ANNONS
Annons

Kvaliteten är mycket sämre

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara undrar, ni som tycker ni tar så bra bilder och att dom skyms av en masssa dåliga digitala, hur gjorde ni innan Internet och Fotosidan fanns?

Det måste väll finnas andra kanaler för inbördes beundran än en sida på internet?, typ nån kemikalie-stinn källarskrubb.

Känns lite som mediabolagens gnäll om att det är så lätt att kopiera CD och DVD, jag säger; Sluta att ge ut på dvd!, det mesta är ändå skit!

//david, fan också, jag som hadde tänkt ladda upp några bilder.

David G skrev:
Bara undrar, ni som tycker ni tar så bra bilder och att dom skyms av en masssa dåliga digitala, hur gjorde ni innan Internet och Fotosidan fanns?

Det måste väll finnas andra kanaler för inbördes beundran än en sida på internet?, typ nån kemikalie-stinn källarskrubb.

Känns lite som mediabolagens gnäll om att det är så lätt att kopiera CD och DVD, jag säger; Sluta att ge ut på dvd!, det mesta är ändå skit!

Vad svamlar du om David, kemikalie-stinn källarskrubb osv:
CD och DVD vad har detta med ursprunget till denna tråd att göra ??
Å du, inbördes beundran det är väl vad man sysslar med på FS..... Väx upp...
/Thomas..

David G skrev:

Det handlar inte om att någon skyms av andras sämre foto.

Jag menar bara att folk borde lägga lite mer tid och kärlek till sina foto.

Alltså, alla är nybörjade vid en punkt.Det säger sig själv.
Men allvarligt?
Att t.ex publicera 10st S/V bilder på sin katt, eller publicera hela familjealbumet från sin senaste kreta semester...

Fotosidan är inte för Alla, untan för fotoentusiaster.

Jag tycker inte om nazister, därför är jag inte med i nazistpartiet

Svamlar väll inte, menar bara att om man tycker det är ett sånt helvete med en massa digitala skit bilder, vad gör man isåfall här? Nybörjare kommer alltid att finnas. (hoppas jag).

Jag tycker Fotosidan är jättebra, att man kan fråga om hjälp och så, men om det är så att dom som svarar tycker att dom är nån sorts martyrer som offrar sig att svara på nybörrjarens frågor, ja då kan dom lika görna låta bli.

Vadå "Väx upp"?

Varför ska man stå med mössan ihand för nån självutnämd (äldre?) överhet?

Så frågan kvarstår alltså; Om man inte tycker om fotosidan så måste det väll finnas nåt altrnativ?

christian_r skrev:
Det handlar inte om att någon skyms av andras sämre foto.

Jag menar bara att folk borde lägga lite mer tid och kärlek till sina foto.

Alltså, alla är nybörjade vid en punkt.Det säger sig själv.
Men allvarligt?
Att t.ex publicera 10st S/V bilder på sin katt, eller publicera hela familjealbumet från sin senaste kreta semester...

Fotosidan är inte för Alla, untan för fotoentusiaster.
Ja, kom ihåg nu Christian; Bergensere är inte Normenn...men allvarligt :)
Jag tycker du "kaller en spade for en spade". Visst är det tufft att hålla med dej. Lite "snällism" är ju safe........

Jag står på mitt: Rakare kommentarer....JAG TYCKER: !!

En uppfordring till alla: Kommentera numera!

fujicanon skrev:
Ja, kom ihåg nu Christian; Bergensere är inte Normenn...men allvarligt :)
Jag tycker du "kaller en spade for en spade". Visst är det tufft att hålla med dej. Lite "snällism" är ju safe........

Jag står på mitt: Rakare kommentarer....JAG TYCKER: !!

En uppfordring till alla: Kommentera numera!

Jag förstår inte.

Bestämd åsikt av ny(fiken) bildskapare

Jag tycker att icke betalande medlemmar, så som jag själv, inte ska få lägga upp några bilder alls!
Den första tiden här ska vara en fas av "se och lär".

Jag anser krasst, att uppläggning av bilder ska göras för att få bilden studerad och kommenterad.
När detta är gjort kan den plockas bort. Sen tränar man ett tag och återkommer med förbättrad bild nästa gång. Har man tvingats till en första period av studerande har man också lärt sig se skillnader på kvalitet.

Se och lär gäller överallt.
Idrott, skådespel, att bli vuxen osv. Att spotta ur sig bilder i en ständig ström säger mer om behovet att exponera och bli bekräftad än kvalitativ kunskapsexpansion. Vilket är ett tidens tecken generellt. Det tar tid att lära. Uppladdsningsfrekvenserna är för högt lagda på medlemmarna.

