Annons

Lägga ut foton på personer

Produkter
(logga in för att koppla)
Ang tolkning av PUL så är det ju i första hand Datainspektionen som gör detta (vad JAG betecknar som konst lyssnar ingen på :), och därifrån hör man ju ibland tolkningar som får det att verkligen snurra till i skallen.

En digital film anser man tex berörs av PUL, men inte en analog:
http://www.pul.nu/nyhet05.html
(från http://www.pul.nu som har lite nyheter odyl om PUL)

Det här är också en intressant artikel, som illustrerar hur olika dessa inspektörer ser på saken:
http://www.pul.nu/sessler.htm
 
Maverick skrev:
Hur söker du på min syster i så fall? Kan du mha hennes namn hitta en bild på henne? Kan du med hjälp av att veta hur hon ser ut söka fram ett namn?

Leta och vara sökbar är inte samma sak, i så fall skulle vanliga pappersregister falla under samma lag.

Mvh
Maverick

Jag tror inte bilden måste sökbar med hjälp av namnet, det räcker med att den är sökbar på något sätt (ex.filnamnet).
Efter vad jag förstår så nämns vare sig Internet eller någon annan teknologi speficikt i lagen, utan man använder omskrivningar i still med
"sökbart register". Detta för att undvika problem om någon ny teknologi kommer ut med liknande funktionalitet men annat namn.

Vad gäller pappersregister så finns det gott om lagstiftning även för dem och jag tror även PUL kan vara tillämplig.
Vad som är lagligt beror på ändamål, innehåll och struktur.
Det är väl i princip bara medlemsregister som du inte behöver söka tillstånd för(?)

Att ex. lägga upp ett sökbart (=arkivskåp) register där man lagt upp posterna med hjälp av kriterier såsom religion eller politiskt tillhörighet är defintivt olagligt.
Var det inte någon nasse som belv fälld för just detta för några månader sedan? Vad jag kommer ihåg så var det ett pappersregister.

Tilläggas ska att jag är ute på tunn is nu, jag är inte jurist och vad jag kan om detta har jag lärt genom att följa debatten genom åren.
 
Men hur funkar det med en sida som www.vimmelboras.se då?

Där tar ju vimmelfotograferna bilder hur som helst och lägger ut. Har själv sett dom i action + resultatet på sidan och jag har inte sett någonsin att dom ber de fotograferade personerna skriva på ett modell/publiceringskontrakt/tillåtelse.

Är det fritt fram att lägga ut vimmelbilder eller inte?
 
Förvisso gör DI en hel del uttalande, men hitills har väl inget av de sagt hållt i domstol. Innan PUL så var DI:s uppfattningar att bilder inte var tillåtna pga att alla bilder på en sajt var att betrakta som reklam. Då stödde man sig på lagen om namn och bild i reklam. Höll inte...

Det är möjligt att det är olagligt att göra ett papperregister över människors ras osv men inte med stöd av PUL.

För övrigt är formuleringen att personuppgiften inte får avslöja ras helt absurd när det kommer till bilder. Det gör ju att i stort sett inga bilder kan visas på männikor, men det finns kanske lösningar...

Som vi brukar säga i Afghanistan, "Det burka funka ändå..."

Nä, fram tills dess att det finns ett vägledande predjukat så betraktar jag det som i stora drag fritt fram för det mesta...

Mvh
Maverick
 
Tobiasl skrev:
Jag tror inte bilden måste sökbar med hjälp av namnet, det räcker med att den är sökbar på något sätt (ex.filnamnet).
Efter vad jag förstår så nämns vare sig Internet eller någon annan teknologi speficikt i lagen, utan man använder omskrivningar i still med
"sökbart register". Detta för att undvika problem om någon ny teknologi kommer ut med liknande funktionalitet men annat namn.

Vad gäller pappersregister så finns det gott om lagstiftning även för dem och jag tror även PUL kan vara tillämplig.
Vad som är lagligt beror på ändamål, innehåll och struktur.
Det är väl i princip bara medlemsregister som du inte behöver söka tillstånd för(?)

Att ex. lägga upp ett sökbart (=arkivskåp) register där man lagt upp posterna med hjälp av kriterier såsom religion eller politiskt tillhörighet är defintivt olagligt.
Var det inte någon nasse som belv fälld för just detta för några månader sedan? Vad jag kommer ihåg så var det ett pappersregister.

Tilläggas ska att jag är ute på tunn is nu, jag är inte jurist och vad jag kan om detta har jag lärt genom att följa debatten genom åren.

Ja, sök på filnamnet då efter min syster...

Jag hävdar att FS system är inte sökbart i PUL:s mening. Kategoriseringen är begränsad till motiv och teknik. Finns inga kopplingar, vad jag känner till, mot enskilda personer som finns på bilden. Största chansen är att söka på titel och hoppas att fotografen skrivit de inblandades namn som titel. För mig känns det lika sökbart som orienteringsskärmarna ute i skogen, fast med en gröna kartan till hjälp.

Mvh
Maverick
 
Jag tror du missar min poäng. Det spelar ingen roll om det går att söka på namnet eller inte.
Det räcker med att bilden FINNS i ett sökbart register och att personerna på bilden går att identifiera, huruvida det är sökbart på personnamn, filnamn bildformat eller antalet polkagrisar i bilden är irrelevant.

För PUL spelar det ingen direkt roll om du skriver ut namnet eller inte.

Och som jag skrev ovan gäller PUL för hela internet (som betraktas som sökbart), att man också kan söka internt på FS sidor kan i princip bara göra saken "värre".
 
Huruvida tolkningen är vettig är helt annan fråga.Frågan var ju vad som gäller juridiskt.

Det står inte specfikt i PUL att lagen gäller internet, istället har man skrivit som ovan coh det ska tolkas så som att det inkluderar nätet (gissningsvis står det hur det ska tolkas i förarbeterna till lagen).
Det är därför PUL gäller all internetpublicering och inte enbart ex. sökbara personregister.

Vad gäller papperregister så gäller tydligen äldre regler fram till 2007 då PUL börjar gälla även för dem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.