Annons

Kvalning till mer avancerad kritik

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kanske borde finnas en pool för de fotografer som redan vet att deras verk är bland de bäst. För de som tycker att andra medlemmar inte kan se storheten i dennes verk. En "SeVaJaEBraPool" eller nåt.
I denna pool kan man bara ge betygen 4 och 5, och all kritiktext som inte är hyllande raderas automatiskt av systemet. Bilder som inte får någon kommentar inom 5 minuter tilldelas automatgenererade kommentarer signerade av fiktiva medlemmar.

Jag har varit medlem sedan sidan startade i stort sett och jag vill påstå att den är saklig. Det är bara det att ingen håller med dig. Din syn är för övrigt något naiv.

Det finns gott om bilder som blir antingen sågade eller hyllade pga motivet snarare än nått annat.

Så länge som betygen är så subjektiva som de är idag så fyller de ingen funktion.

/Maverick

Jag tycker att det är självklart att det är fotografen som avgör vilken kritik han/hon önskar få. Även om man fotograferat länge kanske man känner sig lite osäker och vill ha kritik för grundläggande frågor, eller en som inte fotograferat så länge kanske vill ha och accepterar en mer anvancerad kritik.

Roine W

müsli skrev:
Problem:
Det fungerar inte som det är nu att fotografer själv väljer vilken kritikpool bilden ska placeras i, dvs om den behöver avancerade eller grundläggande råd och kommentarer.

Förslag:
Bilder placeras alltid först i kvalningspoolen och ligger kvar där tills den fått tre eller fler betyg.
Om bilden efter en månad inte har fått tre röster tas den automatiskt bort från poolen (men ligger naturligtvis kvar i medlemmens album).

När bilden fått tre röster:

- Om bilden efter tre röster har betyg över en viss nivå, t ex 4 och upp, flyttas den automatiskt till poolen för avancerad kritik. Där kan bilden nu ges mer avancerad kritik (t ex på det vis som det är gjort nu) och fotografen får då hjälp att göra bilden ännu bättre. ;).

- Om bilden får lägre betyg än 3 flyttas den till Nybörjarpoolen. Här kan bilder kritiseras utan betygssättning, endast kommenteras med text för att hjälpa fotografen till en bättre bild.

- Övriga bilder (betyg 3 till 4) flyttas till Godkäntpoolen (bättre namn någon?). Där fortsätter betygsättningen precis som nu.

Den stora fördelen med detta system blir att de tre första rösterna får avgörande betydelse och kommer därmed locka till att fler betygssätter och kommenterar. De tre första får ju makt att bestämma vilken pool bilden kommer att fortsätta sitt liv i.

Naturligtvis kan medlemmen plocka bort bilden när som helst, t ex om den tycker att bilden hamnar i fel pool, och kanske göra om den i någon mening och placera den nya varianten för ny kvalning.

Jag tycker det skulle vara skitkul att få vara med och styra vilken pool bilderna hamnar i.

Edit:
Det kommer alltså att finnas fyra kritikpooler:
- kvalningspoolen (kvalning under max 30 dagar)
- Nybörjarpoolen (för bilder med grundläggande problem eller som kräver omarbetning för att bli godkända)
- Godkäntpoolen (här hamnar de flesta bra bilder)
- Avanceradpoolen (för de utmärkta bilderna som kanske endast kräver mindre justeringar för att bli mycket bra eller i det närmaste perfekta)

Hur hade du tänkt dig med de andra poolerna då?
"alternativa analoga mörkrumstekniker" " toycamera" och vad mer det kan tänkas finnas framöver.Ska de väck eller?

En nybörjarpool kan jag se ett visst syfte med, man kanske är ny på sidan, vill ha en mjukstart och inte känna att man kanske nte duger till att lägga upp sina bilder. Då kan man understryka att man är nybörjare och att man önskar bli bemött som en sådan också och inte förväntas komma med värsta bilden.

Skalorna därefter har jag svårt att se ett syfte med att göra en pool för.

"Här hamnar bilder som är godkända, som har betygen medel"

Jahopp, och?
känner jag.

Tillägg:

Sen tycker jag det känns orimligt att andra ska bedöma vad som är nybörjare, medel, proffs.
Iallafall i det här sammanhanget.

