sagan
Avslutat medlemskap
Det förstår inte jag heller.j.asplund skrev:
Varför skulle bara riktigt bra bilder vara värdiga avancerad kritik.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det förstår inte jag heller.j.asplund skrev:
Varför skulle bara riktigt bra bilder vara värdiga avancerad kritik.
Alla bilder är naturligtvis värda all kritik de kan få.j.asplund skrev:
Varför skulle bara riktigt bra bilder vara värdiga avancerad kritik. Jag måste säga att jag ogillar förslaget skarpt
På vad sätt blir det här systemet hetsande?sagan skrev:
Och då är vi tillbax till betygshetsen i skolan...nej tack.
Jag tycker inte på något sätt att det blir rättvisare, bilder med höga betyg förtjänar inte på något sätt mer avancerad kritik än bilder med lägre betyg.müsli skrev:
Det blir en rättvisare tilldelning av kritikerresurserna.
Det ges väldigt lite kritik i alla pooler utanför den vanliga kritikpoolen och även där tycker jag det är lite kritik i förhållande till antalet bilder.müsli skrev:
Varför tror du det är så få som ger avancerad kritik?
Du är ju van fotograf. Om en nybörjare kom fram till dig och frågade om råd om en bild så skulle du självklart ge de råd som nybörjaren uppenbart behöver oavsett hur usel bilden är.sagan skrev:
...är inte det betygshets, vad är det då?
Då har du mycket låga tankar om medlemmarna, anser jag.Johan Okker skrev:
Roger..
Genvägen till den avancerade kritiken blir ju då att bara fota lite halvnaket ala shitz och så är bilden hemma..
Mycket utvecklande!!
Precis, som det är nu är den överflödig. Av de skäl jag gett i tidigare inlägg, dvs de som har möjlighet att ge mer avancerad kritik är en begränsad resurs. Som det är nu tror jag de avstår pga av det urval bilder som ligger i den poolen.j.asplund skrev:
Jag tror att de flesta känner att den poolen är överflödig. De flesta lägger bilder i vanliga kritikpoolen. Då blir det också att man går dit för att lämna kritik.
Javisst.müsli skrev:
Du är ju van fotograf. Om en nybörjare kom fram till dig och frågade om råd om en bild så skulle du självklart ge de råd som nybörjaren uppenbart behöver oavsett hur usel bilden är.
Jag skulle svara, att om du är nybörjare så kanske du ska lära dig fotografera innan du funderar på att ställa ut på konstsalong.müsli skrev:
Men om en nybörjare kom fram till dig med en rent uselt exponerad, kopierad, och komponerad bild och begär att du ska lägga 10 minuter på att strukturerat och detaljerat i 7 olika aspekter skriva ner dina åsikter om hur denna bild skulle fungera på nästa stora årliga konstsalong i din stad, vad skulle du då svara?
müsli skrev:
Då har du mycket låga tankar om medlemmarna, anser jag.
Varför inte? Du får gärna motivera varför du tycker så.sagan skrev:
Jag tycker inte på något sätt att det blir rättvisare, bilder med höga betyg förtjänar inte på något sätt mer avancerad kritik än bilder med lägre betyg.
Jajamensan, och det är också huvudsyftet med detta förslag, nämligen att motivera till mer kritikgivande.sagan skrev:
Det ges väldigt lite kritik i alla pooler utanför den vanliga kritikpoolen och även där tycker jag det är lite kritik i förhållande till antalet bilder.
Ja, och det är precis det du gör genom att som en av de tre första kritikerna till bilden ge en 2:a i betyg, och därigenom skicka bilden till nybörjarpoolen.sagan skrev:
Jag skulle svara, att om du är nybörjare så kanske du ska lära dig fotografera innan du funderar på att ställa ut på konstsalong.
Att dömma av bilderna i poolerna anser jag att fallet faktiskt är så här på fotosidan. Det finns massor av fantastiska bilder här. Låt oss visa det!sagan skrev:
Jag tror dock risken att en nybörjare skulle fråga så är i det närmaste obefintlig.
För att betygen sällan säger något om fotografen är nybörjare eller inte, många bilder är mycket bra och är uppenbart inte gjorda av någon nybörjare, men har ändå fått ganska låga betyg eller inga alls.müsli skrev:
Varför inte? Du får gärna motivera varför du tycker så.
Jag förstår det, jag ser inte hur förslaget skulle kunna ge ökad lust att ge kritik dock...tvärtom.müsli skrev:
Jajamensan, och det är också huvudsyftet med detta förslag, nämligen att motivera till mer kritikgivande.
Men desto intressantare då att se när dessa bilder då ska få avancerad kritik och då sågas jämns med fotknölarna.Johan Okker skrev:
Men kolla hur betygsättningen ser ut då.. =/
Män röstar ofta - vad det verkar - med lillhjärnan.