Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kulled som nyper fast - finns det

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Jag skulle behöva hjälp att hitta en kulled som verkligen nyper fast precis där jag vill och inte glider ned någon millimeter. Idag har jag Manfrotto 488 RC, men stör mig på att den glider, inte mycket men så mycket att det förändrar bilden. Visst måste det finnas kulleder som går mjukt men ändå fastnar exakt där man vill? Jag använder inte stativ så mycket att jag vill lägga ut en förmögenhet på den.

Jag skulle behöva hjälp att hitta en kulled som verkligen nyper fast precis där jag vill och inte glider ned någon millimeter. Idag har jag Manfrotto 488 RC, men stör mig på att den glider, inte mycket men så mycket att det förändrar bilden. Visst måste det finnas kulleder som går mjukt men ändå fastnar exakt där man vill? Jag använder inte stativ så mycket att jag vill lägga ut en förmögenhet på den.

Läs min recension här
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8441
Mer behöver väl inte sägas? Fortfarande väldigt nöjd men det är klart, den kostar ju en del mer...

/FW

Är det så att det verkligen är kulleden som "kryper då". Det är ju alltid lite flex i benen på ett stativ och är tyngdpunkten bara en aning längre fram än rakt övanför kulans mitt kan detta märkas. Jag har inte 488RC själv, men har använt den lite och själva kulleden som sådan tycker jag ändå är helt okej (jag har själv en Kirk BH-3). Det jag inte gillar med manfrottos stativ/leder är snabbfästena som antingen inte är så stabila eller så är kameraplattan stor som ett hus...
Skulle jag köpt kulled idag skulle jag köpt Markins M10, men den är ju inte heller helt gratis...

Jag har 488 till mitt manfrottostativ, 055 pro tror jag det heter. För min 5D utan vertikalgrepp och tex mitt tamron 90 macro funkar det hyffsat men med 50D + vertikalgrepp m dubbla batterier o mitt canon 24-70 så blir det precis som du beskriver det kryper ned något. Jag får ställa fokus punkten strak ovanför det som ska vara i fokus. För stor tyngd för det huvudet alltså.

Jag har inget att jämföra med men mer pengar ger mer grepp. Kanske någon annan har något annat märke 488 pris klass som nyper bättre.

Känner igen problemet ;)
Som andra skrivit är manfrottos 468 kulor bättre, men dom är ju dels ganska tunga och dels kostar dom en hel del.

Själv köpte jag en cullman magnesitkula och den känns jäkligt förtroendeingivande, suger fast utan att utsnittet ändras. (Jag har även en 468 och ett växelhuvud).

Tack för era svar. Jag tittade på Cullmans kulleder på Cyber och tre är riktigt anständiga i pris. Kan ni rekommendera någon? Vilken har du, alf109?

Tack för era svar. Jag tittade på Cullmans kulleder på Cyber och tre är riktigt anständiga i pris. Kan ni rekommendera någon? Vilken har du, alf109?
Jag har den som heter 40180 eller magnesit 25 som det står på cyber. Riktigt bra tycker jag och lätt och smidig. Ett tips är att köpa till deras snabbplatta som också känns förtroendeingivande och har två vattenpass.

Jag rekommenderar helt klart denna och jag vet att den nyper rejält fast :)

http://www.blocket.se/kristianstad/Cullmann_Magnesit_30_kulled_23765991.htm?ca=23_8&w=0

/Per

Per, jag skickade svar på annonsen, men så slog det mig. Är det din annons? I så fall har du mail från mig.

Manfrotto 468MG nyper attans med sin hydrostat. Den funkar tom för min D700 + batterigrepp och Nikon 500/4VR

Något som också funkar men är ytterligare lite dyrare är RRS BH-55.

// Johan

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto