Annons

Korta frågor om Photoshop CS2

Produkter
(logga in för att koppla)

STi

Aktiv medlem
Hejsan är ny fotograf och har inte pillat så mycket med CS2.

Skulle vilja veta hur man gör följande:

1. Får mer skärpa på vissa delar på bilden. -Vet att det finns något verktyg till det vet dock inte vad det heter.

2. Mörka ner ljusa delar på en bild. -Tex när man fotat en något som är vitt på en bild en tröja som exempel. Dmo har ju en tendens till att bli väldigt vita ibland.

3. Göra mörka delar ljusare på en bild


Jag kör en engelsk version av CS2



Hoppas jag kan få bra svar på detta.


MvH Jimmie
 
1: Kopiera bakgrundslagret, lägg på t.ex. smart sharpen och lägg på en lagermask. Invetera lagermasken och måla på med vitt där skärpan ska vara.

2: Lägg på ett justeringslager för curves eller levels. Lägg på en lagermask, invetera och måla på där du vill ha det mörkare.

3: Lägg på ett justeringslager för curves eller levels. Lägg på en lagermask, invetera och måla på där du vill ha det ljusare.

Edit: Rekommenderar också Photoshop CS2 för digitalfotografer. Den precis hur man gör många av dom vanligaste grejerna i PS. Photoshop CS2 bibeln är också väldigt bra.
 
Tack för snabba svar. Ska se om jag kan hitta boken. Ska också testa det du skrev. Och se om jag får det att funka
 
för alt 2 och 3 kan du även testa att duplicera lagren och använda olika blandingsalternativ.

för alt 2 ska du använda blandningsalternativ multiplicera (multiply)

till alt 3. använder du istället blandningsläge raster (screen).

/K =)
 
Det låter som om du vill välja vilka delar du vill efterbelysa/mörka/skärpa i bilden. Du kan göra som de andra föreslagit, eller köra mer på "känsla i fingertopparna" med verktygen: 'Dodge Tool', 'Burn Tool' samt 'Sharpen Tool'. Dessa kan användas för att "måla" på efterbelysning, mörkning och skärpa där du vill ha det. Var lite försiktig bara. Välj ganska liten opacitet och jobba många gånger istället över samma yta så att det inte blir överarbetat (vilket är lätt hänt)

Men som sagt... det finns många sätt att göra liknande saker på! Det är bara testa o lära sig :)
 
Ett annat tips är två grymt bra podcasts.

photoshop tv och photoshop killer tips.

Den första hostas av Dave Cross, Matt Kloskowski och Scott Kelby (som även har skrivit boken Photoshop CS2 för digitalfotografer)

Den senare hostas av Matt Kloskowski.

/K =)
 
Det roliga med photoshop är att det finns oändligt många alternativ för att åstadkomma samma sak.

PS är ett ganska komplicerat verktyg, så att försöka lära sig att använda det med trial and error metoden är inte att rekomendera.

Spara en massa tid svett och tårar genom att köpa på dig några vettiga böcker i ämnet.
Jörgens förslag är utmärkt. Utöver den boken kan jag rekomedera dig
Katrin Eismans Photoshop Restoration & Retouching
och
Adobe Photoshop CS2 for Photographers av Martin Evening
 
Vilken kanon forum detta är. Får bra svar och det fort. Sånt gillar vi ;)

Jag kör i RAW format har hört att det ska vara bäst om man vill efterredigera bilder.

Göran Wirén - Du har så rätt det du skriver att det är vissa delar som jag vill göra det på. Oftast blir ju någon del väldigt ljus eller väldigt mörk när man fotar och inte har så bra erfarenhet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.