Alla vill vi vara med i exklusiva klubbar, och då är det förstås ett problem om Fotosidan har blivit för populär. Själv är jag nytillkommen medlem, om än inte direkt nybörjare som (amatör)fotograf. Anledningen till att jag lockades av Fotosidan var den genuint demokratiska tonen här. Rena nybörjare har kunnat ställa nästan hur elementära frågor som helst, och nästan alltid bemötts initierat, vänligt och respektfullt. Amatörer, halvproffs och helproffs kan utbyta synpunkter och bildkritik - vad mer kan vi begära? Visst, här finns massor av bilder som jag uppfattar som helt indifferenta, men än sen. Många ägnar sig åt en typ av fotografi som jag inte är särskilt intresserad av, och dem kan jag strunta i. Jag håller i huvudsak med den som anmärkte att det ofta snarare är kommentarerna som är problematiska. Man kan gå igenom tiotals bilder åt gången under "hård kritik" och bara hitta kommentarer som "snygg tjej", "jätteläckert", "den här gillar jag" och annat intetsägande. Och det vanligaste tycks ändå vara att bilderna inte kommenteras överhuvudtaget (om det inte är en fågel).
Litet mer självkontroll hos dem som lägger in bilder, litet mer engagemang hos dem som kommenterar, gärna det. Men fr.a. - behåll den öppna karaktären på Fotosidan.
mvh / Martin