mikael.b.roos
Aktiv medlem
Det handlade inte bara om exponeringsmetod, utan det handlade om att ha kontroll över vad man gör och konstnärliga ambitioner. Ambitioner och pretentioner är närmast synonyma i begreppet "pretto", och det är prettot själv som har dragit in de konstnärliga ambitionerna i diskussionen.
Det väl inte helt utanför ämnet, även om det är ett sidospår. Det är mycket vanligt att nybörjare, som inte har koll på hur det fungerar, tror att läget M är vad "riktiga fotografer" jobbar med, och det tycks ligga någon slags prestige i att använda läget M, vilket illustreras ganska tydligt av en deltagare i diskussionen.
Mina konstnärliga (?) ambitioner ligger inte i vilken metod jag använder för att bilden ska bli rätt exponerad, utan själva konstnärligheten hänger nog mest på hur jag komponerar dem. Men också exponeringen är en faktor som har ganska stor betydelse när man fotograferar. Det går inte att "rädda" bilder som är kraftigt över- eller underexponerade, även om det går att få fram resultat som visar vad man försökte fånga. Ibland kan en felexponerad eller oskarp bild vara den enda som finns från tillfället, och i enstaka undantagsfall kan en sådan tekniskt undermålig bild vara värd att visa, exempelvis om den är en del i en större händelse, där missen inte tar ner totalintrycket av hela serien. Jag har nyligen presenterat ett par sådana sämre resultat, vilket jag knappast skäms för, men jag påstår inte att bilderna skulle gå att rädda. Problemet var att jag blev tagen "med brallorna nere" - jag hade fel glugg på och polfilter, och någonting hände väldigt fort där de grejerna var fel fel fel. Jag hämtade mig dock och bytte objektiv och tog resten av bilderna med bättre resultat:
http://www.cambridgeincolour.com/forums/thread19473.htm
Det är tredje bilden som saknar skärpa, och den fjärde som polfiltret sabbar färgen på.
Så det enkla svaret på ursprungsfrågan i tråden är väl rätt klart statistiskt utrett, medan sidospåret kanske är värt att ta fasta på för att inte hoppa i galen tunna eller falla i den grop man gräver åt andra. Folk i gemen använder den metod som de tycker fungerar bäst, och för väldigt många av oss är det i regel bländarval (A, Av) tillsammans med kompensation för motivets ljushet, medan i enstaka situationer föredrar man kanske något annat läge.
Så jag tänkte mig nog att hålla brasan vid liv en liten stund till, mest för att befästa det som i övrigt har kommit fram: Man har inte sämre koll för att man låter kamerans automatik ta över en del av rattandet, så att man kan ägna sig åt viktigare saker. Det är den vanligaste tesen när manuellt kontra auto diskuteras, och utgångspunkten är helt fel. Ursprungsfrågan gällde vad vi brukar använda men också varför, och skälen till att vi brukar använda läget A är inte ointressanta.
Vad har du för något behov av att kalla folk nybörjare utan grund? är man en sämre människa för att man inte fotat så länge? gillar inte den attityden alls
på sättet du beskriver det känns det ju som att man är nybörjare om man fotar manuellt.. lika stor generalisering, och lika felaktigt som mitt ursprungliga påstående. rätta mig om jag har fel? vilket jag ju säkert har
Allt jag sade var att det kändes som att vissa bara pekade och fotade utan att BRY sig om hur skärpedjup med mera såg ut.. med tanke på hur trivialt bildtagandet var i skapandeprocessen.
trots att det har gåtts "all in" på att försöka berätta det för mig, så är jag faktiskt inte dum, och jag förstår att man kan ratta till sig lika snygga bilder med ett autoläge som i manuellt.. men när man beskriver bildtagandet som att trycka ut färg på paletten innan man börjar måla en tavla känns det ju som att man skiter i vad som blir på bild eftersom man kan ändra det sen ändå.
Jag försökte att gå vidare och visa att jag kna lägga det bakom mig men när man ser sånt här vill man gärna försöka förklara hur det ligger till.