Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kvinnan som fotoobjekt

Produkter
(logga in för att koppla)
Dimage7d skrev:
Om du inte förstår upprördheten kanske du inte heller skall tycka att den är löljig.
Om upprördheten är löjlig eller inte är du förstås fri att ha en åsikt om.
De kvinnor (och män) som känner sig kränkta över den bild som ges av kvinnan bör dock visas respekt för sin åsikt och inte kallas löjliga.

Jag respekterar deras åsikt och tillåter dem att när som helst låta bli att uppsöka situationer där de exponeras för nakna kvinnorkroppar. Riskerar de att hamna i en sådan situation av annan anledning får de väl värdera fördelar mot nackdelar precis som i alla andra val i livet.

DE respekterar däremot, i allmänhet, inte mig om jag vill se vackra nakna kvinnorkroppar.

Bilden av kvinnan i media kommer aldrig att bli rättvisande för varje kvinna. Kvinnor är en allt för heterogen grupp för att någon generell bild ska kunna uppfylla något sådant krav. Varje generell bild av kvinnor kommer sålunda i någon mån riskera att kränka vissa kvinnor. Detta tycker jag inte är anledning nog att kasta bort varje bild av en kvinna.
Oavsett nakenbilder kommer det att finnas en idealiserad bild av kvinnlig skönhet (manlig skönhet också för den delen) och bara en bråkdel av alla kvinnor kommer att uppfylla denna bild. Skönhet är en aspekt av mänskligt umgänge och har alltid varit och kommer alltid så att förbli. Vad som betraktas som skönhet har däremot varierat, men att kämpa mot att tillåta denna skönhet är att slåss mot väderkvarnar.
Reklam och media må vara delaktiga i skapandet av vad som betraktas som skönhet, men det är inte de som skapar vårt sökande och vår förtrollning inför skönheten.
 
lottae skrev:
.
I det här stycket var det faktiskt du som generaliserande säger att muskulösa kvinnor är obehagliga att titta på. Muskulös kan man vara på olika sätt och att yttra sig så om muskulösa tjejer är väl ungefär detsamma som att jag skulle påstå att medelålders icketränande män är slappa? (säger det inte men se det som jämförelse.)
Och efter att ha jobbat i gym/träning i många år tidigare samt tillbringat ännu fler i det törs jag påstå att målgruppen är mycket större än de som vill se den muskulösa kroppsbyggaren i reklamen.

Ja - du, det är min egen subjektiva uppfattning och jag tycker verkligen att det ser en aning motbjudande ut med kvinnor med "stora" muskler, utan att påstå att så är fallet - men det är Min personliga uppfattning, alltså, vi pratar om bilder - därmed inte sagt att någon människa oavsett utseende skulle vara sämre än någon annan, jag skulle givetvis likaväl kunna umgås med en muskulös kvinna som vilken kvinna som helst, men jag menar att för mig personligen så är det motbjudande att titta på bilder med sådana modeller, så missförstå mig inte...

Jag säger gärna - rent personligt tycker jag att medelålders icketränade män ser slappa ut, därmed har jag inte påstått att det verkligen är så, men en bild av en "icketränad medelålders man" kan ha sin charm i rätt miljö, eller skapa en bild med lite humor i - alltså vad jag personligen tycker, jag upprepar det så att ingen misstolkar det jag skriver.
***
Du får maila frågan om projektet, men jag kan inte berätta alltför mycket, det är mycket hemlighetsfullt - vilket inte gör saken lättare att hitta modeller :-/
 
Dimage7d skrev:

Att tjejjerna på bilderna ställt upp frivilligt är det väl aldrig någon som ifrågasatt.


Ja, du, det hela beror på vilka bilder vi diskuterar, men persoligen återigen :) så tycker jag att kvinnor sett drogade ut på vissa bilder, jag har tyvärr inget exempel att hänvisa till, utan det är bilder som passerat mig någon gång genom åren.

Men jag kan ha fel?
 
Dimage7d skrev:
Av den mediebilden kränks en del kvinnor och unga tjejjer får för sig att det är så dom skall se ut och att det är utseendet dom värderas.

Människor har ALLTID värderats efter bl.a hur de ser ut. Så är det och så kommer det att fortsätta vara oavsett vad vi gör. Man kan tycka att det är hemskt och önska att det vore på ett annat sätt. Det hjälper dock inte ett smack.

Vackra kvinnor och män har och kommer alltid att ha fördelar framför oss andra - de får lättare arbete, de får högre lön, fler människor lyssnar på vad de har att säga osv osv. Det är något vi andra får lära oss att acceptera. Unga flickor, och män, kommer också förr eller senare att tvingas lära sig att de värderas också utifrån hur de ser ut. Sådan är världen.
 
