Annons

Konvertera till svartvitt - hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Loj

Aktiv medlem
Nu ger jag upp!
Har en god stund försökt konvertera denna bild till svartvitt eller sepia utan att få det bra. Kan/vill någon av er göra ett förslag? Det blir bara kontrastlöst eller utfrätt för mig...

En större bildfil finns här. (4,5 Mb)

/Janne
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    48 KB · Visningar: 1,011
Drog lite i Levels för att öka kontrasten (men bara lite), sedan på med ett Adjustment Layer (Channel Mixer), monokromt, 100% på rödkanalen och 0 på de andra.
 

Bilagor

  • bild-svartvit.jpg
    bild-svartvit.jpg
    30.4 KB · Visningar: 991
Channel mixer
Monocrome
R +60
G +40
B +-0

Selective colour/ Black +9

Vet inte om det duger men det gick snabbt :)
 

Bilagor

  • svart.jpg
    svart.jpg
    37.9 KB · Visningar: 979
Jag har gjort sepiatoningen i Image -> Adjust -> Hue/saturation i Photoshop. Där kryssade jag i rutan Colorize (färga). Sedan skrev jag in 22 i rutan vid Hue (nyans). Sedan drog jag bara pilen för Saturatin (mättnad) tills jag var nöjd med bilden.

Kontrasten brukar ändra sig själv när man justerar i Curves (kurvor) och skärpan har jag bara ställt in i Unshart mask (oskarp mask)
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    47.7 KB · Visningar: 760
Snyggt som attans anna !!!

Sepia var inte min grej idag men bättre ett försök i forumet en tio i papperskorgen ;)

Thomas :) Du har snart tjänat ihop till en kram ;)

Tyvärr kan jag inte ge något tips på hur jag gjorde men det har jobbats betydligt mer än de 2minuterna ja la på den svartvita. Lite vitare ögon, Lite svartare ögonbryn, fingerklipp, lite ton han jag med medans barnen borstade tänderna :)

Lyckades sabba mitt stora orginal (man skall ju alltid spara sist... ;)

Oskarpa masken var 155 0,9 samt 3 vilket behövdes på den drastiska minskningen...

Men vilket bra orginal att jobba med, en ren fröjd !!!!
 

Bilagor

  • bild[1]_sabbadstorle2k.jpg
    bild[1]_sabbadstorle2k.jpg
    39.7 KB · Visningar: 467
Senast ändrad:
Nu lovar jag att detta är den sista... Jag fastnade helt i bilden och det var ju inte meningen :) Lite mera drag i spakarna för att testa en annan variant ;)
 

Bilagor

  • bild[1]_sabbadstorle3k.jpg
    bild[1]_sabbadstorle3k.jpg
    36.4 KB · Visningar: 457
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.