Det känns mest rimligt att var och en gör den bedömningen var man ligger nånstans.

Jag kommenterar lika mycket bilder som alltid, oberorende av pooler eller inte. Jag besöker fotografen först, i fotografens profil - sedan tittar jag genom hans/hennes bilder. Därefter kommenterar jag. Enkelt!

En annan tanke: En bild blir inte bättre av att den fått många kommentarer/högre betyg. Det är FS ett levande bevis på.

Svårare bilder får mindre kommentarer. Konst är ju svår och blir konsten mindre "mainstream" då minskar flödet av kommentarer.

Är det bästa låten som vinner på melodifestivalen. Jag tycker sällan det, även om flertalet här i Sverige tydligen tycker annorlunda. (En jämförelse bara)

Jag har själv testat detta med att styra upp vilka bilder jag väljer publicera för kritik. Hittills har jag inte haft fel - en enda gång!

En svår, personlig, abstrakt, svartvit, dunkel bild får högst 1-4 kommentarer!

En gassig solnedgång, med en neddränkt eka i förgrunden och full kitschig effekt i NeatImage får lätt 15-20 kommentarer.

En naken brud får 10-15 kommentarer, men har ofta runt 900-1000 visningar - på två-tre dagar.

Är ekan i solnedgången en bättre bild än den svåra och dunkla svartvita skogsbilden? Mitt svar vet ni, kanske redan...

Behövs flera exempel?

Tror inte det.

Ingen kan ändra detta - tyvärr! Vill man ha många kommentarer, bli mainstream!

Terje

ariadne skrev:
Hur hade du tänkt dig med de andra poolerna då?
"alternativa analoga mörkrumstekniker" " toycamera" och vad mer det kan tänkas finnas framöver.Ska de väck eller?
Vet inte.

ariadne skrev:
En nybörjarpool kan jag se ett visst syfte med, man kanske är ny på sidan, vill ha en mjukstart och inte känna att man kanske nte duger till att lägga upp sina bilder. Då kan man understryka att man är nybörjare och att man önskar bli bemött som en sådan också och inte förväntas komma med värsta bilden.
Bra argument. Och det är väl så det är tänkt fungera idag.

ariadne skrev:
Skalorna därefter har jag svårt att se ett syfte med att göra en pool för.
Huvudsyftet var som sagt att locka fler att ge kritik. Dels genom att de tre först kommentarerna får en mer avgörande effekt, dels genom att bilderna i de tre poolerna håller en jämnare "kvalitet" i någon mening.
Men jag kanske är naiv som tror detta skulle fungera. Skulle dock vara intressant att köra systemen parallellt för att se vad som skulle hända.

ariadne skrev:
Tillägg:

Sen tycker jag det känns orimligt att andra ska bedöma vad som är nybörjare, medel, proffs.
Iallafall i det här sammanhanget.

Det känns mest rimligt att var och en gör den bedömningen var man ligger nånstans.
Tanken var inte alls att klassa bilder i sådana kategorier. Att jag använde "Nybörjarpool" som namn på en pool var för att den redan finns.
Varför inte döpa poolerna till "Bra", "Bättre", "Bäst" då? Eller nåt mer neutralt om namnet är ett problem.

Terje skrev:
Ingen kan ändra detta - tyvärr! Vill man ha många kommentarer, bli mainstream!
Det är sant, så länge kontexten är "mainstream" så går "mainstream" hem.

Har man bara en bildpool så förstår jag att bilder drunknar i mainstream-mängden.

Om man istället gör en smalare uppdelning så blir det genast intressantare för den kritiker som ligger på samma våglängd att gå in och ge kritik.
Men så fort man pratar om att dela upp så ser många det som någon form av ojämnlikhet, trots att det är dom själva som ska vara med och sortera bilderna.

Är det inte så man gör i all professionell bildbedömning? Först en grovuppdelning, därefter tar man tag i detaljerna.

Bara en enkel fråga, som någon tidigare kanske redan kommit med: Varför inte ha pooler som direkt är kopplade till de kategorier man fyller i när innan publicerar bilden?

