Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Läge på kameran, alltid manuellt????

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har läst din argumentation i flertalet inlägg och tror att jag förstår precis vad du menar.
En gång i tiden var man liksom ett med sin kamera. "Automatiken" var en del av förlängda märgen. Visaren i sökaren markerade hur mycket "över" eller "under" man låg. En enkel vridning på något reglage och nålen pekade där man ville ha den. Vald bländare och slutartid behövde inte synas i sökaren. Man visste instinktivt vilka värden man hade rattat in.

Med dagens automatik får jag visserligen oftare "korrekt" exponerade bilder. Men inte sällan blir slutartiden en överraskning. Visserligen ser jag i sökaren vad kameran har valt. Och oftast utvärderar jag kamerans val. Ibland justerar jag bländare eller ljuskänslighet för att automatiken ska välja en lämpligare slutartid.
Det som förut satt i ryggmärgen tar numera omvägen via titta-tänka-ändra-titta-verifiera.


Petter ...

Även om det inte är exakt så, så har du fattat hur det hänger ihop. Jag anpassar mig till den nya tekniken, och jag kan fortfarande visualisera bilden på samma sätt som jag lärde mig av Einar Luterkort när han i början av sextiotalet tjatade in zonsystemet i ryggmärgen. Precis som Ansel Adams, eftersträver jag en impressionistisk stil, och först efter flera år med den digitala tekniken börjar jag närma mig det som jag en gång kunde när vi jobbade med film och skapade bilden i mörkrummet, efter att ha visualiserat den, föreställt oss hur den skulle bli.

Själva reglagen på kameran var medlen att ställa in för att negativet skulle innehålla det som vi visualiserade, medan bildskapandet var en förlängning av visualiseringen när vi slutligen tog fram bilden i mörkrummet. Precis som nu var det emellanåt omöjligt att skapa den tänkta bilden, genom tekniska begränsningar. Även om vårt medium nu har högre känslighet, slår man ibland i taket för vad som överhuvudtaget går att åstadkomma, men det måste man alltid godta, vare sig verktygen är penslar och färg när man målar på duk, eller ljuskänsliga media och metoder att forma bilden i efterbehandling - både när det är fotokemi och digitalteknik.

Och det går att leva med den nya tekniken också, även om den innefattar idiotiska reglage som är svårare att hantera och kontraintuitiva utmatningar av mer eller mindre obegripliga data. Man lär sig. Det är ett av människans kännetecken, att vi är mycket formbara och kan anpassa oss. Och det är där jag ser det som att ergonomin brister, eftersom min uppfattning är att verktygen ska anpassas efter människan och inte tvärtom. Här blir man tvungen att anpassa sig till verktyget.

Men ibland träffar man rätt, och det händer ungefär lika ofta med den nya tekniken som den gamla. Och den nya tekniken är lättare att lära sig, eftersom man ser resultatet direkt, kan ta om och göra rätt direkt och slipper vänta tills man ser den bittra sanningen i mörkrummet. Ibland får man fram det man såg och kan till och med förmedla det till andra. Jag känner att jag står på fastare grund genom bakgrunden med Ansel Adams, Einar Luterkort och zonsystemet, och jag är faktiskt också lite grann tacksam mot Terje Hellesø, vars bildskapande trots hans grova missar också inspirerar, inspirerar till ett friare sätt att se på bilden.

Här är en bild som jag upplever som impressionistisk, och som jag tog igår. Jag gillar den, den dunkla färgskalan, hela intrycket, och jag kan inte annat än vidgå att jag har inspirerats av Terjes bilder, dock knappast de inlippta lodjuren. Den här är helt oterjad, EXIF som finns med på bilden stämmer.

http://uploads.ifokus.se/uploads/d18/d18b5d107b832e46b6f9f0468c671871/orm.jpg

Och jag tror att den visar att jag börjar få koll också med den nya tekniken. Precis som med de allra flesta av mina bilder, har jag använt programläget A och kompensation, i det här fallet för att motivet är mörkt, och jag vill återge det mörkt, i "low key". Jag vill också behålla så mycket som det går av tonerna i de ljusa partierna utan att fräta ur dem. Det skulle inte gå med gröna läget. Och bilden balanserar på vad som alls är möjligt, eftersom högre ISO med min kamera skulle ta kål på det dynamiska omfånget, och längre slutartid antagligen inte skulle kunna gå att hålla med skärpa. Det är svårt att ta på fri hand på 1/60 sekund med en brännvidd motsvarande 400 mm. Där har stabiliseringen hjälpt till att skapa en bild av något som antagligen bara hade blivit suddigt utan stabilisering, och min gamla fyrahundra kan inte ens ställas in på så nära håll.
 

