Annons

Lägga ut foton på personer

Produkter
(logga in för att koppla)
alf109 skrev:
Då det vi pysslar med här på FS tex faller under "konstnärligt skapande" så kan vi känna oss trygga. Det skulle ju tex vara omöjligt att fota i ofentliga miljöer om man skulle behöva samla in skriftliga godkännanden från alla som eventuellt kunde komma med på bild. Det har aldrig heller varit lagens mening. [/B]

Är det verkligen säkert att det räknas som konstnärligt skapande? Det verkar ju finnas ju lika många tolkningar av PUL som det finns jurister.
Som jag skrev ovan så behövs det nog ett antal HD domar innan det står klart vad som är tillåtet och inte.

Vad gäller Datainspektionen ska man ta vad de skriver med en nypa salt. Som alla som sysslar med datorer i några år vet så händer det rätt ofta att Datainspektionen försöker tillämpa lagar och regler på ett sätt som senare inte visar sig hålla i domstol.

Ett exempel är ett fall i början av 90-talet då en författare anmälde sig själv för att han skrev en bok på sin sin PC som innehöll riktiga personnamn, eftersom det går att söka i ordbehandlingsprogramet föll det enligt
Datainspektionen under dåvarande registerlagen (jag kommer inte ihåg exakt vad lagen hette) och det var därför inte tillåtet.

Elektronisk skrivmaskin gick dock enligt beslutet bra.
 
För att säga mot mig själv, Teste som tror sig kunna saker, jag har ingen större anledning till att mistro honom, svarar att man i princip måste ha personens tillstånd om de är identifierbara.
http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=3330
 
bEPH skrev:
För att säga mot mig själv, Teste som tror sig kunna saker, jag har ingen större anledning till att mistro honom, svarar att man i princip måste ha personens tillstånd om de är identifierbara.
http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=3330

Jag pysslar för det mesta med gatufoto och kommer att fortsätta med det tills dess att jag blir fälld i någon domstol. Har aldrig hört talas om att någon blivit fälld för att lägga ut bilder om inte syftet är politisk förföljelse, ärekränkning eller liknande. Jag vet inte hur många trådar som handlar om detta, men ett otal är det. Mitt enda råd är att om det inte känns rätt för dej att plåta i offentliga rum så låt bli. Men något som man kan se som en indikation är att fällningarna i domstol tycks vara få (om dom ens excisterar). Om lagens mening och tolkning är som du säger så skulle rimligtvis flera tusen vara fällda bara här på FS.
 
alf109 skrev:
Jag pysslar för det mesta med gatufoto och kommer att fortsätta med det tills dess att jag blir fälld i någon domstol. Har aldrig hört talas om att någon blivit fälld för att lägga ut bilder om inte syftet är politisk förföljelse, ärekränkning eller liknande.

Att du sysslar med gatufotografering och kommer undan med publicering på nätet det är väl inget bra bevis för att det är lagligt?

Det är ju många som inte vet om att bilder på dem publiceras på nätet/används kommercielt som inte skulle ha godkännt det om man frågade dem.


Om lagens mening och tolkning är som du säger så skulle rimligtvis flera tusen vara fällda bara här på FS.
Menar du att de har blivit anmälda och friade?
 
Skrämmande att se hur PUL får vissa att självcensurera sig och anta att sina och andras aktiviteter är olagliga när rättsläget som omgärdar dem egentligen kan beskrivas som i värsta fall "oklart".

Med tanke på att PUL har flera relevanta undantag, att den ger vika för yttrandefrihetslagstiftning om de två skulle konfronteras, och de milda konsekvenserna av att lägga upp tveksamt material kan man ju fråga sig varför någon här överhuvudtaget skulle bry sig om av den lagen "kanske" säger...
 
Senast ändrad:
Det låter lite som ni blandar ihop publicering på en egen hemsida med publicering på Fotosidan.

När ni lägger upp bilder här på Fotosidan, är det vi som driver sajten som kommer hållas ansvariga - det gäller både upphovsrättsbrott, PUL-brott etc. Men som jag sa tidigare, vi har också enligt lag en rimlig tid på oss att agera och ta bort bilder och texter innan det ev går vidare i en eventuell rättsprocess.

Så säger vi att det är OK att publicera denna typ av bilder så är det på vårt ansvar. Men vi förbehåller oss förståss också rätten att ta bort bilder, av precis samma skäl.
 
bEPH skrev:
Att du sysslar med gatufotografering och kommer undan med publicering på nätet det är väl inget bra bevis för att det är lagligt?

