hansen2
Aktiv medlem
ntz skrev:
Först och främst vill jag påpeka att i denna diskussion, i likhet med alla andra liknande, används flitigt begrepp som är mångtydiga eller svåra/omöjliga att definiera på ett exakt sätt. Vad är för många bilder? Sämre bilder? Sämre kvalitet? Ointressanta bilder? Dussinbilder? Bilder inte värda att läggas upp på fotosidan?
Kan någon ge bra och trovärdiga definitioner på allt detta (förutom de lexikala) och ange de exakta "mätinstrument" som skall användas för att klassificera bilderna på fotosidan?
På samma sätt förs vissa förmodade förhållanden fram, t ex stort antal (sämre) bilder på kritikerpolerna, stort antal bilder med ett visst slags motiv etc. som problem utan att på ett trovärdigt sätt ange varför det är ett problem och för vilka.
Det mesta av ovanstående är inget annat än subjektiva uppfattningar och som sådana omöjligt att finna stöd för objektivt och mätbart.
En del av fotosidans medlemmar gör gällande att just de har tolkningsföreträde och rätten att utifrån sitt eget perspektiv och intresse framtvinga normer, inskränkningar och tolkningar som skall vara tvingande för alla här på fotosidan. Undrar vem det är som har gett dem denna status. Förutom alla andra viktiga invändningar som kan finns mot diverse föreslagna inskränkningar är det faktiskt så att som betalande medlem (läs kund) har man köpt vissa tjänster enligt de villkor som var gällande vid den tidpunkten man blev medlem. Varje större ändring av tjänsternas innehåll och gällande villkor borde väl jämställas med avtalsbrott. Eller har jag fel?
Det härliga med fotosidan är bl a spännvidden i medlemmarnas utvecklingsstadium som fotografer och deras respektive förhållande till fotografin och dess beståndsdelar och nischer.
Jag, en glad amatör och mycket fotointresserad, har funnit en guldgruva här. Har lärt mig mycket genom andras bilder och kommentarer, kommentarerna på mina egna bilder och inte minst genom de olika forumtrådarna. Trådar om prylar, lagtexter, etik, estetik, mm. Det finns många som jag ser upp till här på fotosidan. Främst för deras kunnande, ödmjukhet och viljan att rent praktisk främja fotointresset genom att dela med sig. Till dessa hör inte de självutnämnda auktoriteterna som bevakar domäner och ser som sin främsta uppgift att slå andra på fingrarna och tillämpa Jantelagen.
Väldigt många ord för att beskriva att ingen minsann skall tycka något om kvaliteten, att allt är frid och fröjd, allt är bra osv för att slutligen hamna i det gamla tråkiga men djupa jante-diket.
Problemet med kulturen i det här landet är just det du beskriver som icke önskvärt här ovan. Men det tycks alldeles för lite. Man ägnar sig ständigt åt att hitta en *minsta* gemensamma nämnare, vad kan vi *minst* enas om och liknande förfaringssätt. Resultatet blir då väldigt urvattnat, ibland inte ens en liten tummetott.
/Johan