Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstverk på publik plats - vad gäller

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag sa att jag har talat med en advokat alltså inte Teste

Testes kunskaper som juridiskt ombud vad det gäller sakfrågan är väl oomtvistlig, vem är du?

Nu var det inte ställt till mig.
Men

Alla kan göra fel och även Teste har ju förlorat diverse mål i domstol.
Att se honom som alla fotografers goda fe som kan allt och ställer allt till rätta för dem är väl åtminstone liiite överdrivet.

Och jag är den som köpte ett 100mm macro av dig för 1-2 år sedan och det fungerar fortfarande alldeles utmärkt

Ha det bra!
 
Stenlund , vilka djupa juridiska kunskaper har du jämfört med Teste inom området? kan vara bra att veta inför fortsatt diskussion
 
Nu var det inte ställt till mig.
Men

Alla kan göra fel och även Teste har ju förlorat diverse mål i domstol.
Att se honom som alla fotografers goda fe som kan allt och ställer allt till rätta för dem är väl åtminstone liiite överdrivet.

Och jag är den som köpte ett 100mm macro av dig för 1-2 år sedan och det fungerar fortfarande alldeles utmärkt

Ha det bra!

hej hej
det är sakfrågan det gäller, får man enligt lagen lägga upp bilder på internet av tex statyer/konstverk som är yngre än 70år, nej blir svaret med de ändringar som kom till 2005
 
Stenlund , vilka djupa juridiska kunskaper har du jämfört med Teste inom området? kan vara bra att veta inför fortsatt diskussion

Din auktoritetstro är fascinerande. Vilka kunskaper jag, Teste eller jultomten har eller inte har är irrelevant.

Se till att få fram den eller de paragrafer som stödjer påståendet att bilder på konstverk placerade på eller vid allmän plats utomhus inte får publiceras på nätet.

Så enkelt är det.
 
Senast ändrad:
det är sakfrågan det gäller, får man enligt lagen lägga upp bilder på internet av tex statyer/konstverk som är yngre än 70år, nej blir svaret med de ändringar som kom till 2005
Med undantag för statyer och andra konstverk som är stadigvarande placerade på allmän plats utomhus. De får, enligt lagen, fritt avbildas (vilket, vad jag förstår, var en av ändringarna 2005). Även på internet.
 
Din auktoritetstro är fascinerande. Vilka kunskaper jag, Teste eller jultomten har eller inte har är irrelevant.

Se till att få fram den eller de paragrafer som stödjer påståendet att bilder på konstverk placerade på eller vid allmän plats inte får publiceras på nätet.

Så enkelt är det.
Du säger det

eftersom jag har kollat BLF utlåtandet med en mycket kompetent advokat som verifierar det hela så framstår det mer sannolikt än att tro på dig-eller hur
Är du jurist?.
 
Med undantag för statyer och andra konstverk som är stadigvarande placerade på allmän plats utomhus. De får, enligt lagen, fritt avbildas (vilket, vad jag förstår, var en av ändringarna 2005). Även på internet.

inte vad jag förstod av samtalet med advokat idag samt att ha läst BLF svar vilket jag har hänvisat tidigare till
 
inte vad jag förstod av samtalet med advokat idag samt att ha läst BLF svar vilket jag har hänvisat tidigare till

Hur skulle det vara om du läste lagen och Regeringens proposition istället?

Och framför allt så borde den oidentifierade advokaten kunna peka på var i lagen det som ger stöd för hans påstående återfinns. Det borde vara ganska grundläggande för en yrkesverksam jurist.
 
inte vad jag förstod av samtalet med advokat idag samt att ha läst BLF svar vilket jag har hänvisat tidigare till
Det räcker med att kunna läsa innantill.

Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
24 § Konstverk får avbildas
1. om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus,


Det finns inga ytterligare villkor förknippade med denna punkt i lagen, inget om att internet skulle vara undantaget osv.

(För övrigt är det ju inget i detta som motsäger det stycke du citerade i #76, §24 är ett undantag från bestämmelserna i övrigt.)
 
Kamrater. Det är uppenbart att det finns en del fakta och en del indirekta fakta. För att tråden inte skall balla ur så behövs mer underlag till varför man _inte_ får publicera på internet. Nu är det bara andra-hands information. Så börja inte med personangrepp. Leta rätt på underlag och länka istället.
 
Vad jag förstod så innerfattas det av den lagtext som kom till vad det gäller fildelning osv, nu är jag ingen jurist och fäster än så länge större tilltro till Teste, BLF osv än vad du kommer dragande med, om du kan motbevisa Teste, BLF BUS mfl så gör det så slipper vi diskutera vidare
 
Mikael, det är precis de där inläggen som jag menar inte behövs mer. Fram med fakta istället för upprepa dig. Annars blir det bara pajkastning.
 
Den stadsjurist jag fick svar från hänvisade till paragraf 24 som nämnts tidigare, och när jag frågade specifikt om publicering på internet fick jag svaret att det inte finns några hinder för det.
 
Här får ni lite mer att läsa:

Regeringens proposition
2004/05:110
Upphovsrätten i informationssamhället
– genomförande av direktiv 2001/29/EG, m.m.
Se första sida längst ner och överst på andra sidan hur regeringen resonerat.
<data.riksdagen.se/fil/ceb04176-e642-4fd6-95e8-fd4e4200388e>

Här är förarbetena:
Ds 2003:35 ds 2003 35 d1
<http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3271&dok_id=GRB435>

Resultatet blev bl.a en ändring i §2 som bl.a. innebär en stärkt ensamrätt för upphovmannen till offentligt framförande. Överföring till allmänheten är offentligt framförande och kan ske trådbundet eller trådlöst (tex på internet) och det är upphovsmannens uteslutande rätt.
Lagen med kommentarer finns här:
<https://lagen.nu/1960%3A729>

Det finns inget förbud mot avbildning, det handlar om spridningen.
 
Här finns lagändringen.

Jag kan inte hitta något i den texten som tyder på att det skulle vara förbjudet att avbilda konstverk som är permanent placerade på allmän plats utomhus. Kan du?
nej inte att avbilda för privat bruk osv , det är spridning på internet som var frågan (se inlägg 20) och det är endast det jag har kommenterat , inget annat , se förövrigt inlägget före mitt 98.
 
Här får ni lite mer att läsa:

Regeringens proposition
2004/05:110
Upphovsrätten i informationssamhället
– genomförande av direktiv 2001/29/EG, m.m.
Se första sida längst ner och överst på andra sidan hur regeringen resonerat.
<data.riksdagen.se/fil/ceb04176-e642-4fd6-95e8-fd4e4200388e>

Här är förarbetena:
Ds 2003:35 ds 2003 35 d1
<http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3271&dok_id=GRB435>

Resultatet blev bl.a en ändring i §2 som bl.a. innebär en stärkt ensamrätt för upphovmannen till offentligt framförande. Överföring till allmänheten är offentligt framförande och kan ske trådbundet eller trådlöst (tex på internet) och det är upphovsmannens uteslutande rätt.
Lagen med kommentarer finns här:
<https://lagen.nu/1960%3A729>

Det finns inget förbud mot avbildning, det handlar om spridningen.

kan detta anses vara klarläggande nog?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.