrågasätta de rykten som florerar att gammalt är dåligt, då nya objektiv är datorberäknade och därmed det enda som kan användas tillsammans med digitala kameror. På samma sätt kan vi konstatera att Asahi presenterade SMC omkring 1965. Det är inte heller något som tillkommit tillsammans med digitalkameror.
Det är väl så att fotohandlarna är angelägna om att sälja nytt. Genom att inbilla oss konsumenter att "det där gamla skrotet - kan du kasta på tippen och istället köpa de nya fina lättviktsobjektiven med automatisk skärpeinställning och enormt zoomområde" kanske de får sälja lite till.
Men jag går inte på det.