Det är ju många som inte vet om att bilder på dem publiceras på nätet/används kommercielt som inte skulle ha godkännt det om man frågade dem.


Menar du att de har blivit anmälda och friade?

Vart vill du komma????

Det står uttryckligen i PUL:
"Bestämmelserna i 9-29 och 33-44 §§ samt 45 § första stycket och 47-49 §§ skall inte tillämpas på sådan behandling av personuppgifter som sker uteslutande för journalistiska ändamål eller konstnärligt eller litterärt skapande."

Min uppfattning är att bilder här på FS handlar om konstnärligt skapande. Om du har en annan åsikt så måste man väl i så fall specifisera begreppet "konstnärligt skapande" och bestämma vem som har tolkningsföreträde, konstnären eller betraktaren. Om vi skulle anta att betraktaren äger tolkningsföreträde så får vi en lite lustig sittuation som i princip innebar att det skulle räcka med att en person inte tyckte att det var konst för att det inte skulle falla under konst, och vad är i så fall konst?

Och när det gäller bilder som används i tex kommersiellt syfte är det användaren och inte fotografen som har skyldigheterna. Om du tex publicerar en bild här på FS som någon tar och använder i en annons så är det annonsörens skylldighet att se till att lagen efterlevs och inte din som fotograf.
 
Jag håller med Alf

Alla bilder som jag lägger ut på fotosidan ÄR i konstnärligt skapande syfte, Och då får man lägga ut bilderna. Det blir ju genast mycket tolkningsfråga...vad är konst???

Givetvis så gäller det att använda sitt sunda förnuft. Skulle det vara någon person som känner sig kränkt så borde ju deras första steg vara att ta kontakt med den personen som har tagit bilden.

En god regel är att efterleva "Behandla andra som du vill bli behandlad själv"

tack för mig
 
Återigen, problemet är att frågan "vad är konst" inte är behandlad av HD:
Så länge det inte skett så kan ingen säga exakt vad som gäller.
Vad sunt förnuft säger har ju ganska liten betydelse ur juridisk synpunkt.

Det enda sättet att exakt få veta vad som gäller är att någon gör en anmälan till Datainspektionen och sedan startar en rättsprocess.
 
Anden skrev:
Tittar man i lagen så får man inte publicera enl. min tolkning. Inte heller ser jag något om "harmlösa uppgifter"

Någon som läst förarbeten eller något annat som kan vägleda oss?

Bilder och berättelser från ett pastorat här i Småland om en bruten fot på en medlem i personalen friades från brott mot Pul då uppgifterna som publicerades på internet ansågs harmlösa.
Tror det var Eksjö tingsrätt som gav det utslaget.
 
Gäääsp..!

Allvarligt, vore det inte mer produktivt att vara ute och ta bra bilder istället för att svettas över hypotetiska lagbrott i nivå med fortkörning. Vad tror ni kan hända egentligen, gryningsräder av nationella insatsstyrkan, läderklädda inspektörer från DI som beslagtar era datorer... Jösses, ni har läst för mycket Kafka!
 
Kijana skrev:
Bilder och berättelser från ett pastorat här i Småland om en bruten fot på en medlem i personalen friades från brott mot Pul då uppgifterna som publicerades på internet ansågs harmlösa.
Nej - hon fälldes av tingsrätten, brottet ansågs dock ringa så det gav ingen straffpåföljd. Sen gick hon vidare till Europadomstolen, där jag tror hon fick stöd av generaladvokaten, att EU:s datadirektiv inte gällde då det var en icke-kommersiell sajt.
 
Kanske någon ska anmäla ett övertramp för att få en prejudiserande dom?

Personligen tror jag på moderatorsystemet - har ju själv "råkat ut" för att en moderator tagit bort en potentiell överträdelse där en person på ett av mina foton http://www.fotosidan.se/obj/photo/42f53d486d2bb.jpg

namngivits -> potentiell överträdelse.

Om våra moderatorer är alerta och anmälningsfunktionen fungerar bör vi kunna vara självsannerande i stort.

Ser att bildbanlkerna ocftast kräver ett "modellintyg" innan någon som helst person läggs upp - det vore en tråkig utveckling för fotosidan.se. Det är ju just för "konstnärliga" skäl bilderna läggs upp - inte komersiella (för fotografen iallfall).
 
