knobloch
Aktiv medlem
Intressant, kör ju visserligen på spotmätning för det mesta men jag visste inte alls om att man låste både AF och AE när man körde på den kombon. Tack för info!Angående 7D så har man alltid både exponerings- och AF-lås på halvt nedtryckt avtryckare, om man använder evaluerande mätning och One Shot AF. Om man mäter eller fokuserar på annat sätt får man olika resultat, beroende på vad det var man ändrade.
Det går alltså att tilldela AF- och AE-lås till en och samma knapp (avtryckaren)? Då ska jag in i den menyn och testa lite. Spontant känns det som att det alternativet skulle passa mig bäst. Testade att ha *-knappen som AE-lås men det kändes lite avigt, om man kan låsa med samma knapp vore det toppen.Det går att med tummen trycka på * samtidigt som man hanterar avtryckaren med pekfingret. Gillar man inte det kan man ställa om avtryckaren till att även inkludera exponeringslås, altlså det som normalt ligger på *. Custom Function IV-1.
Tack för svaret! Ok, kör oftast One Shot AF men visst händer det att man slår över på kontinuerlig AF när det går undan. Bara så att jag inte missförstår, man trycker alltså ner AF-ON-knappen för att aktivera fokus (alltså för att kameran ska börja leta efter fokus) och när man släpper AF-ON-knappen så låser den?Om du har start av AF på AF-ON-knappen och kör med kontinuerlig AF, så "låser" du fokus när du släpper AF-ON-knappen. Sen måste du konfiguera så att ett halvtryck på avtryckaren låser exponering (med det är nog default när man flyttar AF till AF-ON-knappen).
Om det apersson850 skrev ovan stämmer angående att man kan låsa exponering och AF med avtryckaren så kommer det nog att bli det alternativet. Annars tror jag att jag föredrar ditt förslag istället för att ha AE-lås på *-knappen, eller det känns i alla fall så när jag föreställer mig scenariot i huvudet. Måste testa det i praktiken.
Dum fråga kanske, men blir det någon skillnad avseende AF-träffsäkerheten (i brist på bättre ord) om man kör på kontinuerlig AF jämfört med One Shot AF om man skulle vilja använda PMD:s förslag för stillastående motiv?