Ställen för bildförvaring finns på andra ställen.
Det här är ett kunskapsforum för bildskapande.

Anser jag.

Det finns ett skäl till att mina album ser ut som de gör.

Fattar och förstår....

christian_r skrev:
Jag förstår inte.
På Norsk: Husk det Christian.: Bergensere er ikke Normenn....fra spøk til revolver :))
Jeg synes det er flott att du kaller en spade for en spade.
Det er tøfft å hålle med deg; det er klart at litt snillisme er tryggest, for de fleste.
Men jeg står på mitt: Direkte ærlige kommentarer; som t.eks.: JEG SYNES........

Så kan vi oppfordre alle: Kommentere mer!

Er det Norsk nok?
Erik J

Har inte läst hela tråden men ville säga något ändå. För jag har tänkt i dom här banorna ett tag.

Om kvalitén har gått upp eller ner vill jag inte uttala mig om, för vad kvalité är så subjektivt att det inte ens går att prata om. Helt enkelt bara en smakfråga och ens smak beror ju på vem man är, men framförallt var i sin utveckling man befinner sig som fotograf.
Ta film, böcker och musik som exempel, det krävs förkunskap från tittaren/läsaren/lyssnaren för att kunna ta till sig dom lite mer genomtänkta/djupa (i brist på bättre ord, dom mindre självklara) grejerna.

Hur som helst, det jag tycker är trist är inte om bilderna är bra eller dålig utan att alla dom bilder jag skulle kunna tänkas tycka om missar jag för att dom drunknar helt i alla andra bilder. Dom ligger någorlunda framme i en dag, sen är dom långt borta för att aldrig mer ses.
Det matas helt enkelt på med alldeles för mycket bilder, bra eller dåliga spelar ingen roll.
Hela syftet med att lägga upp bilder försvinner, om syftet är att prata bilder.
Det blir liksom ingen dialog om bilderna, dom flesta får inte ens en enda kommentar.
Det är ju från att läsa andras kommentarer och väga dom mot sitt eget intryck man lär sig något. Är det några kommentarer nu är det typ "bra bild, fina färger", eller "snygg tjej (dom får ju helt klart mest kommentarer, flickbilderna)". Inga grejer som direkt ger någon något, inte den som skriver och inte den som tagit bilden.

Hmmm...
Vad vill jag säga? Egentligen bara det att det är på tok för många bilder som bluddrar in.
Man orkar liksom inte ens titta, och jag gillar ändå att kommentera bilder (för det utvecklar mitt bild seende, tror jag).

/Magnus

Re: Bestämd åsikt av ny(fiken) bildskapare

Tre Ess skrev:
Jag tycker att icke betalande medlemmar, så som jag själv, inte ska få lägga upp några bilder alls!
Det skulle minska antalet medlemmar drastiskt tror jag, folk vill vara med, inte bara titta på.

Jag anser krasst, att uppläggning av bilder ska göras för att få bilden studerad och kommenterad.
När detta är gjort kan den plockas bort. Sen tränar man ett tag och återkommer med förbättrad bild nästa gång. Har man tvingats till en första period av studerande har man också lärt sig se skillnader på kvalitet.
Det skulle minska antalet bilder våldsamt, och därmed ta bort en av de saker som är så bra med fotosidan. Ju fler bilder att kunna surfa runt i desto bättre tycker jag.

Idrott, skådespel, att bli vuxen osv. Att spotta ur sig bilder i en ständig ström säger mer om behovet att exponera och bli bekräftad än kvalitativ kunskapsexpansion. Vilket är ett tidens tecken generellt. Det tar tid att lära. Uppladdsningsfrekvenserna är för högt lagda på medlemmarna.
Ett av skälen att fotosidan är så populär tror jag är den sociala biten, att bli bekräftad som du uttrycker det. Folk möter likasinnade här och blir kompisar t.o.m. i verkligheten. I gruppen uppskattar man att visa upp och få se många bilder.

Anser jag.

Jag hoppas det finns plats för många sorters fotografer här, t.o.m dom som visar dom tydligen så förhatliga bilderna från semestern och på husdjuren. I en del sammanhang får dom t.o.m. pris, kallas nåt fint som vardagsrealism eller nåt. :)

Re: Bestämd åsikt av ny(fiken) bildskapare

Tre Ess skrev:

Anser jag.

