Annons

kvinnan som fotoobjekt

Produkter
(logga in för att koppla)
bEPH skrev:
Företagens uppgift är ju att fylla kundens behov, de ska vrida och vända på allt så att de upptäcker och skapar nya behov hos konsumenten.
Detta så konsumentens behov styr konsumenten att köpa deras produkt utan att tänka.

Ha, ha. Företagen fyller kundens behov. Roligt.
 
bEPH skrev:
Efter att ha läst genom denna tråd så tycker jag att det är dags att återgå till huvudfrågan varför kvinnan är det vackra könet!

Jag tycker att de flesta kommer dragandes med jämlikhetfrågor och objektifiering och allt annat konstigt. Kan vi istället för att prata politik och lagar diskutera frågan varför kvinnan är det vackra könet? Eller åtminstone det mest fotade.
Finns det inte ett samband mellan jämlikhetsfrågor och ursprungsfrågan då tycker du?
Jag tror de går in i varandra och att det är huvudfrågan som diskuterats men jag kan ha missuppfattat. (Att försöka se saker ur olika vinklar är nog bara nyttigt.)

bEPH skrev:

En av de klassiskt kvinnliga egenskaperna är möjligheten till att kunna uttrycka känslor, både verbalt och icke-verbalt. Att ha en modell/fotoobjekt som kan förmedla känslor borde ju vara en högt rankad egenskap.
Både män och kvinnor kan uttrycka känslor, men vi gör det kanske på olika sätt med "olika språk"?
Fast det spelar ju egentligen ingen roll om du inte har rätt och det tror jag inte du har. Jag upplever det inte som att den egenskapen är vad som oftast eftersträvas i bilden med kvinnan som motiv/objekt iaf..
 
dunberg skrev:
Nu blev jag lite nyfiken. Vem ska avgöra vad som är genuina behov, kommunistiska partiet?


Du och jag och alla andra.

Kan du säga att du valt allt det du ser runt dig?
Skulle du valt BigBrother innan omtänksamma kreativa "TV-programmerare" kommit på att det är precis vad du behöver?
Kan du påstå att någon behöver BigBrother?

Mat, vänner, familj, tak över huvudet, frid och fred det är reella behov.

Den intressanta frågan är vad folk VÄLJER BORT när dom passivt serveras BB och sväljer?

Men det här är ju utanför tråden lite, även om kvinnosynen i BB är en stor magnet för den programiden.
 
Dimage7d skrev:
Du och jag och alla andra.

Kan du säga att du valt allt det du ser runt dig?

Nej, världen lyder inte mig. Det kan hända att jag inte gillar Big Brother och Slitz. Men jag kan inte gärna starta krig mot allt som inte passar mig. Och jag kan definitivt inte förenkla saker till den grad att jag skyller alla mina problem på patriarkatet, kapitalismen, judarna, bögarna eller någon annan.

Det är möjligen så att vi inte har någon fri vilja utan är en produkt av vår omvärld. Problemet är att de som förnekar den fria viljan samtidigt påstår sig vara bättre uttolkare av andras vilja än de människorna själva är.


MVH

Johnnie
 
lottae skrev:
Jag har låtit min kropp fotograferas när jag känt mig bekväm och trott på att bilden blir vacker nog. Inte för att beskådaren ska bedöma min kropp iof för det är ju bilden som räknas..

Vad innebär "vacker nog"?

Vem bestämmer vad beskådaren ser eller bedömer? Beskådaren själv anser jag. Ställer man upp på bild så får man nog acceptera att kroppen kommer att bedömas. Vi människor gillar kroppar och det kan vi inte trolla bort.

"Vacker nog" är att man själv som du säger känner sig bekväm framför kameran, och att bildskaparen tror sig kunna göra en fungerande bild.
 
ariadne skrev:
Jag lånade en bok om porträttfotografering, för att läsa på lite om ljus, och provocerades (igen) av att det som vanligt (?) mest är kvinnor i bildexmplena. Bok gjord av medelåldersman för medelålders män typ.

Går tillbaks till ditt startinlägg Lotta.

-"Bok gjord av medelåldersman för medelålders män typ"

Här både kränker du och missuppfattar. Skrev du förresten inte i ett senare inlägg att åldern på fotografen inte har någon betydelse??

Intresset för "snygga brudar" (både in real life och på bild/film) vaknar hos heterosexuella killar (och bi-tjejer/lebbor) nånstans i tonåren och dör knappast ut förrän betraktaren själv gör det.

Det kan ingen feminist ändra på (även om de verkar vilja göra det).

Att det sällan är tonårsgrabbar/tjejer som står bakom kameran beror nog på en kombination av resurser/erfarenhet/rutin/självänsla snarare än än något inbillat medelåldersmansfenomen...

