Annons

Lär er älska era M42.

Produkter
(logga in för att koppla)
Zewrak skrev:
Vad jag förstår kommer det inte funka så bra på Nikon. Du kommer till exempel inte kunna fokusera på oändlighet, etc. Så köp dig en andra kamera. Om du verkligen känner att du vill slå dig in på gamla objektiv föreslår jag en Olympus eller Pentax.

Hittade denna för Canon EOS på Cyberphoto: Hama Adapter för M42 (E-gäng) - "Funktion på digitala kameror ej garanterad"... låter ju inte så lovande... Någon som har erfarenhet av den eller liknande adaptrar för Canon? Har själv en EOS 40D
 
Senast ändrad:
Hello!
Kunde inte undgå denna tråd då jag just nu försöker "läsa på" om hur att använda M42-adapter. Jag har ett gäng objekjtiv från Spotmatictiden, och har varit irriterad över att jag inte kunnat använda dom nu när jag fotar digitalt. I synnerhet då dom gamla fasta objektiven är bättre än mina kitzoomar.

Men nu har jag adaptern så nu använder jag Pentaxobjektiven på min Canon 400D. Lite pyssligt med inställningarna nu i början, men jag lär mig nog. Har bla Bellows II och lite annan rolig makroutrustning som funkar kanonbra med 400:an.

Hoppas jag inte gjort någon sur nu när jag nämnt Canon i Pentaxtråden...
 
Per_I skrev:
Hittade denna för Canon EOS på Cyberphoto: Hama Adapter för M42 (E-gäng) - "Funktion på digitala kameror ej garanterad"... låter ju inte så lovande... Någon som har erfarenhet av den eller liknande adaptrar för Canon? Har själv en EOS 40D

Canon ska ligga betydligt bättre till än Nikon.

Vad jag har hört så kan det bli tokigt på fullformats Canons, där spegeln helt enkelt slår i objektivet ;). På 40D ska inte det vara något problem dock. Sen har du två olika adaptrar till Canon vad jag förstår. En som är chippad för att du ska få auto-fokus konfirmation. Dvs, kameran säger till när du har fokus. Eftersom du inte har något splitscreen i din sökare kan det vara ett rent h-vete att hitta fokus, speciellt på vidvinkel. Du kan iofs köpa splitscreen antar jag.

Vi på Pentaxsidan har ju lyxen att kameran säger till när vi har fokus och dessutom focustrapping kan man få till. Vilket betyder att man trycker ner slutarknappen fullt ut sen fokuserar man. När fokus är uppnådd så tas kortet. Mycket praktiskt.

Men vad jag förstår så klarar Canon av att fokusera på oändlighet i alla fall, oavsett adapter. Men jag skulle nog läsa på lite om vilka distanser du ska ha på objektiven. Det är en viss tjocklek det ska vara på adaptern för att spegeln ska gå fri. Om sedan objektivet sticker in väldigt mycket kanske du ska låta bli just det.

Dessutom är vi pentaxianer turiga nog att vi får bildstabilisering vilket är ett väldigt plus när man får hem 300-400 metallklumpar på 3 kg. :D
 
Jag fick hem ett M42-objektiv igår och har också köpt en orginal-adapter från Pentax.

Det fungerade väl sisådär. Först satte jag i adaptern i huset och försökte skruva i objektivet, men lyckades inte skruva det i botten, det kändes som några piggar eller så satt i vägen.Då testade jag att skruva på adaptern på objektivet och satte sedan i hela rasket i huset, det fungerade bättre. Sedan när jag skulle ta bort alltihop så tog det stopp, efter att ha undersökt saken lite närmare såg jag att det fanns några klackar på objektivet som tog i utstickande piggar (kontakter?) i objektivfattningen. Genom att dra ut objektivet så gott det gick och lirka lite fick jag klackarna över piggarna.

Ska det vara så? Kan man ta bort klackarna (det var väl bara plast tror jag)?

Rent fotografiskt var det väl också sisådär. Till att börja med märkte jag att varken fokusindikering eller antiskak fungerade. Ljusmätningen fungerade litegrann verkade det som (i tidsautomatik), men bilderna blev rätt dassiga, med konstiga färger (det verkar som den dominerande färgen i motivet tar över bilden totalt). Med manuell exponering blev det väl lite bättre, men ingen höjdare.

Fick jag ett dåligt ex, eller gör jag fel på nåt vis?

Objektivet är ett Fujinon 55/2.2.
 
Jag tycker också att det är gulligt att man kan använda sina gamla objektiv och det kan väl vara kul att testa av ibland. Men man skall trots allt komma ihåg att kameran egentligen är koncepterad för en annan och mer modern teknologi och vill man prestera maximalt får man acceptera detta.

Sen gör vi gärna felet att vi bedömer ett objektivs kvalitet efter hur det "känns", och då ligger de gamla godingar i en klass för sig. De nya objektiven som mer påminner om Petflaskor känns kanske inte alls lika behagliga men där har man på andra sidan en mer avancerad utformning och placering av linserna som resulterar i en helt annan bildkvalitet (med vissa undantag).
Dessutom ställer jag mig tveksam till att experimentera med adaptrar som inte är till 100 kompatibla...
lm
 
Lothar Marunga skrev:
Jag tycker också att det är gulligt att man kan använda sina gamla objektiv och det kan väl vara kul att testa av ibland. Men man skall trots allt komma ihåg att kameran egentligen är koncepterad för en annan och mer modern teknologi och vill man prestera maximalt får man acceptera detta.
Skillnaden är mest att de moderna objektiven har bättre antireflexbehandling och autofokus. Riktigt moderna objektiv har också apokromatiska linskonstruktioner, men hos de fasta brännvidderna är det inte mycket som skiljer. Så om man inte har något emot att fokusera manuellt så kan man fynda fina objektiv för en spottstyver.

Sen gör vi gärna felet att vi bedömer ett objektivs kvalitet efter hur det "känns", och då ligger de gamla godingar i en klass för sig. De nya objektiven som mer påminner om Petflaskor känns kanske inte alls lika behagliga men där har man på andra sidan en mer avancerad utformning och placering av linserna som resulterar i en helt annan bildkvalitet (med vissa undantag).
Med många undantag skulle jag vilja påstå. Nu har jag inte Pentax själv, utan Nikon, men nog lär det finnas många fina M42-objektiv som fortfarande håller hög klass. För min del är mitt 55/1,2 det skarpaste objektiv som suttit på min kamera (vid f/4) och då är det från 1967. Den ljusstyrkan på ett modernt objektiv kan man ju dessutom bara drömma om.

Zeiss har diverse fina objektiv i M42-fattning som nog kan slå både det ena och andra moderna toppobjektivet.

http://en.wikipedia.org/wiki/M42_lens_mount
 
Vet inte, men 50 mm 2,8 var väl banbrytande på den tiden.
Och det står Carl Zeiss på det. Det var väl långt innan japanerna hade lärt sig stava till det.

Tyvärr saknas motljusskydd...

lm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.