Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvaliteten är mycket sämre

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett annat lustigt fenomen är att det laddas upp bilder som man själv inte tagit. Det har jag svårt för att förstå vitsen med. Bilder av detta slag läggs kanske inte upp i någon kritikpool och oftast brukar det då stå angivet att bilden är tagen av någon annan, men ändå.

/Nonno
 
Ja, det har jag också sett. Att bilder som "pappa tog en gång i tiden" eller ett gammalt foto från byrålådan som togs på 1800-talet. En annan hade laddat upp en bakgrundsbild och skyllde på "att jag tar ju så många bilder att jag inte märkte att jag tog en sån bild.
Men Nonno, vi fortsätter att göra vårt bästa i alla fall!!
 
Men det kan ju vara av obetänksamhet som någon kanske råkar lägga upp en bild som t ex en dotter tagit. Kan vara lätt att tappa fokus och för en stund glömma intentionerna med Fotosidan.
/Nonno
 
Jag menade nog inte den typen av bilder, utan där man medvetet lägger upp en bild som t ex en annan familjemedlem eller bekant tagit. Det är det jag inte förstår vitsen med att lägga upp. Det anges ju tydligt att det bara är egna bilder som ska publiceras här. Men nog om detta nu. :)
/Nonno
 
Usch då Nonno! Jag hoppas inte att du menar en bild som jag hade. Min dotter hade snott min kamera och tagit ett milt sagt hiskligt porträtt. Jag tjatade om att hon borde bli medlem, men hon gav mig istället lov att ladda upp bilden. Hu, nu kände jag mig träffad....
 
Ann: Du är inte ensam om att ha gjort det i så fall. Jag har sett ett antal personer som laddat upp bilder som de anger att någon annan fotograferat. Det är företeelsen i sig som jag inte förstår eftersom Fs handlar om den egna utvecklingen som fotograf. En bra förutsättning då är ju att man åtminstone tagit bilden själv.
/Nonno
 
Det var bara en bild av mina ett par hundra och jag kallade den "ungen tjuvlånade kameran". En helt sjuk bild som fick många titt. Jag kände mig lite träffad nu här p.g.a. den bilden...
 
Nu vet jag inte om du lade upp den i en kritikpool, men om du gjorde det, vad skulle du göra med kritiken du fick?

Jag kan förstå om du vill visa upp en bild, men det förtar syftet med kritikpooler om det läggs upp sådana bilder i dem. Jag tror det behövs (bättre?) sätt att visa upp bilder som "inte platsar" i kritkpooler, men som ändå förtjänar att visas upp.

Det är inte meningen att hänga ut dig personligen för det här, du råkade bara bli ett exempel.
 
Nä, den bilden är längesen och det har väl inte så mycket att göra med "kvaliteten är mycket sämre" då det var längesen jag laddade upp den. Däremot det jag skrev om bilden på ögat. Det händer att jag väljer ut ett par bilder som är alldeles kass och skriver det jag menar. Ândå ligger bilderna envist kvar och har då också ofta fått en del kommentarer som att oh, den katten var så lik min osv. Då känner man sig som en skurk som har skrivit en massa negativt om en bild med den söta katten.
 
En synpunkt från en ny nybörjar-medlem. Kanske jag är lite sent ute, - såg inte tråden tidigare.

Jag förstår absolut synpunkterna på dålig kvalitet, - men samtidigt tappar jag modet. För mig är mina bilder personliga,- och att visa upp dom för alla är inte nåt jag "bara gör". Tanken på att alla "duktiga" fotografer sitter och tittar på dom och fnyser, får det att knyta sig i magen på mig. Tanken på att de tittar och får lust att hjälpa mig att bli bättre, gör mig lycklig. Jag blev så himla glad när jag upptäckte Fotosidan, - ser den som en fantastisk möjlighet att lära mig och inspireras. Har sett bilder här som fått igång precis alla känslor på skalan. Även om jag kanske inte själv kan prestera dom, - så kan jag uppskatta bra bilder.

Jag har faktiskt tolkat poolarna på det sättet att jag kan lägga bilder var jag vill. I "Hård Kritik" t.ex., fast jag får stålsätta mig för just HÅRD kritik. Det ska väl inte uppfattas som gallerier? Eller? Nu har jag inte tänkt att lägga ut något där... (än?), - och just nu vet jag inte om jag ångrar att jag lagt ut nåt överhuvudtagit.
 
Håller med dig Berit!
Men å andra sidan så blir man glad över de kommentarer man får som gör att man kan förbättra bilderna samt observera sådant man ej tänkt på tidigare.

Bara att strunta i alla viktigpettrar.
Här är majoriteten vänliga och hjälpsamma.
 
AFE skrev:
Bara för sakens skull lade jag också upp en kattbild idag, en som jag tycker är ett bra kattporträtt men som säkert kan förbättras - alltså lade jag den i Hård Kritik med förhoppning om just Hård Kritik.

http://www.fotosidan.se/pools/view/94/910316.htm


LOL

Kolla in första kommentaren du fick på din bild!!!

"Visst får man visa upp bilder
på sina älskade vänner;o)"

Den här tråden är kul! Och lite mer.
mvh/Johan
 
johanlind skrev:
LOL

Kolla in första kommentaren du fick på din bild!!!

"Visst får man visa upp bilder
på sina älskade vänner;o)"

Den här tråden är kul! Och lite mer.
mvh/Johan

Jag reagerar negativt på ditt inlägg, Johan.

Jag anser inte att vi här på forumet skall göra oss lustiga på andras bekostnad på detta sättet.

Självklart skall vi kunna ha roligt här, men då har vi det tillsammans och inte genom att på detta sättet förlöjliga de som ger en kommentar. På detta sättet får vi inte fler som vill kommentera.

Hoppas du förstår min reaktion. Har jag missuppfattat ditt inlägg ber jag om ursäkt och du får i så fall gärna förklara hur du menar.

MVH

/Arne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.