Loungepuppy
Avslutat medlemskap
Håller med Will, delvis
Will, om man betraktar reklamen ur genderperspektiv så kan man se hur könsstereotyperna slår även mot män. Jag blev hjärtligt trött på "bra jobbat PG.." och liknande där män framställs som mestadels intresserade av att lajja med grabbarna, få dricka folköl framför TV'n, klantiga i köket, valhänta med spädbarn etc. För övrigt har vi män också skönhetsideal att förhålla oss till även om jag är övertygad om att det är generellt mer betungande för kvinnor.
Ökad jämställdhet genom ökad representation brukar avse fler kvinnor i bolagsstyrelser, professurer, politiker. Att kvinnor syns i media som debattöre och/eller i en professionell kapacitet torde väl vara samma sak. Fortfarande finns dock en del av "kuttersmyckebilder" kvar. Kolla på omslaget till motormagasinen bara...
/Peder
Will, om man betraktar reklamen ur genderperspektiv så kan man se hur könsstereotyperna slår även mot män. Jag blev hjärtligt trött på "bra jobbat PG.." och liknande där män framställs som mestadels intresserade av att lajja med grabbarna, få dricka folköl framför TV'n, klantiga i köket, valhänta med spädbarn etc. För övrigt har vi män också skönhetsideal att förhålla oss till även om jag är övertygad om att det är generellt mer betungande för kvinnor.
Ökad jämställdhet genom ökad representation brukar avse fler kvinnor i bolagsstyrelser, professurer, politiker. Att kvinnor syns i media som debattöre och/eller i en professionell kapacitet torde väl vara samma sak. Fortfarande finns dock en del av "kuttersmyckebilder" kvar. Kolla på omslaget till motormagasinen bara...
/Peder
Senast ändrad: