Annons

Kvaliteten är mycket sämre

Produkter
(logga in för att koppla)
fujicanon skrev:
Det beror på raka Danska puckar i kommentarene!
Edit: Själv om jag tycker dom kann vara lite väl raka ibland :)

Och att man direkt kommer in på en sida full med bilder som DOMINERAR! Och sedan bara enkla kategorier i uppdelning?
 
Personligen saknar jag möjligheten att kunna lägga upp bilder för enbart kommentarer, och alltså inte detta mer ambitiösa "kritik" som det ofta uppfattas. "Kritik" tycker jag ofta blir lite av "en blind leder en blind", för hur skall man kunna ge någon form av objektiv kritik rörande något så subjektivt som foto? Det den kritiserande gör är ofta att försöka överföra sina visioner på någon annans bild. Inget fel i det iofs, men frågan är om det har något värde. En annan vanligt förekommande form av "kritik" är att man i ord försöker återge vad som redan framgår i bilden, och hur meningsfullt är det? Nej, då tycker jag personligen att det är bättre att försöka formulera vad man känner inför bilden, utan att försöka påverka fotografen till att ta andra bilder. Ett undantag är nybörjare eller någon som uttryckligen frågar efter synpunkter på någon aspekt av bilden.
 
Tycker nog fotosidan.se är överlägsen allt annat i navigation, presentation, sökmöjlighet på innehåll mm. Tekniskt är fotosidan übergrym! Speciellt jämför med det danska alternativet :)
 
He, he.

SixBySix skrev:
Tycker nog fotosidan.se är överlägsen allt annat i navigation, presentation, sökmöjlighet på innehåll mm. Tekniskt är fotosidan übergrym! Speciellt jämför med det danska alternativet :)
Men bildesidene är bra på Fotokritik.
Tyvärr så är forumet en stor "Brokkasse".
 
Jag tog en snabbtitt i kritikpoolerna och nog sjutton ser det ut som många tänkt en hel del innan de tagit sin bild. Variationen i stil och motivval är rätt stor, men det skiljer inte så mycket mellan de olika poolerna. Visst ser man mer "fel" i mjukstart än i hård kritik, men det ser ut som att man försöker skapa ungefär samma bilder oavsett om man anser sig avancerad eller nybörjare. Ska jag vara ärlig så var mjukstartspoolen den mest intressanta idag, och kanske ska jag skämmas men det här var den roligaste bilden jag sett på länge!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/868635.htm?set=lp
 
Jag upplevde också att mängden dåliga bilder på fotosidan ökat.
Men så tänkte jag lite längre, (inte lätt när man tycker sig vara såå bra),
det finns säkert människor som tycker att mina bilder också är dåliga.
Man måste också komma ihåg att vi har alla varit nybörjare en gång.

För att sålla i bildflödet så har jag skapat egna sökningar/bokmärken.
Då kan jag enkelt se de nya bilderna inom mina intresseområden.
Tittar jag ett par gånger i veckan så blir det inte mer än ca två sidor med nya bilder varje gång.
Tyvärr blir övriga områden inte beskådade av mig men heller så än att tokbläddra bland alla nya.
 
Jag tycker det är bra att folk kan lägga upp vad de vill. Fotosidan är ändå i första hand en entusiastsida, med fritt medlemsskap och i förlängningen frihet att publicera vad de vill. Helt ok för min del. Det finns ändå gott om bra bilder, tycker inte de är så svåra att hitta. Visst finns det många skitbilder, men vi måste också fråga oss själv hur vi bedömer en bild. jag har sett en del porträtt på kändisar som förutom att de föreställer kända människor, inte varit speciellt skickligt o originellt tagna. Inte bättre än kortet på grannens unge, eller bästa vännen på kräftskivan. Jag tycker det är alltför stor tonvikt på bilder av döda ting, eller studioporträtt av halvnakna kvinnor, inte naturligt för fem öre. Men i slutändan så tycker vi olika och pga just det så bör det vara fritt vilka bilder man lägger upp. Det enda man bör göra för att försöka förändra bildurvalet är i så fall att konstruktivt kritisera bilden utifrån just den aspekten att bilden kanske passar bäst i privata album istället för i en allmän kritikpool.
 
Tycker att de spelar ingen roll om folk lägger ut "dåliga" bilder.
Jag komenterar bara bilder som berör mig, och som jag tycker är bra.

Vi har alla olika bildsinne, sen finns det en massa regler på hur en bild ska se ut t ex gyllenesnittet förgrund osv. Sen all hysteri på skärpa, är inte bilden skarp då är den kass.


Tycker att det viktiga är att man har kul och att man utvecklas!

Och forumet är guld värd när man får problem, eller ska inhandla något nytt.
 
De handlar inte om Vad man gillar och inte gillar.

Problemet är att den generella kvalitén har blivit väsentligt sämre på Alla foto!

Jag uppskattar alla typ av foto, macro, natur, porträtt m.m.


Jag tror de bottnar i avsaknad av självkritik.
 
Jag tycker såhär. Alla icke betalande medlemmar ska få lägga upp 3 bilder. Betalande medlemmar kan få lägga upp 5, 7 resp 10 bilder, beroende på medlemskap. Får man minst 6-10 kommentarer på nån bilderna (med ett snitt över 4) då kan man få lägga upp en till. Kill your darlings.

Jag tror att många nybörjare här är endast intresserade av den tekniska biten. De behärskar inte sina d-slr och sen ska det handlas optik och blixtar etc. Det är få av dem som tittar på bilderna.
 
christian_r skrev:
Hej

Detta inlägget skriver jag med en stor risk att bli lynchad av många medlemmar ;-)


Skulle bara vilja säga att jag tycker kvaliteten på snittet av alla de foto som läggs ut nu är mycket lägre än vad det har varit förr.


Det känns som om varje gång jag går in och kollar på alla nya publicerade foto så är det översvämmat av "kattbilder" och annat.

Det är synd, jag gillar att kommentera andras foto och bli inspirerad, men det blir svårare och svårare.
Är jag ute och reser eller är det någon som har
observerat det samma som mig?

/mvh Christian


Christian, det ligger mycket sanning i vad du säger.
Jag har vid ett tillfälle rekomenderat ett namnbyte till tekniksidan men jag blev som du befarade, lynchad den gången.

Jag tror personligen att anledningen till den otroliga mängden KORT som strömmar in till FS kan i mångt och mycket skyllas på digitalkamerornas tillkomst.
I dag kan alla oberoende av, om kameran är inköpt
pga: bildskaparintresse eller data/teknikintresse
köpa en "datorkamera" och massproducera kort.

Bilder lyser med sin frånvaro i allt större och oroväckande omfattning.

Fotosidan översvämmas av kortknäppande digitalnördar som söker fel på sin dator(kamera)
för att få ett samtalsämmne i stil med
"vad förlorar jag i bildkvalite om jag köper en åtta mb kamera jämfört med tio mb kamera"

Var ska detta sluta ?
/Thomas..
 
80 000 medlemmar. 1/100 av Sveriges befolkning. Innebär att det statistiskt finns ca 90 medlemmar i min kommun. Fotoklubben här har väl haft som mest 20-30 medlemmar varav ett 10-tal mera intresserade när den var som mest aktiv. Tror det är i det perspektivet man ska se det hela.

Icke betalande får lägga upp ca 8 bilder per månad. Brons (100kr/år) 5 bilder per dag vilket är lika mycket som silver (300kr) och guld (500kr). Tycker det är för mycket för brons. Kanske 5 bilder per vecka istället?
 
Låt folk ladda upp vad dom vill... koncentrera er på att göra era egna bilder bättre istället för att leta fel hos andra.
 
Joel Höglund skrev:
Jag kanske har fel men jag tror att det var större procent av medlemmarna förut som var intresserade av fotografi i sig.

Jag tänkte skriva ett liknande inlägg faktiskt. För när jag blev medlem på fotosidan "första gången" 2001 (fick nämligen nytt medlemskap 2002) så var min uppfattning att de 2500 som redan då var medlemmar, hade ett genuint intresse för fotografi och bildskapande. Fotografi var liksom ett intresse som inte gemene man hade då.

Numera känns det däremot som om fotosidan har blivit allmänt känt över hela Sverige och därmed fungerar som en magnet för alla som någon gång tagit några bilder och vill få ut dessa på nätet. Om man nu ska hårddra det hela..en slags förvaringsplats för digitala bilder dit vänner och bekanta kan gå in och titta.