Men då måste VÄXTER bli en ny kategori först! HÖR NI DET NI I REDAKTIONEN? (Har föreslagit detta xxx gånger...)

Terje

Jag håller med om att det skulle behövas fler kommentarer som på ett eller annat sätt är konstruktiva. Men kanske är det givna förslaget inte riktigt rätt modell. Jag har dessvärre ingen bra idé på något annat heller, men det finns ju generellt en del problem med bildbedömningarna här.
Reglerna (Fotosidans befintliga) verkar i första hand inrikta sig på att man ska bedöma en bild ur det rent fototekniska perspektivet. Problemet med detta är att en bild är ju faktiskt BÅDE motiv och teknik. Det kan man aldrig komma ifrån. Det finns många bilder som är (så vitt jag kan bedöma) praktiskt taget fulländade, rent tekniskt. Däremot kan motivet vara något som inte tilltalar. En tekniskt fulländad bild på ett tråkigt motiv, där det inte finns något konstruktivt att tillföra (eftersom bilden är bra)får sällan speciellt mycket kommentarer. Precis som Terje skriver så får motiv som är tilltalande ofta många kommentarer. Det tekniska genomförandet är ofta underordnat i sådana fall.
Kanske skulle man ha olika pooler för bedömning av det rent fototekniska, och det rent estetiska?
I den estetiska poolen kan man få rosa eller risa en bild utan att man nödvändigtsvis måste kunna motivera sig till fullo.
En idé som skulle kunna vara bra är en pool där man kan ge betyg och/eller kommentar helt anonymt. På så vis kanske en hel del kommentarer skulle kunna bli mer uppriktiga och man slipper lite av inbördes-beundran-klubbarna. I alla fall i just den poolen. Det bästa vore ju också då att även fotografen är anonym, och att bilden inte visas någon annanstans än i just den poolen.

Rodin skrev:
Jag håller med om att det skulle behövas fler kommentarer som på ett eller annat sätt är konstruktiva. Men kanske är det givna förslaget inte riktigt rätt modell. Jag har dessvärre ingen bra idé på något annat heller, men det finns ju generellt en del problem med bildbedömningarna här.
Reglerna (Fotosidans befintliga) verkar i första hand inrikta sig på att man ska bedöma en bild ur det rent fototekniska perspektivet. Problemet med detta är att en bild är ju faktiskt BÅDE motiv och teknik. Det kan man aldrig komma ifrån. Det finns många bilder som är (så vitt jag kan bedöma) praktiskt taget fulländade, rent tekniskt. Däremot kan motivet vara något som inte tilltalar. En tekniskt fulländad bild på ett tråkigt motiv, där det inte finns något konstruktivt att tillföra (eftersom bilden är bra)får sällan speciellt mycket kommentarer. Precis som Terje skriver så får motiv som är tilltalande ofta många kommentarer. Det tekniska genomförandet är ofta underordnat i sådana fall.
Kanske skulle man ha olika pooler för bedömning av det rent fototekniska, och det rent estetiska?
I den estetiska poolen kan man få rosa eller risa en bild utan att man nödvändigtsvis måste kunna motivera sig till fullo.
En idé som skulle kunna vara bra är en pool där man kan ge betyg och/eller kommentar helt anonymt. På så vis kanske en hel del kommentarer skulle kunna bli mer uppriktiga och man slipper lite av inbördes-beundran-klubbarna. I alla fall i just den poolen. Det bästa vore ju också då att även fotografen är anonym, och att bilden inte visas någon annanstans än i just den poolen.

Vänta vänta... Varför ska de två fantastiska bildingredienserna delas isär?

Jag har aldrig förstått resonemanget med att bildinnehåll och teknik skulle utesluta varandra. De hör ihop!!! Och en bra bild har bra teknik OCH bra bildinnehåll.

Det jag pratade om var stilerna. Eller kanske bättre: bildernas klädsel. Vissa bildtyper gillas helt enkelt inte av alla. Det blir som att jämföra Beethoven med Eminem... Vem är/var bäst!? Resultatet av en sådan diskussion blir brottningsmatch med många ömma sår och musklar - men ingen vinnare.