Nja, även om det inte är uttryckligt kommersiellt så köps det en del bilder genom just fotosidan, folk kontaktar fotografen som tagit bilden och vill ha en bild på väggen.
Sedan så är det ju väldigt bra reklam för de som är professionella fotografer är det väl inget snack om?
Jag tycker väl för att det inte ska klassas som kommers/reklam så borde åtminstone inte professionella fotografer få lägga upp sina alster.
 
Ibland undrar man om folk verkligen har läst PUL när de hänvisar till den. Så här står det i inledningen.

Behandling av personuppgifter som omfattas av lagen

5 § Denna lag gäller för sådan behandling av personuppgifter som helt eller delvis är automatiserad.
Lagen gäller även för annan behandling av personuppgifter, om uppgifterna ingår i eller är avsedda att ingå i en strukturerad samling av personuppgifter som är tillgängliga för sökning eller sammanställning enligt särskilda kriterier.


Undantag för privat behandling av personuppgifter

6 § Denna lag gäller inte för sådan behandling av personuppgifter som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur

Huruvida vad som är automatiserad eller inte definieras inte. Personligen har jag svårt att se att FS kan räknas som automatiserad. Bilder över huvud taget är svårt att automatisera. Det finns här på FS ingen självklar funktion för att leda rätt på en bild av en viss person liknande passregistret t ex. Närmast kommer vi när det gäller sökning på medlem och där i bästa fall kan utgå från att profilbilden visar en bild av medlemen.

De särskilda kriterierna definieras inte heller, men finns kanske att hitta nånstans.

En intressant notering är att PUL överhuvudtaget inte nämner området fotografier, eller internet för den delen, utan enbart konstaterar att allt som kan kopplas till en fysis person är att betrakta som personuppgifter. Med andra ord är en registreringsskylt att betrakta som en personuppgift såvida det inte är en företagsbil.

Jag tror att de som letar vidare om PULs bakgrunder kommer att finna att dess syfte är/var att ersätta den förra registerlagen som fanns. Ett av problemen med den förra lagen var att det krävdes explicit tillstånd från datainspektionen för att få upprätta ett register. Något som tärde lite på administrationen hos DI när att allt fler idrottsföreningar la över sina medlemsregister på data.

Fälldes den där prästen, eller vad hon var, verkligen för brott mot PUL? Det finns ju en uppsjö andra lagar som skulle kunna vara aktuella. Gick hon sedan vidare direkt till europadomstol? Borde inte gången ha varit tingsrätt -> hovrätt -> högsta domstolen -> europadomstolen? En undran bara, de som studerar juridik borde ju veta.

Mvh
Maverick
 
Oj! Vad frågan har engagerat många!! Tack för era svar. Det verkar som att lagen är lite flummig och beror lite på hur man tolkar den.. Det verkar okej att lägga upp bilder på fotosidan iaf. Det är ju bara att ta bort dem om berörda hör av sig och begär det. Man behöver ju inte smygfota utan låta dem se att man fotar och verkar de inte gilla det så kan man ju kasta bilden. För då vill de ju knappast vara med på fotosidan heller. Jag tror absolut att fotosidan räknas som konstnärligt skapande. Lagen är väl till för att skydda de som inte vill bli publicerade och de människorna som inte vill det, de skulle knappast godkänna att man tar kort på dem från första början. Så lite sunt förnuft kan man ju utrusta sig med när man går ut och fotar.

Tack alla!

Sandra
 
Maverick skrev:

Huruvida vad som är automatiserad eller inte definieras inte. Personligen har jag svårt att se att FS kan räknas som automatiserad. Bilder över huvud taget är svårt att automatisera.
Jag skulle väl säga att fotosidan är i högsta grad automatiserad, det finns väl nästan inget som inte är automatiserat?
I vilket fall så får du en personlig service?
 
Jag tror "automatiserad" kan översättas med "sökbar databas" i detta fall vilket i högsta grad gäller Fotosidan.
Datainspektionen brukar dessutom betrakta alla form av internetanvändning som automatisk, internet är ju en databas i någon mening.
 
Hur söker du på min syster i så fall? Kan du mha hennes namn hitta en bild på henne? Kan du med hjälp av att veta hur hon ser ut söka fram ett namn?

Leta och vara sökbar är inte samma sak, i så fall skulle vanliga pappersregister falla under samma lag.

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.