På det stora hela känns fotosidans "bildbank" ganska oinspirerande, men det finns dock ändå en del små guldkorn i gruset som man kan vaska fram om man vill och tar lite tid på sig. Och det kanske är bättre det än att det enbart skulle laddas upp några riktigt bra bilder per dag och ingenting annat!?
 
Senast ändrad:
Anders Östberg skrev:
Låt folk ladda upp vad dom vill... koncentrera er på att göra era egna bilder bättre istället för att leta fel hos andra.

Det tror jag de flesta av oss som klagar också gör, annars vore vi nog inte så kritiska. Och vi vill givetvis att även andra ska vara lika självkritiska och alltid försöka göra sitt bästa före en bild läggs in. Jag har nog inte fel när jag påstår att det många gånger läggs ner alldeles för lite arbete vid bildarbetet och vid presentationen.
 
Anders Östberg skrev:
Låt folk ladda upp vad dom vill... koncentrera er på att göra era egna bilder bättre istället för att leta fel hos andra.

Det är ju det man försöker göra, genom att se och lära. Men hur lätt är det när man drunknar i nya bilder varje dag?

Jag kan hålla med ovanstående inlägg om att det ibland läggs ner väldigt lite arbete för att maximera bildens möjligheter. Ingen bra beskärning, ram, eller korrigeringar med filter/lens distorsion verktyget.
 
Re: Re: Kvaliteten är mycket sämre

ThomK skrev:
Christian, det ligger mycket sanning i vad du säger.
Jag har vid ett tillfälle rekomenderat ett namnbyte till tekniksidan men jag blev som du befarade, lynchad den gången.

Jag tror personligen att anledningen till den otroliga mängden KORT som strömmar in till FS kan i mångt och mycket skyllas på digitalkamerornas tillkomst.
I dag kan alla oberoende av, om kameran är inköpt
pga: bildskaparintresse eller data/teknikintresse
köpa en "datorkamera" och massproducera kort.

Bilder lyser med sin frånvaro i allt större och oroväckande omfattning.

Fotosidan översvämmas av kortknäppande digitalnördar som söker fel på sin dator(kamera)
för att få ett samtalsämmne i stil med
"vad förlorar jag i bildkvalite om jag köper en åtta mb kamera jämfört med tio mb kamera"

Var ska detta sluta ?
/Thomas..

Du har en poäng Thomas.
 
Alla ska ha en chans

Jag tycker givetvis att alla ska få lägga upp bilder som vill det. Hur ska jag kunna få en bedömning av mitt arbete om ingen kan se det? Det är ju det som är det fina med internet, man har tillgång till gallerier lite var stans utan att hyra lokaler mm.
Någon tycker kanske att just den "kattbilden" är det bästa som finns.
Bedömmnin är ju subjektiv.
 
Alla vill vi vara med i exklusiva klubbar, och då är det förstås ett problem om Fotosidan har blivit för populär. Själv är jag nytillkommen medlem, om än inte direkt nybörjare som (amatör)fotograf. Anledningen till att jag lockades av Fotosidan var den genuint demokratiska tonen här. Rena nybörjare har kunnat ställa nästan hur elementära frågor som helst, och nästan alltid bemötts initierat, vänligt och respektfullt. Amatörer, halvproffs och helproffs kan utbyta synpunkter och bildkritik - vad mer kan vi begära? Visst, här finns massor av bilder som jag uppfattar som helt indifferenta, men än sen. Många ägnar sig åt en typ av fotografi som jag inte är särskilt intresserad av, och dem kan jag strunta i. Jag håller i huvudsak med den som anmärkte att det ofta snarare är kommentarerna som är problematiska. Man kan gå igenom tiotals bilder åt gången under "hård kritik" och bara hitta kommentarer som "snygg tjej", "jätteläckert", "den här gillar jag" och annat intetsägande. Och det vanligaste tycks ändå vara att bilderna inte kommenteras överhuvudtaget (om det inte är en fågel).
Litet mer självkontroll hos dem som lägger in bilder, litet mer engagemang hos dem som kommenterar, gärna det. Men fr.a. - behåll den öppna karaktären på Fotosidan.

mvh / Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.