Det jag efterlyser generellt är mer öppenhjärtig BILDdiskussion. Nu är FS tyvärr: PRYLAR, TEKNIK, BLÄNDARE, SLUTARE, SVÄRTNINGSGRAD, SKANNER, PS, mm. Puh!

Det finns knappt några riktiga diskussioner kring bilderna. Och diskussioner kring hur bilderna kan bli bättre - annat än i tekniska termer. De tekniska termerna är tyvärr ENBART 5% av transportsträckan fram mot BRA BILDER/BRA FOTOGRAF.

Jag har tjatat om detta helt sedan jag blev medlem 2001 - och det är förvånansvärt lite som sker.

Hur vi når dit - vet jag inte riktigt. Kanske behövs det en total renovering av medlemmarnas väg in i fotografin? Men jag saknar också forum där vi för diskussionen fram mot ett sådant mål.

Terje

Det är ju precis sådant som poolerna ger möjlighet till, ett sätt att placera bilder i andra "kontexter" än den klassiska bildkritiken vi haft sedan 2001.

Det är alltså lätt att sätta upp en pool för Bilddiskussion, helt utan sifferbetyg och med uppmaning om att bilder i denna pool enbart får diskuteras på det sätt som Terje menar. Det kan nog vara lite svårt i början att få alla att efterleva detta då man ju är van vid det vanliga bildkommenteranden, men poolvärdar har rätt att radera kommentarer som inte följer poolens regler. Skall vi pröva?

Jag håller med dig helt och hållet där Terje, om att bildinnehåll och teknik hör ihop. Det var därför jag skrev
Problemet med detta är att en bild är ju faktiskt BÅDE motiv och teknik. Det kan man aldrig komma ifrån.
;-)

Men mitt argument för att ha pooler där enbart det ena av bilden bedöms är just det att olika människor uppskattar olika motiv.
Ett extremt (och ytterst hypotetiskt) exempel skulle kunna vara någon som fotograferar överkörda djur. Jag tror att de flesta skulle anse att det är osmakligt och antingen kanske ge en negativ bedömning av bilden, eller helt enkelt strunta i att bedöma alls. Detta oavsett hur välexponerad bilden är, och oavsett hur spännande och innovativ bildvinkeln har varit.
Jag är medveten om att exemplet var extremt, men vissa människor känner ju antagligen nästan lika stor avsky för blombilder eller husdjursbilder som majoriteten antagligen gör för överkörda djur.
Det jag vill komma fram till är att ibland är inte fotografen intresserad av om folk tilltalas av motivet. De vill bara veta om bilden är bra utifrån det tekniska. Medan i andra fall är de mer intresserade om ett visst motiv från en viss vinkel kan vara tilltalande.
Det känns som jag rör till det lite, men det är ju just för att det här med bilder är så komplext av den anledningen att man - som jag inledningsvis skrev - egentligen inte kan separera teknik och motiv eftersom det är den färdiga produkten som andra ser.
Jag är också övertygad om att olika typer av fotografer prioriterar olika saker med sina bilder. En yrkesfotograf som i huvudsak tar bilder på modeller, eller bilder som ska visas för en större publik borde ju rimligen vara intresserad av om bilden tilltalar den stora massan. Där är det knappast speciellt viktigt att de som tittar på bilden känner till grundläggande bildregler.
Medan andra mer konstnärligt inriktade fotografer kanske inte bryr sig riktigt lika mycket om av "pöbeln" tycker, utan får mer bekräftelse av fin kritik från någon annan erkänt kompetent fotokonstnär.
Och det är där min idé om lite varierande pooler kommer in. Där olika pooler har olika inriktning på kritiken.

Jag hoppas jag inte har rört till det så mycket att jag verkar fullständigt osammanhängande. :)

müsli skrev:
Det är sant, så länge kontexten är "mainstream" så går "mainstream" hem.

Har man bara en bildpool så förstår jag att bilder drunknar i mainstream-mängden.

Om man istället gör en smalare uppdelning så blir det genast intressantare för den kritiker som ligger på samma våglängd att gå in och ge kritik.
Men så fort man pratar om att dela upp så ser många det som någon form av ojämnlikhet, trots att det är dom själva som ska vara med och sortera bilderna.