Bilagor

  • orm-liten.jpg
    orm-liten.jpg
    98.5 KB · Visningar: 273
Senast ändrad:
Min Canon 60D kan inte ställa någon exponeringskompensation vid M och auto-ISO. :-(

Men det kan man med min D7000, alla kameror är inte lika. Jag plåtar mest M med Autoiso för att jag tycker att det just nu passar mig och min kamera. Om jag tyckte att det skulle fungera bättre för mig med någon annan inställning/metod så skulle jag välja det. Det finns för och nackdelar med allt.
 
Och precis som vid "uppgradering" av datorprogram, måste man numera lära om när man börjar använda en ny kamera, eftersom gränssnitten ständigt ändras. Liknelsen med andra tekniska saker, som fordon och flygmaskiner, tog jag upp för att just peka på det orimliga i att ändra vissa väl inarbetade och ergonomiskt godtagbara reglage till sådana som jag beskriver som "digiotiska".

Jag tycker att det är bra med utveckling även inom människa-maskin-interaktion. Det är ju dessutom inte så att helt plötsligt med digitalkamerans intåg så ändrades gränssnitten radikalt. Det är en ständig utveckling som har pågått sen kameran uppfanns, med mer eller mindre hög takt i olika perioder. Mellan cirka 1920 och 1980 gick det inte så jättefort, men sen cirka 1980 har gränssnitten genomgått ganska stora förändringar. Det var ungefär då som kameratillverkarna började experimentera med alternativa sätt att ställa in slutartid och bländare.
 
Men det kan man med min D7000, alla kameror är inte lika. Jag plåtar mest M med Autoiso för att jag tycker att det just nu passar mig och min kamera. Om jag tyckte att det skulle fungera bättre för mig med någon annan inställning/metod så skulle jag välja det. Det finns för och nackdelar med allt.

Hur ställer man inte det? Gör det alltså att kameran i auto-ISO ställer in ett lägre eller högre ISO-värde än vad exponeringsmätaren indikerar?
 
Precis, den justerar ISO upp eller ner beroende på exponeringskompensationen.
Nikon vs. Canon: 1-0

Det där är något som jag tror att jag verkligen skulle uppskatta på min kamera. :(

Men jag har faktiskt provat lite nu att köra på Av-läget på min 7D. Tror att jag kommit fram till att det som funkar bäst för mig är att ställa in så att avtryckarknappen halvt nedtryckt låser exponeringen. Sen kör jag så att *-knappen intryckt aktiverar AF, och när jag släpper "låser" den alltså (tyckte att *-knappen kändes bekvämare än AF-ON).

Jag lyckades alltså inte hitta ett sätt där jag kan köra med spotmätning och låta avtryckarknappen halvt nedtryckt låsa både AF och exponering samtidigt.

Men det känns faktiskt helt ok rent spontant. Måste dock nötas in lite innan det känns naturligt. :)
 
Förhoppningsvis ger det fin skärpa men inte så stort skärpedjup.


snarare stort skärpedjup men mindre bakgrundsoskärpa :)

men även bländare 4 och 5,6 ger rätt bra bokeh om man zoomar lite :) självklart inte på kortare brännvidder :)

ville inte vara besserwisser, bara peka i rätt riktning :)
 
Vad fotar ni i för läge på er kamera? Använder ni er alltid av manuellt läge?
Ibland vill man inte behöva ratta in både bländare & slutare då det helt enkelt inte finns riktigt med tid till det. Ögonblocksbilder.......
Vad har ni er kamera på & varför?

Nästan uteslutande AV = Tidsautomatik, då jag alltid vill ha kontroll över bländare och ISO. Kameran gör ett bra jobb för det mesta och gör den inte som jag vill finns ju exponeringskompensation.

Manuellt kör jag nästan uteslutande på natten eftersom kameran då vill helt andra saker än mig, natt skall se ut som natt och inte dag :)
 
snarare stort skärpedjup men mindre bakgrundsoskärpa :)

men även bländare 4 och 5,6 ger rätt bra bokeh om man zoomar lite :) självklart inte på kortare brännvidder :)

ville inte vara besserwisser, bara peka i rätt riktning :)

Jag förstår inte vad du menar och vad du har svarat på.
Skulle du vilja förklara
 
Jag förstår inte vad du menar och vad du har svarat på.
Skulle du vilja förklara
Det han menar är att om man kör på en mindre bländare så blir skärpedjupet större. Frågan är egentligen vad du menade med ditt inlägg? Jag var på väg att svara nåt liknande som mikael men blev lite osäker på vad du syftade på.

Stor bländare = kort skärpedjup
Liten bländare = långt skärpedjup
 
Idag kan jag även undvika att använda ett objektivs största bländaröppning för att det inte ger tillräcklig skärpa, något som jag inte hade en tanke på förr.