Kenneth. Jag var för snäll när jag sade icketränade medelålders. Givetvis menade jag biljardspelande män eller alla över en viss ålder eller något..
Men menade du bara några få bulligt muskulösa som inte faller just dig i smaken så kan jag acceptera uttalandet. Att du bara skrev muskulösa och att du inte ville se dem i reklamen var det jag hakade upp mig på.

Jag lämnar denna diskussionen nu. Bitvis (som nu) är den från ämnet för ofta också. Inte bara du och jag utan även andra..
 
Senast ändrad:
lottae skrev:

Men menade du bara några få bulligt muskulösa som inte faller just dig i smaken så kan jag acceptera uttalandet.

Jag har hela tiden bara diskuterat utifrån min egen "lilla" värld, lite ego har jag nog också varit. Nu beror det väl lite på vilka slags bilder man diskuterar - och ja, reklamen och div media som bara har sk "perfekta" kvinnor kan påverka våra barn, vilket naturligtvis inte alls är bra - man blir ju inte speciellt duktig fotograf bara för att man tar en bild av en ung kvinna med silikonliknande bröst, läppar, ja - allt vad de nu sprutar in silikon i idag.

Vackra bilder får fotografer fram då han skildrar verkligheten (silikon är ingen född med) och det får mycket gärna vara kvinnor med hängbröst, små bröst etc etc dvs jag menade inte att det är för lite bilder av den typen "silikon" som vi redan har.

Tar man "silikonbilder" så kan man väl försöka skildra det och visa, baksidan, ärren, problemen istället för att hela tiden försköna det hela, det skadar knappast tonåringarna, sådana bilder är det nog också för lite av...
 
epep skrev:
Människor har ALLTID värderats efter bl.a hur de ser ut. Så är det och så kommer det att fortsätta vara oavsett vad vi gör. Man kan tycka att det är hemskt och önska att det vore på ett annat sätt. Det hjälper dock inte ett smack.

Vackra kvinnor och män har och kommer alltid att ha fördelar framför oss andra - de får lättare arbete, de får högre lön, fler människor lyssnar på vad de har att säga osv osv. Det är något vi andra får lära oss att acceptera. Unga flickor, och män, kommer också förr eller senare att tvingas lära sig att de värderas också utifrån hur de ser ut. Sådan är världen.

Håller med.

Och så länge folk tycker att "Det är något vi andra får lära oss att acceptera" i stället för att försöka förändra så kommer det att fortsätta så.
 
Dimage7d skrev:
Håller med.

Och så länge folk tycker att "Det är något vi andra får lära oss att acceptera" i stället för att försöka förändra så kommer det att fortsätta så.

De menar väl inte på fullaste allvar att du tror dig kunna ändra människans natur?
 
epep skrev:
De menar väl inte på fullaste allvar att du tror dig kunna ändra människans natur?

Inte jag men många tillsammans.

Men är det den värld vi ser idag som de flesta är nöjda med så finns det ingen anledning att försöka ändra.
 
Dimage7d skrev:
Och så länge folk tycker att "Det är något vi andra får lära oss att acceptera" i stället för att försöka förändra så kommer det att fortsätta så.

Jag skulle tro att det är i omöjligt att göra nåt åt, men man kan försöka minska dess effekter.
Om jag söker en partner för resten av mitt liv är det rätt puckat att försöka gå efter utseendet, Utseendet kommer (än så länge) att förändras med åldern vilket kommer att göra partnern (och en själv?) "värdelös". Detta är ett problem som man ser i dagens samhälle, tror jag.

Men för att vackra saker/människor inte skulle få några fördelar alls så skulle man vara tvungen att ta bort all klassificeringen av utseendet helt, vilket jag tror är genetiskt omöjligt.
 
Många av oss kan dock påverka bilden av kvinnan (eller vad det nu handlar om) .

Man kanske inte behöver ha med en bikinibrud i en annons för borrmaskiner. Känns som om "reklamaren" har lite brist på fantasi.

Kanske inte alla tjejjer i TV behöver ha stora rattar och fyllda läppar. Samma här, finns det verkligen inget annat som drar folk till TVn?

Ofta är det ganska enkelt att "vi tar en bild med en snygg tjej" i stället för att kanske tänka till lite extra.
 
Kentarx skrev:
...jag själv tycker att kvinnan på bästa sätt kan förmedla de känslor som jag försöker få fram med mina bilder.