Om du provoceras av det så köp inte boken då. Gör en egen. Eller är det någon form av censur du är ute efter? Kanske feministiska partiet skall verka för en lagändring? En maxprocent naken hud i bilder tex (ala EUs raka bananer..)
Förbud mot avporträttering av tjejer i vissa vinklar/kläder? Göran Persson verkar ju ha blivit hårt lobbad så att han tom går ut i media och kräver "begränsningar" i pressens rätt att uttrycka sig fritt i den sfär denna tråd behandlar.

Sverige var inte alltför länge sedan det mest fria landet på denna planet. På senare år har vi fått en drös med lagar som begränsar åsiktsfriheten. Tydligen är detta bara början. Nu är strömmningarna tydliga att även rätten att uttrycka sig med bilder skall begränsas. En statlig censurbyrå kanske som styr vad vi skall få se. De som drar paralleller med forna kommunistregimer är inte alls ute och seglar...
 
Arleklint skrev:
Vem bestämmer vad beskådaren ser eller bedömer? Beskådaren själv anser jag. Ställer man upp på bild så får man nog acceptera att kroppen kommer att bedömas. Vi människor gillar kroppar och det kan vi
Visst är det beskådaren själv som upplever och jvisst är det nog så att kroppen kan komma att bedömas på bilder där den exponeras.

"Vacker nog" är att man själv som du säger känner sig bekväm framför kameran, och att bildskaparen tror sig kunna göra en fungerande bild.
Kroppar är intressant men det är inte allt..

Anledningen att jag frågade vad som var "vackert nog" var att jag undrade om du menade att det var några särskilda ideal (uppbyggda av samhället typ) som skulle uppfyllas för att klassas som "vacker nog."
Du är ju inte första i tråden som uttryckt de orden..

Tack för svaret.
 
Kvinna som fotoobjekt

Som porträttfotograf så jobbar man med dom kunder som vill bli fotograferade vare sig det är man eller kvinna barn eller vuxen djur eller människa
Och tittar man på kundunderlaget så ser man tydligt vilka som blir fotograferade det är barn och kvinnor
Barnen blir fotograferade pga att föräldrarna vill det
Kvinnorna blir fotograferade för att dom själva vill det ingen annan
Jag skulle gärna fotografera män men dom vill som regel inte bli fotograferade jag skulle bli extremt glad om jag kunde skylta med fler män i mitt fönster men tyvärr så är det så få män som blir fotograferade så det blir endast en gång per år knappt

Varför är det så
Det är ju inte för att vi män tvingar dom in i ateljén det är för att dom vill bli avporträtterade inget annat
när jag söker modeller så söker jag både män och kvinnor och eftersom jag har en liten firma och inte drar inså extremt mycket pengar så måste jag använda mig av amatörmodeller och 90% är kvinnor som tackar ja
vad kan jag som fotograf göra åt detta?
Ska jag vägra fotografera kvinnor då blir man fälld för diskriminering av kvinnokönet samtidigt så kan jag lägga ner firman rätt omgående för det lär inte trilla in så mycket pengar

Jag anser att det är bara att acceptera att kvinnor vill bli fotograferade och sen är det upp till fotografen att göra bra bilder som kvinnor gillar och inte tänka så mycket på vad männen gillar i dessa kvinnobilder
 
Mattsen, du blandar ihop inläggen. Jag har inte skrivit "bok av medelålders för medelålders.."
Det var någon annan och jag ifrågasatte.

Återkommer till ditt inlägg. Ville ge dig en chans att kontrollera uttalandena bakåt först (och vem som skrivit vad)
 
Mattsen

men du skrev: "Det är lika fascinerande att se hur långt en tjej eller en "etablerad" fotograf kan gå (vad beträffar avklätt och sexigt) utan att få några kommentarer med feministiska modebegrepp som "objektifierande", smygporr och liknande."

Det ifrågasatte jag också.
 
dunberg skrev:
Problemet är att de som förnekar den fria viljan samtidigt påstår sig vara bättre uttolkare av andras vilja än de människorna själva är.

Så kanske det är.
Vi förses med olika starka viljor, en del vill bli ledda och andra måste få leda.

För att återknyta lite till tråden.

Jag känner några tonårsflickor, helt vanliga sunda tjejjer, som nu när killar börjar bli intressanta ställs inför underliga förväntningar.
Stringtrosor och analsex, det är det som förväntas. Sex först och, ehh, vad är kärlek, intimitet, spänning etc.
Var kommer de förväntningarna från? Inte har dom uppstått ur något behov, varken hos pojkarna eller de själva.

Nej, här finns tjänstvilliga företag som levererar tidningar och filmer som vet precis vilka behov dom inte visste att dom hade. För en billig penning förstås.

Det man inte skulle vilja se sin egen dotter göra skall man inte heller nyttja hos andras döttrar.
 
Dimage7d skrev:


Nej, här finns tjänstvilliga företag som levererar tidningar och filmer som vet precis vilka behov dom inte visste att dom hade. För en billig penning förstås.

Övervikt beror på McDonalds, krig beror på vapenexportörerna, fattigdom beror på USA och könsroller beror på media (som en del av en hemlig sammansvärjning). Det är just den här typen av förenklingar jag vände mig emot i mitt tidigare inlägg.

I övrigt vill jag säga att jag inte heller är värst förtjust i våra könsroller, överviktsproblematiken, krigen etc.

MVH

Johnnie
 
Hon som startade tråden heter Anna Carlsson och inte Lotta! Varför inte betrakta en bild som en bild utan att lägga för många konstiga värderingar i det hela. När jag tittar på en bild så vill jag se något vackert. Ett fint landskap, en fin fågel eller till och med en vacker kvinna. Ögat vill ha något vackert att titta på och är en av anledningarna till att man har tavlor eller snyga foton på väggarna hemma. Kan fåglarna bli objektifierade? Kan de bli exploaterade? Svar ja, men de kan inte säga att de inte vill bli fotograferade så som de kvinnor som står framför kameran. De gör det av fri villja! Elena Paparizu vek ut sig för att det gynnar hennes karriär. Andra har oxå personlig vinning som skäl för att bli plåtade. Alla som ställer upp på det här med utvik vill på något sätt bli en vinnare. Att tidningarna oxå blir vinnare gör inte automatiskt att tjejernas strävan för att göra karriär blir mindre. Jag förstår i alla fall inte de som säger att kvinnorna exploateras när de själva i högsta grad medverkar till att få synas i erotiska poser.
Utan deras medverkan skulle det ju inte bli någon bild, eller hur! De är ju inte smygtagna!
 
Dimage7d skrev:
För att återknyta lite till tråden.

Jag känner några tonårsflickor, helt vanliga sunda tjejjer, som nu när killar börjar bli intressanta ställs inför underliga förväntningar.
Stringtrosor och analsex, det är det som förväntas. Sex först och, ehh, vad är kärlek, intimitet, spänning etc.
Var kommer de förväntningarna från? Inte har dom uppstått ur något behov, varken hos pojkarna eller de själva.

Nej, här finns tjänstvilliga företag som levererar tidningar och filmer som vet precis vilka behov dom inte visste att dom hade. För en billig penning förstås.

Det man inte skulle vilja se sin egen dotter göra skall man inte heller nyttja hos andras döttrar.

-Återanknyta till tråden??

Ehh, det här är nog en annan tråd...

Än så länge har jag inte sett några analsexbilder vare sig i aftonbladet eller här på fotosidan. För det är väl inte porr vi snackar om här?
-Stringtrosor? Nu snackar vi nog mer mode än "kvinnan som fotoobjekt".
Jag fick kommentaren på en av mina bilder (ungefär citat): "Klickade på bilden för den såg spännande ut, men när jag såg att hon hade string tappade jag helt intresset för bilden" (slut citat).

Men vakna... Många tjejer gillar att se sexiga ut. Det skall ingen politiker/religionsfanatiker/moralist/feminist (eller annan *ist) lägga sig i. Visst, häpna och förskräcks, blunda och anse att det var bättre förr, men kom inte med smygförbud eller lagförslag.
 
dunberg skrev:
Övervikt beror på McDonalds, krig beror på vapenexportörerna, fattigdom beror på USA och könsroller beror på media (som en del av en hemlig sammansvärjning). Det är just den här typen av förenklingar jag vände mig emot i mitt tidigare inlägg.

Så är det nog. Men USA är inte ensamma.

"UNITED NATIONS - After declining in the post-cold war era of the early 1990s, global military spending is on the rise again threatening to break the one trillion dollar barrier this year, according to a group of UN-appointed military experts.

The 16-member group estimates that military spending will rise to nearly $950 billion by the end of 2004, up from $900 billion in 2003.

By contrast, rich nations spend $50-60 billion on development aid each year"

7141530000000 SEK till krig och
  451044000000 SEK till U-hjälp.


"The United States now accounts for about half of world military spending, meaning that it is spending nearly as much as the rest of the world combined," says Natalie J Goldring, executive director of the Program on Global Security and Disarmament at the University of Maryland.

"This is difficult to justify on the basis of known or anticipated threats to U.S. national security," she added.

The world's top five spenders the United States, Japan, the United Kingdom, France and China account for about 62 percent of total world military expenditure. "


Att könsroller till stor del färgas av medias rapportering råder det heller ingen tvekan om.
En liknelse; media presenterar kvinnor på samma sätt som ett bibliotek skulle göra om bara bokomslagen fanns till utlåning.

Om alla tog sitt ansvar och respekterade andra människor skulle världen se annorlunda ut, det borde alla kunna enas om. Men så kommer det tyvärr inte att bli, mänsklighetens defekter sitter djupt.
 
dunberg skrev:
I övrigt vill jag säga att jag inte heller är värst förtjust i våra könsroller, överviktsproblematiken, krigen etc.
Hmm, men du ser fortfarande på kvinnan som ett sexobjekt och tycker det är bra att hon framställs så? (du skrev så tidigare)
Hur går det ihop?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.