Förhoppningsvis ger det fin skärpa men inte så stort skärpedjup.


snarare stort skärpedjup men mindre bakgrundsoskärpa :)

men även bländare 4 och 5,6 ger rätt bra bokeh om man zoomar lite :) självklart inte på kortare brännvidder :)

ville inte vara besserwisser, bara peka i rätt riktning :)


Jag förstår inte vad du menar och vad du har svarat på.
Skulle du vilja förklara

Det han menar är att om man kör på en mindre bländare så blir skärpedjupet större. Frågan är egentligen vad du menade med ditt inlägg? Jag var på väg att svara nåt liknande som mikael men blev lite osäker på vad du syftade på.

Stor bländare = kort skärpedjup
Liten bländare = långt skärpedjup

Jag förstår att det kan verka förvirrande, men Pia verkar faktiskt ha huvet mer på skaft än en del andra.
 
Det han menar är att om man kör på en mindre bländare så blir skärpedjupet större. Frågan är egentligen vad du menade med ditt inlägg? Jag var på väg att svara nåt liknande som mikael men blev lite osäker på vad du syftade på.

Stor bländare = kort skärpedjup
Liten bländare = långt skärpedjup

Mitt ursprungliga inlägg var att ändra sista ordet, skärpa till skärpedjup, i inlägget nedan från Fogel70. Jag uppfattade att han inte använder full bländaröppning för att det inte ger stort skärpedjup.
Vokabulären kan ibland vara viktig, vem vill köpa dyra ljusstarka objektiv som inte tecknar skarpt på full öppning.


Fogel70 skrev:

Idag kan jag även undvika att använda ett objektivs största bländaröppning för att det inte ger tillräcklig skärpa,
 
Precis min tanke :) hon sa nåt helt logiskt, och får helt ologiska svar.
Hehe, ok tydligen skrev hon något helt logiskt men som ändå gick att missförstå. Både jag och Mikael lyckades tydligen i alla fall. :) Jag tror att vi båda tänkte så här:


Fogel70 skrev:

"Idag kan jag även undvika att använda ett objektivs största bländaröppning för att det inte ger tillräcklig skärpa, något som jag inte hade en tanke på förr"

Vilket man då tolkar som att han bländar ner för att få bättre skärpa. Detta ger ju även ett längre skärpedjup.

Sen svarar Pia:
"Förhoppningsvis ger det fin skärpa men inte så stort skärpedjup."
"Inte så stort skärpedjup" innebär alltså ett kortare skärpedjup, eller? Men i och med att han bländar ner, som jag tolkar det, så får han ju ett längre skärpedjup.

Jag är kanske för trött för tillfället, så jag kanske missar något, men det är i alla så jag har uppfattat inläggen. Snälla, hjälp mig att förstå min tankevurpa! :)
 
Senast ändrad:
Hmm

Ja för min del är M som gäller nu för tiden.
Är ganska ny på det här med dom moderna kamerorna och har provat en del olika varianter av inställningar så som S och A och autoiso..
Höll på även på på den analoga tiden men hade inte någon koll på hur allt hängde ihop på den tiden även om jag framkallade själv, ladda film och höll på med allt möjligt..
I dagens läge så är det manuellt som gäller, och jag hade turen att jag träffa en duktig fotograf som förklarade för mig på ett enkelt sätt hur vissa elementära saker hänger ihop på och det sa bara klick för mig och jag hittade ett arbetssätt som passar mig som handsken.

Självklart prövar jag olika inställningar hela tiden, och inte bara i M-läget =), utan allt beror på vad som är på G just nu...

Men jag tror på att man ska hitta ett system som passar dig själv och din kamera, och ju mer du lär dig att hitta bland alla inställningar som det finns att välja på så kommer du fram till vad som passar dig bäst..

Har en massa superduktiga fotokamrater och det är ingen av oss som har samma arbetschema eller inställningar när vi plåtar samma sak på samma plats =)

Tja, det här tillförde nog inget viktigt men är mina tankar just nu..
// Anders.
 
exakt.. om hon inte tänkt typ två varv extra och är duktigt djup så tror jag att det handlade om ett missförstånd från hennes sida, så uppfattade jag även hennes förklaring.. att han sa skärpa men hon uppfattade skärpedjup.. och svarade alltså på ett påstående som inte fanns :)
 
Förhoppningsvis ger det fin skärpa men inte så stort skärpedjup.

Jag tolkar det så här:

Förhoppningsvis ger det/objektivet fin skärpa fullt öppen men inte så stort skärpedjup.

M

Hmm nu ser jag att jag var tvåa på bollen.

Hur som så är det väl vanligt att jag också bländar ner ett par steg för att få bättre skärpa än fullt öppen, självklart medveten om att skärpedjupet också ökar.
 
Älskade fotovänner. Nu får vi klargöra en gång för alla vad de olika lägena betyder.
Ok, håll i hatten.
Auto = Amatör
S : Semipro
A: Advanced
M = Master

Hahahaha. Ha en fortsatt god helg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.