Jag vill bara ta tillfälle att understryka detta. Jag tvivlar på att man kan ha ett mer lättförståeligt angrepp på frågeställningen. Alltså, kvinnan är estetiskt normativ eftersom majoriteten av bildbetraktarna begriper vad som förmedlas -- män eftersom de fostrats till åtrå och kvinnor eftersom de fostrats till missnöje. En kommersiell intressent kan därför med säkerhet använda en kvinna för att gestalta någonting åtråvärt och våra yrkesverksamma kollegor gör säkrast i att lyda. Marknadsekonomi eller marknadsestetik? Välj själv.

Objektifiering är i vart fall mitt levebröd.
 
Dimage7d skrev:
Många av oss kan dock påverka bilden av kvinnan (eller vad det nu handlar om) .

Man kanske inte behöver ha med en bikinibrud i en annons för borrmaskiner. Känns som om "reklamaren" har lite brist på fantasi.

Kanske inte alla tjejjer i TV behöver ha stora rattar och fyllda läppar. Samma här, finns det verkligen inget annat som drar folk till TVn?

Ofta är det ganska enkelt att "vi tar en bild med en snygg tjej" i stället för att kanske tänka till lite extra.

Från en som säger sig vilja förändra kvinnosynen, är det ganska konstigt att använda uttryck som stora rattar......
 
"Sen väljer kvinnor (tillsammans med press o media..) vad de vill exponeras för. Kanske är det en majoritet av kvinnor som gärna visar upp sig pga av utseende? Pga av sexaffärer (med div kändisar) - skvaller, skvaller...

Om någon skall göra en artikel om "expeptionella plutonpartiklar i främmande kosmos" så söker väl en journalist upp en forskare i ämnet och lägger väl knappast vikt vid könet på forskaren....

Detta gäller väl också experter inom andra områden som medicin, juridik osv.

Och att företagsledare som syns i media är mest män vill jag tro beror på att det är just mest män som vill bli företagsledare...

Likaså nobelpristagare, men kanske inte i samma utsträckning konstnärer m m

Så nej, tyvvärr, jag kan inte se att framställningen av kvinnor i media är "vinklad" utan ett naturligt resultat av intressen, företeelser, karriär osv. Men oxå förstås väljer väl journalister och tidningsredaktörer vad de tar in. Och här är det med 100% säkerhet pengar som styr.... Sex säljer..."

Du kan inte pa allvar mena att det inom dessa omraden som du raknar upp rader en slags "rattvis" " objektiv" fordelning mellan konen....?

naturligtvis spelar konet in vid tillsattning av tjanster, inte oppet men likval gor arbetsgivare ett mer eller mindre medvetet val. Och dar pagar manga ganger ett allt annat an objektivt, rattvist tankande.


Att det finns farre kvinnliga foretagsledare och liknanade har kanske att gora till viss del med att kvinnor som du skriver inte i samma utstrackning eftersoker en chefspost ( ocksa det en foljd av vart mansdominerade samhalle)
men det beror framst pa att man sen urminnes tider haft ett overtag gentemot kvinnan och valjer saledes in andra man i styrelser, ledamoter, till chefsposter, etc. Darfor ar kvotering manga ganger enda sattet att komma at dessa osynliga, men likval radande monster som enbart bidrar till att bevara en mossig tradition och likriktighet.

Detta resonemang gar att applikera aven pa personer med utlandsk bakgrund.
Vi vet att det finns manga invandrare med universitetsutbildning som tvingas ta simpla jobb langt under deras formaga.
De ar ocksa offer for traditioner, fordommar och ett allmant konservativt arbetsklimat.
 
Darfor ar kvotering manga ganger enda sattet att komma at dessa osynliga, men likval radande monster som enbart bidrar till att bevara en mossig tradition och likriktighet.
Det här är bara irrationell svartmålning av kvinnors situation som inte stöds av några studier av hur utvecklingen går eller gått. I och med att kvinnor skaffar sig mer utbildning pekar alla trender på en mycket ljusare framtid för dem på arbetsmarknaden utan att andra grupper behöver diskrimineras genom kvotering. Om trenden fortsätter i 20 år kommer t.ex. kvinnorna att ha 60% av förmögenheterna i England. (källa: http://expressen.se/index.jsp?a=273367 )

Kvinnor som grupp har också en stor fördel gentemot invandrare genom att de kan dra fördel av den nepotism som finns i systemet. Se bara vad Christina Stenbeck ärvde av sin far.

