ErlandH
Aktiv medlem
Jag syftar på att det japanska bolaget Fuji är en av världens största (möjligen den största) tillverkare av film till analoga kameror.Och? vad menar du med det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag syftar på att det japanska bolaget Fuji är en av världens största (möjligen den största) tillverkare av film till analoga kameror.Och? vad menar du med det?
Varför ska jag vara det. Jag har alltid litade på kodak och alltid fick den kvalitén jag ville ha. Nåt annat är jag inte intresserad av.
Jag fortfarande fattar inte vad du menar med det. Om promoting? Då är de lika alert att låta fotografer uttala sig om deras produkter som kodak. So what?Jag syftar på att det japanska bolaget Fuji är en av världens största (möjligen den största) tillverkare av film till analoga kameror.
Men det hade ju inte heller din kommentar "Like the Japs promoting digi".Den har fortfarande inget att göra med att film återge mer än den mest avancerade DI.
Jag fortfarande fattar inte vad du menar med det. Om promoting? Då är de lika alert att låta fotografer uttala sig om deras produkter som kodak. So what?
Den har fortfarande inget att göra med att film återge mer än den mest avancerade DI.
Okej, du förstår inte poängen här märker jag.
Det är KÄLLAN vi pratar om, inte om man propagerar för analog film, digitala kameror, bilar eller tamponger.
Du hänvisar till ett företags hemsida under förespeglingen att det är "pros" som uttalar sig. I själva verket är det du länkar till en reklamtext. Förstår du inte det?!
Det är inte kodak anställda som uttalar sig där eller fattade du det fel? Lite tyngre folk än du är! Accept om du inte har Bsc in photographic science
Det är inte kodak anställda som uttalar sig där eller fattade du det fel? Lite tyngre folk än du är! Accept om du inte har Bsc in photographic science
"When stored according to archival storage standards, black-and-white separations will last for up to 500 years..."
"Using film separations or original film assets, you can store and ignore for hundreds of years..."
Inte nog med att de här killarna är proffs, de har spåkula också och kan se in i framtiden!
Och vad grundar du det på? Myter tro och lösa antagen antaglingen? För detta är inga spåkulor utan beprövad vetenskap. Det finns faktiskt metoder för förvaring av film video mm. idag som framtagits och beräknats vetenskapligt till minst 500 år. Det är en svenskutvecklad metod (Fica-metoden) där man vacumförpackar materialet. Svenska Filminstitutet förvarar idag sina "master-filmer" med denna metod. Jag tror t.om att det finns en nyhetsartikel om det här på fotosidan, om man letar i arkivet kanske man hittar den.
Å andra sidan ändras och skadas analoga bilder ganska snabbt om man inte förvarar dem som du beskriver. Och digitala filer klarar sig utan att förändras i mycket lång tid om man gör det på rätt sätt.Dessutom ändras och skadas digitala filer ganska lätt, så att de blir oläsbara. I vacumförpackningen och nedkylda kan filmerna ligga utan att man behöver bry sig om dom.
Och inget av dessa har nåt att göra med att 135mm film förmedlar 8k med dinamic range och att den mest avancerade DI är på 4k mestadels döda pixels. Och inget med att en större format 4x5 eller 8x10 ger mycket mer.
Så gå och skapa mera döda pixels. =) Who cares?
Omöjligt att förstå men antagligen helt felIronin i det hela är att de har problem med film och med Kodak men de svalde allt från Japs kameraindustri i liknande former och lurad av och kommer i fortsättningen också på mycket pengar och ändå inte hinna i kapp i det digitala värden. Medan vi fotograferar. =)
Ps: MED FILM!
Å andra sidan ändras och skadas analoga bilder ganska snabbt om man inte förvarar dem som du beskriver. Och digitala filer klarar sig utan att förändras i mycket lång tid om man gör det på rätt sätt.