Det var ett överraskande; och befriande inspel!
Anne-Lie; är det kommunikasionen du saknar? Kommentarene; hjälpen; sporran till att komma framåt?
Hvis så, då är vi tilabaka till ruta ett. Mängden.
Har vi fått bättre TV fördi vi har fler kanaler?
Har vi fått bättre fotosidan fördi vi har fler bilder?

Inte enligt en ny(fiken) fotograf; och inte enligt en old(fiken) heller.....
Det är kommunikasionen som är borta. Det har med mängd (tid) och det har med hensyn/egoism att göra (huff, nå blir det balooba)
Tack Anne-Lie för klar tale!

Ibanez Magnus skrev:
...
Hur som helst, det jag tycker är trist är inte om bilderna är bra eller dålig utan att alla dom bilder jag skulle kunna tänkas tycka om missar jag för att dom drunknar helt i alla andra bilder. Dom ligger någorlunda framme i en dag, sen är dom långt borta för att aldrig mer ses.
Det matas helt enkelt på med alldeles för mycket bilder, bra eller dåliga spelar ingen roll.
Hela syftet med att lägga upp bilder försvinner, om syftet är att prata bilder.
...
Det finns miljoner bilder, musikstycken, böcker, människor, etc som du aldrig kommer att stöta på i ditt liv. Varför inte kommentera de bilder du faktiskt ser istället för att oroa dig för dom du inte ser?

Om du vill diskutera en specifik bild kan du väl t.ex. starta en tråd om den.

Anders Östberg skrev:
Det finns miljoner bilder, musikstycken, böcker, människor, etc som du aldrig kommer att stöta på i ditt liv. Varför inte kommentera de bilder du faktiskt ser istället för att oroa dig för dom du inte ser?

Du har helt rätt :)

Jag kommenterar redan dom jag gillar.

/Magnus

Anders Östberg skrev:

Anders, det blir lite Sanzo Panza över dej......
Det är bra här, fördi det är värre annan stans....
Det håller inte!
Erik J

fujicanon skrev:
Anders, det blir lite Sanzo Panza över dej......
Det är bra här, fördi det är värre annan stans....
Det håller inte!
Erik J
Lika kreativt tolkat som i förra tråden. :)

Du vill ha diskussion och att folk talar klarspråk, men om någon har en annan åsikt än din så får du problem med det. Klasse, som tysken säger.

Nu har jag inte orkat igenom hela denna "ännu en tråd om bildkvaliteten på uppladdade bilder"-tråden, så möjligen har någon redan poängterat detta. Men jag ser det som lite lustigt att man å ena sidan klankar på kvaliten på bilderna och å andra sidan ser det som något negativt(kanske inte berört i denna tråden men väl i de flesta andra liknande trådar) att alla bara skriver "superlativer" i sina bildkommentarer. Den första frågan man får ställa sig är ju om vi vill ha bara fina bilder eller bara konstruktiva kommentarer. Båda två blir svårt att uppnå då bra bilder är svåra att ge någon konstruktiv kritik på...dåliga bilder verkar folk inte VILJA kommentera...

Anders Östberg skrev:
Det skulle minska antalet medlemmar drastiskt tror jag, folk vill vara med, inte bara titta på.

- Mmmm kanske, men här har vi olika syn på vad man vill få ut av Fotosidan. Jag vill lära mig bättre bildskapande. Att bli bättre i något innebär att studera det som är bra först. Då kommer någon respondera med frågan, VAD är bra. Det är just det man lär sig urskilja när man tagit sig tid att studera först. Du kan ju fotografera samtidigt och lägga bilderna i din dator, jämför sen med bilderna på Fotosidan. Det räcker för att lära dig en hel del. Läs kommentarer på andra bilder och lär dig förstå skillnader och vad som skapar dessa.

Det skulle minska antalet bilder våldsamt...

- Vad vilsamt! ha ha ha

Ett av skälen att fotosidan är så populär tror jag är den sociala biten, att bli bekräftad som du uttrycker det. Folk möter likasinnade här och blir kompisar t.o.m. i verkligheten. I gruppen uppskattar man att visa upp och få se många bilder.

- Vem vill vara en glädjedödare? :)

Jag hoppas det finns plats för många sorters fotografer här, t.o.m dom som visar dom tydligen så förhatliga bilderna från semestern och på husdjuren. I en del sammanhang får dom t.o.m. pris, kallas nåt fint som vardagsrealism eller nåt. :)

- Jag vill också att det ska vara stor variation på fotografkaraktärer. Därmed inte sagt, att man kan vara mer selektiv i sitt flöde av bildutlägg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar