Annons

Kvaliteten är mycket sämre

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller absolut med om att nivån på många bilder är låg, det är risken med forum så som fotosidan, och en del av charmen. Jag tycker att det oftast är kul med folk som plåtar hellre än bra, och att man ibland får vada genom "kattbilder" för att hitta guldkornen är något man helt enkelt får tugga i sig. Begränsningar tror jag inte på, vem eller vilka ska stå för urvalet, jag vet vad jag gillar men det betyder inte att jag har mer eller mindre rätt än någon annan. Handlar väl i slutändan om någon sorts demokratisk princip, alla har rätt att utrycka sig och sin mening, även om den är idiotisk:)

Sållade bilder kan man ju alltid hitta på picturo annars.
 
fujicanon skrev:
Jag tycker kvaliteten på kommentarer om möjlig är lägre enn kvaliteten på bilder generelt.

Instämmer.. Har nåt svagt minne av att en av poängerna med Fotosidan.se var att bildkommentarer skulle hjälpa fotointresserade att utvecklas och bli skickligare..?

Men det kan ju förstås vara så att syftet med sidan är att vara ett enda stort galleri för landets absoluta fotoelit, där dom kan samlas för att berömma varandras perfekta mästerverk..

Naturligtvis blir det en hel del ointressanta bilder med det stora medlemsantalet, men återigen- vem ska bestämma vad som duger? En för mig ointressant bild kan ju vara hur bra som helst i någon annans ögon, och vice versa. Blir svårt att lösa problemet, känner jag på mig...
 
alf109 skrev:
Så kan vi givetvis tycka. Men för de som driver sidan är det bara en sak som är intressant och det är vad som genererar intäckter i form av annonser och medlemsavgifter. Med andra ord antalet aktiva på sidan. Och så länge det är på det sättet får vi nog finna oss i att det är som det är. Skulle tro att redaktionen skrattar åt våra desperata intentioner hela vägen till banken.

De där tror jag inte ett smack på. Fotosidan har ca 8000 betalande medlemmar som genererar lite drygt 1 miljon kronor brutto på medlemsavgifterna när momsen är avdragen. (Annonsintäkterna är nog bara en bråkdel av medlemsintäkterna.) Dra sedan av alla omkostnader från bruttointäkten så lär det inte bli mycket kvar för fotosidan att utvecklas av och delägarna att "skrattande" gå till banken med. Men skulle dom lyckas att tjäna så mycket pengar så att dom kan försörja sej på FS som heltidssysselsättning och dessutom få en bra slant över så är jag den första att gratulera. Först då har dom lyckats med att skapa en affärsidé från dagens rena hobbyverksamhet.

Höj priserna för alla och inför hårdare begränsningar för icke betalande medlemmar.

Kort sagt: Ge dom som driver FS mer pengar att utveckla FS med!..
 
Antalet riktigt aktiva på sidan är nog bara en bråkdel av antal medlemmar. Men de som tittar på sidan (och reklamen) är desto fler. Borde egentligen inte spela någon roll med att införa högre medlemskostnad och mera begränsningar i bildinflöde? Fotosidan får nog inte mindre intäkter för det.
 
elbe skrev:
De där tror jag inte ett smack på. Fotosidan har ca 8000 betalande medlemmar som genererar lite drygt 1 miljon kronor brutto på medlemsavgifterna när momsen är avdragen. (Annonsintäkterna är nog bara en bråkdel av medlemsintäkterna.) Dra sedan av alla omkostnader från bruttointäkten så lär det inte bli mycket kvar för fotosidan att utvecklas av och delägarna att "skrattande" gå till banken med. Men skulle dom lyckas att tjäna så mycket pengar så att dom kan försörja sej på FS som heltidssysselsättning och dessutom få en bra slant över så är jag den första att gratulera. Först då har dom lyckats med att skapa en affärsidé från dagens rena hobbyverksamhet.

Höj priserna för alla och inför hårdare begränsningar för icke betalande medlemmar.

Kort sagt: Ge dom som driver FS mer pengar att utveckla FS med!..
Det är möjligt att du har rätt. Icke desto mindre tror jag att det som vi skriver om här egentligen uppfattas som ett icke problem. Den absoluta majoriteten av FS dryga 80000 medlemmar tycker förmodligen att det är bra som det är, annars borde fler delta i den här typen av trådar. Man kan ju bara jämföra med uppslutningen i trådarana som ventilerar någon ny kameramodell av ledande märke.

Och det är väl just där som "problemets" kärna ligger (om det är ett problem). Det är precis likadant på internationella siter, de som hanterar både bild och prylar tenderar att få sin tonvikt på prylar, vilket tycks medföra mindre intresse för bild, och därmed sämre kvalitet.
 
En idé i all blygsamhet. Om man vid uppladning är tvingad att fylla i några fasta och obligatoriska rader/frågor om bildidé, vad man vill ha kommenterat etc så kanske den efterlysta självkritiken infinner sig. Då skulle den genomsnittliga bildkvaliteten på FS öka utan att någon behöver känna sig utestängd.
 