Är det inte så man gör i all professionell bildbedömning? Först en grovuppdelning, därefter tar man tag i detaljerna.

Visst är det bara med uppdelning, och nödvändigt för att man ska kunna navigera runt på siten och känna att man inte drunknar. Men jag tycker det känns vettigare att dela in i intresseområden än i kvalite. Förrutom att jag inte ser någon mening med det i detta sammanhanget, så tror jag såna uppdelnngar funkar bäst i mindre sammanhang. För det krävs en def. isåfall som majoriteten accepterar och som man är helt enig i. Det är svårt med så många medlemmar och ett sånt här sammanhang tror jag när vi alla är så olika och har helt olika syften. Det är skillnad på om man är ett mindre sällskap som gör en bedömning som har ett visst och specifikt syfte, då kan man sätta upp en def. lättare tror jag.

Sen tror jag på det omvända (också), att det är givnade om en kritiker är på en annan våglängd än den man kommenterar. Då sker oftast ett intressant utbyte. Man kan tänka sig en nybörjare där en erfaren fotograf eller erfaren "bildtolkare" ger sina synpunkter, eller den erfarne som får kritik av den som kallar sig nybörjare.

ariadne skrev:
Visst är det bara med uppdelning, och nödvändigt för att man ska kunna navigera runt på siten och känna att man inte drunknar. Men jag tycker det känns vettigare att dela in i intresseområden än i kvalite.
Tycker också att det vore bra med uppdelning i den dimensionen. Men det ena utsluter inte det andra. Möjligt att en kategoriuppdelning ger mer till att börja med.

ariadne skrev:
Förrutom att jag inte ser någon mening med det i detta sammanhanget, så tror jag såna uppdelnngar funkar bäst i mindre sammanhang. För det krävs en def. isåfall som majoriteten accepterar och som man är helt enig i. Det är svårt med så många medlemmar och ett sånt här sammanhang tror jag när vi alla är så olika och har helt olika syften. Det är skillnad på om man är ett mindre sällskap som gör en bedömning som har ett visst och specifikt syfte, då kan man sätta upp en def. lättare tror jag.
Det är därför förslaget innebär att tre medlemmar lämnar sin röst för att avgöra vilken "nivå" eller "kategori" som är lagom. Då krävs inga gemensama kriterier, medlemmen (vi) gör som den (vi) finner bäst. Reglerna blir "defacto".
Jag förstår att det inte är en exakt eller helt rättvis metod i varje enskilt fall. I det hela tror jag vi skulle vinna på uppdelningen.

ariadne skrev:
Sen tror jag på det omvända (också), att det är givnade om en kritiker är på en annan våglängd än den man kommenterar. Då sker oftast ett intressant utbyte. Man kan tänka sig en nybörjare där en erfaren fotograf eller erfaren "bildtolkare" ger sina synpunkter, eller den erfarne som får kritik av den som kallar sig nybörjare.
Ja, håller med.
Med "samma våglängd" menar jag här att kritikern är beredd (intresserad av) att kritisera bilder på en viss "nivå" i någon mening. En kritiker som inte är intresserad av bilden är aldrig en bra kritiker. Dvs, kritikern befinner sig antagligen en bit "ovanför" kunskapsmässigt den kategori denne väljer att kritisera. Helt naturligt, annars skulle det vara svårt att göra ett meningsfullt och givande arbete.

Terje skrev:
Hur vi når dit - vet jag inte riktigt. Kanske behövs det en total renovering av medlemmarnas väg in i fotografin? Men jag saknar också forum där vi för diskussionen fram mot ett sådant mål.
Kan en början vara att kolla upp begrepp som metafor, ironi, metonymi, synekdoke?

Kanske övningar i att använda oss av olika typer av bildspråkselement? Besjälning, personifikation, allegori, parodi, symbolik, antites, paradox?

Att lära sig "språket" kanske är en bra start?

En sökning på Fotosidan gav:
metafor - 20 inlägg i 16 trådar
ironi - 481 inlägg i 279 trådar
metonymi - 0 inlägg
metonymisk - 1 inlägg
synekdoke - 0 inlägg

(obs: jag har ingen aning om vad ovanstående begrepp betyder eller innebär eller hur tillämpbara de är på fotografi)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto