Jag tror att det för min del var bra att jag började med enkla kompakter när jag gick över till digitalt, och att jag därmed inte hade tillgång till något M-läge. Då lärde jag mig hantera automatiken. Annars hade jag kanske ställt manuellt än i dag. Jag hade ställt in manuellt i nästan femtio år, och min första kamera som alls hade automatik, Contax RTS, som jag köpte omkring 1980, använde jag aldrig någonsin slutarautomatiken på, mest för att jag helt enkelt inte litade på den. I stället för att använda slutarautomatik och kompensation, ställde jag in slutartiden manuellt, med den ändring som jag tyckte var lämplig, eller exponerat efter vad jag valde att mäta emot genom att titta i sökaren, innan jag komponerade bilden.
Självklart berodde mitt val av manuell inställning mest på att jag visste att kamerans automatik också har svagheter, och att jag genom att ställa manuellt kunde välja själv vad jag skulle exponera efter. Att det faktiskt går lika lätt att göra med kompensation, som att ställa manuellt, ändrade inte en tjugoårig vana. Det är också i regel betydligt lättare på en äldre kamera med film att ställa in manuellt, eftersom man har alla inställningar med separata rattar och på logiska ställen. Jag ser också i den kameran vad jag har ställt in. När jag senare med digital kompaktkamera inte kunde ändra exponeringen på annat sätt än med kompensation, så lärde jag mig att det faktiskt går att få välexponerade bilder med automatik också, bara man hjälper den lite ibland.
Och min första digitala systemkamera köpte jag för drygt tre år sedan, och övergången var inte alldeles enkel. Det mest störande är att det är verkligt krångligt att göra vissa inställningar, jämfört vad jag tidigare har varit van vid. Det gällde också den andra digitala systemkamera som jag provade ett tag innan jag bestämde mig för en spegelfri µ4/3. Jag begriper inte riktigt varför kamerorna har gjorts med så dålig ergonomi, när egentligen alla möjligheter finns att göra dem minst lika bra som förr. Jag upplever det som att det i stor utsträckning råder lekstuga på tillverkarnas konstruktionsavdelningar. Jag tycker fortfarande att det är krångligt, och jag upplever det som mycket enklare att hantera vilken gammal kamera som helst.
Så det är inte vare sig ovana eller osäkerhet vid manuell inställning som gör att jag väljer A i de allra flesta fall. Det är för att det är läget som på enklast vis ger mig kontroll över alla parametrarna. Nästan bara om jag har orsak att ta ett flertal bilder i följd utan att inställningen ändras, till exempel vid fast belysning, använder jag manuellt läge numera. Någon gång har jag gjort det för att visa att regeln Sunny 16 fortfarande ger bättre resultat än exponeringsmätaren, när den används utan eftertanke och utan kompensation, och vid sådana förhållanden som exempelvis motocrossbilderna i länken som lades upp tidigare, kan jag inte se att automatik eller ljusmätning skulle vara någon fördel. Det går jättebra att köra Sunny 16, och lär ge bättre resultat. Men egentligen är det samma sak som när jag använder fast belysning. När ljuset är stabilt och man vill ha samma slutartid och bländare, då är det enklast att ställa manuellt.
Men den snobbism som jag ibland ser, där oftast nyblivna fotografer föreställer sig att det skulle vara "finare" att ställa manuellt, eller där som i den här tråden någon tycker att det ger mer kontroll, den upplever jag som grundad på okunnighet. Jag bestämde mig efter att ha provat, och under rätt lång tid använt, helt automatiska kameror, att jag behövde en som också går att ställa manuellt. Men jag ser inte den manuella möjligheten som ett mer "riktigt" sätt att ställa in kameran, utan mer som en möjlighet att använda när man behöver den. Nästan alltid är det enklare att använda automatiken, som ger exakt samma resultat. Och det är främst när jag vill att inställningarna inte ska ändras, för att ljusmätaren råkar se någonting ljusare eller mörkare fast belysningen inte är ändrad, som jag ställer manuellt. Exempelvis för ett par år sedan, när jag reproducerade ett fyrtiotal tavlor med fast belysning, använde jag manuell inställning. Jag har också flera gånger gjort det vid produktfotografering, där jag bara växlat motivet framför kameran men belysningen var fast.