Vi vet att det finns manga invandrare med universitetsutbildning som tvingas ta simpla jobb langt under deras formaga.
Även här finns det nyanser. I och med att det råder brist på jobb för svenska akademiker får de som kommer från mindre renomerade utbildningsinstitutioner svårare att få jobb, och även de mindre kända svenska institutionerna är mer kända för svenska arbetsgivare än deras utländska motsvarigheter.

Jag tror t.ex. inte att det är särskilt många utlänningar med civilingenjörsutbildning från MIT eller Harvard som går och städar i Sverige... samtidigt som KTH eller Handelshögskolan självklart klingar bättre för svenska arbetsgivare än University of Teheran.

Boris Benulic skrev ett intressant inlägg om detta i Metro:
http://www.metro.se/site/metro/discuss/?entry_type=kolumn&entry_id=18204
 
Senast ändrad:
Tillbaka till kvinnor/män, jag såg på en intervju med Cajsa-Stina Åkerström där hon blev tillfrågad om hon inte var orolig för att ständigt bli jämförd med sin far.
Hon svarade att det var hon inte, det hade nog varit värre om hon hade varit man, nu så var hon "väsenskilt" annorlunda.

Är det nåt som jag/vi bommat i jämställdhetsvirvlet? Att vi inte kan anse att vi är olika väsen och ändå vara likvärdiga?
 
Har inte orkat läsa alla 18 sidor inlägg, har huvudvärk, klockan är apsent, så jag tröttnade efter de första 7 sidorna. Med det sagt, vill jag lämna minna fem öre i frågorna som Anna ställde.


Jag har ingen erfarenhet av att fotografera kvinnliga modeller. Jag har fullt upp med att övertyga en manlig polare om att ställa upp på en surrealistisk tolkning av en viss herr Hussein. Lång historia det där. Så jag kan inte säga att jag föredrar att fotografera kvinnor, eller män.

Jag föredrar däremot att fotografera estetiskt tilltalande modeller, oavsett kön eller ålder. En väldigt subjektiv beskrivning, men efter som jag själv har ett par kilos övervikt och är lönnfet, så är jag inte så förtjust i att fotografera feta människor. Jag dras till det som jag själv saknar. En vacker kropp oavsett ålder är en vacker kropp.

Och vem har sagt att det ska vara naket. Kläder gör det hela lite roligare. Förövrigt är det ju svårt att fotografera något annat än män eller kvinnor. Vi är en dualistisk djurart. alla djurarter är ju baserat påd etta systemet.

Sexualisering eller inte, Det nya lagförslaget som pappa person vill få igenom är idiotiskt. Vad är sexualliserat? Hur bestämmer man det? För en fundamentalist av någon av de trandecentala monoteistiska religionerna, är ju allt synligt syndigt. Men det är en gammal sanning bland konstnärer att det bästa sättet att eroticera är att dölja. Vi åtrår det vi inte ser.

Vad jag anser om feminism, är en hel diskution i sig. men den grundar sig i att grundtesen är missförstådd.

Bästa sättet att nivellera ställningen mellan könen, är att veta mer om den mannliga/kvinnliga kroppen men även om olika sexuella inriktningarna. För anledningen till att folk pratar om könsmaktsbegrepp och förtryck är att vi har en stor massa med rädda människor, som givetvis förtrycker och sticker huvudet i den proverbiala sanden när det gäller något de inte förstår. Problemet är inte bara en obildad massa utan även det faktum att vi ser kön som en identitet kopplade till namn. namnet Chris är kopplat till könet man , altså är Chris identitet manligt och ergo gör man genast en rad med förtsatta värden, som kopplas till namnet.

Om man istället ser namn som beteckningar på individer och accepterar att individer har olika sexualitet och kan ha en dragning till andra individer så har man kommit en bra bit på väg att lösa upp gammla fördommar. Dock är detta en utopisk tanke då vi är 6 miljarder människor på jorden som inte har samma kulturella värden eller nivå och acceptans på bildning. Dessa förändringar är något som sker över dussintalet om inte hundratalet generationer.

Vi måste först komma ur alla löjliga och fjantiga, men ändock nödvändiga motreaktiner mot gällande samhällsvärderingar innan problemet är löst. Lösningen för sverige och resten av västvärlden är nog inte synlig förrän om sisådär en 2000 år.

Folk som har åsikter på mitt inlägg får gärna maila mig, då jag inte tror att jag orkar hållareda på en så snabbt växande tråd.

Jag uppmuntrar till diskussion i ämnet då det är det enda sättet att närma sig olika lösningar.

Jag vet att en del inte gillar vad jag har skrivit, och ni får mer än gärna maila mig på ämnet.

Vänligen
Chris

[email protected]
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.