Det här har ju diskuterats förr och då man tittar på vad vitsen med kritikpoolerna är så kan man bara dra slutsatsen att de bilder som efterfrågas är precis de som INTE hör hemma i poolerna! Har man så bra fungerande självkritik och bildseende att man VET att en bild är bra, då har man ju inget skäl att lägga den i kritikpoolen. Kritikpoolerna är ju inga gallerier för betraktaren, de är verktyg för fotografen som behöver hjälp med sina bilder. Som kanske inte riktigt får till det, eller som i sitt tycke tagit en bra bild men är osäker på vad andra tycker. VET man att bilden är bra, vad har man då för skäl att be om kritik på den?

Vad skulle ökade krav leda till? Att de som saknar bildkänsla och självkritik slutar lägga upp bilder? Det är så många medlemmar så det finns nog tillräckligt många som inte förstår (eller struntar i) att det är deras bilder som inte är "bra" nog. Nä, de som slutar lägga upp bilder blir de som är nojjiga, saknar självförtroende eller är aldeles för självkritiska. De som kanske snarare skulle behöva använda kritikpoolerna i större utsträckning. Kanske är det några av dem som försvinner varje gång det snackas om skitbilder eller låg kvalité............

För vem vet, det kanske är just MINA bilder ni klagar över.
Kanske är det just jag som inte hör hemma här på fotosidan,
kanske är det just jag som måste begränsas.........

Eller är det du som.....
 
ma.hj skrev:
En idé i all blygsamhet. Om man vid uppladning är tvingad att fylla i några fasta och obligatoriska rader/frågor om bildidé, vad man vill ha kommenterat etc så kanske den efterlysta självkritiken infinner sig. Då skulle den genomsnittliga bildkvaliteten på FS öka utan att någon behöver känna sig utestängd.

Kanske en kurs i "Bedöm din egen bild"? Fast vad ska då kritikpoolerna fylla för funktion?
 
Idén var just den att få en bedömning av bilden utifrån hur man själv tänkt. Då kankse det blir lite mindre av "Oh, så tjusigt" etc.och mer av användbara råd och synpunkter
 
Ge och ta....

Hmmm. Skal man kunna be om kommentarer utan att ge några då?
Det är flera, i denna tråden, som har en aldeles usel statistik..........
Erik J
 
P-E Claesson skrev:
Kanske en kurs i "Bedöm din egen bild"? Fast vad ska då kritikpoolerna fylla för funktion?

Mycket bra att försöka analysera sina egna bilder, kanske med stödfrågor som grund? Kan det bli en ny funktion på fotosidan måntro? Där det även ges möjlighet för andra att analysera och ge synpunkter?
 
Eric, det där med att ge och ta har Du rätt i, visst har alla ett ansvar att bidra med kommentarer men det är väl liksom en annan fråga/tråd
 
Graal skrev:
Där det även ges möjlighet för andra att analysera och ge synpunkter?

Är det inte det som är poängen med kritikpoolerna? Om man kunde formulera en enkel instruktion på hur en bra bild ska vara så vore det toppen- då kunde man bara ladda ner den till sin dator, och slippa allt besvär med att publicera bilder i kritikpooler där man ändå får för få riktiga tips.. (viss ironi finnes i inlägget).
 
Känns liksom fel att införa begränsningar. Tycker det är mycket bättre att jobba med incitamet (morötter) istället för restriktioner.

Mitt förslag.
1) Ett rankingsystem för medlemmar med ca 5 nivåer. 1. nybörjare, 2. amatör, 3. "koll på läget", 4. "Hejare", 5. "Guru". Ingen kritiseras, bara beröms allt efter framsteg. Kul för medlemmar att försöka klättra lite i rankingen. En extra liten drivkraft att utvecklas. (Se community: www.photosight.ru för exempel. Klicka på någon av kategorierna i mitten för att se bilderna. Rankingen är en liten kvadrar framför varje alias. Kvadraten är ej fylld/kvartsfylld/halvfylld osv beroende på ranking. Enormt hög nivå på bilderna jämfört med fotosidan. Pinsamt stor skillnad faktiskt.)
2) Visning av bilder kan vid önskemål sorteras på bildranking, vilken i sin tur bygger på medlemsranking, snittbetyg på den aktuella bilden, samt antalet kommentarer.
3) Några nya forumkategorier skapas för typiska nybörjarfrågor (ska jag köpa 400D eller D40?; varför kan jag inte titta på displayen när jag ska fotografera?; jag vill ha ett objektiv med mera zoom, vilket? Jag har köpt en kamera för 20000, men bilderna blir ändå inte bra, varför? osv.
 
Micke @ndersson skrev:
Är det inte det som är poängen med kritikpoolerna? Om man kunde formulera en enkel instruktion på hur en bra bild ska vara så vore det toppen- då kunde man bara ladda ner den till sin dator, och slippa allt besvär med att publicera bilder i kritikpooler där man ändå får för få riktiga tips.. (viss ironi finnes i inlägget).

Men där finns ingen mall/formulär med frågor som kan vara grunden för en egen första analys (som måste göras för att bilden ska kunna läggas upp)? Det var analyserande frågor, inte instruktion för hur bilder ska se ut, jag menade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.