Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstverk på publik plats - vad gäller

Produkter
(logga in för att koppla)
Var hittar du lagtext som säger att det inte är tillåtet? Det är så lagtexter brukar vara formulerade.

Har det inte att göra med vem som äger de publika konstverken? T.ex. kommunen?

Ska nog skicka en fråga till Uppsala Kommun och höra vad de tycker om att starta en webbsajt som visar upp de offentliga verken i kommunen.
 

Ja, vi har nog förstått det nu och jag hävdar å det bestämdaste att det är rena rama falsarierna. Eftersom jag har sett liknande uttryckssätt på Testes hemsida är jag rätt övertygad om att det är han som står bakom spridningen av denna osanning. Du kan ju ta och frågan honom var i hela fridens namn han hittar stöd för sitt påstående. Jag tycker att det är synnerligen talade att det konsevent saknas någon hänvisning till vad denna ändring skulle bestå i.
 
Sedan kan man ju fråga sig vad avsikten med offentlig konst är.

Är inte hela idén att konstverket skall kunna avnjutas av en stor publik utan kostnad?
 
Diskussionen och de skilda uppfattningarna i frågan börjar luta åt det filosofiska planet. Hur vill vi att vår värld ska se ut? Ska gemene man bötfällas av diverse obskyra jurister/firmor som inte tillför något eget värdeskapande utan endast skor sig genom juridiska spetsfundigheter? Hur absurt är det inte, om Anckers påstående stämmer? Ska var och en avkrävas kunskap om att det är ok att fotografera och publicera just denna staty men inte en annan? Varför ska gränsen dras där? Jag ser fler intressenter som kan åberopa upphovsrätt med samma behov av "skydd" eller sidoinkomst.

"I don't build in order to have clients. I have clients in order to build."
Ayn Rand
 
Man kan tycka det, men i fallet med Eiffeltornet tyckte fransoserna att de kunde hävda att det ljusspel som görs kvällstid är skyddat på ett sådant sätt att man inte får publicera nattbilder av tornet. Om de lyckats genomdriva det förbudet vet jag inte.

Jag har inte hört talas om några liknande påhitt i Sverige, tack och lov ...

/afe
 
Jag har fotograferat barn som leker med offentliga konstverk. Det kan se ganska roligt ut. Ta t ex McDonaldsfiguren som sitter på en bänk utanför vart och vartannat McD, skulle det vara ett upphovrättsbrott att publicera en bild på sitt barn sittandes intill den, eller någon som skämtar med figuren osv? Tja, en konstverksombudsman skulle kunna ta tag i "fallet" och driva det på egen hand. Bara att dra iväg en faktura på 12000 spänn eller nåt.
 
Jag har fotograferat barn som leker med offentliga konstverk. Det kan se ganska roligt ut. Ta t ex McDonaldsfiguren som sitter på en bänk utanför vart och vartannat McD, skulle det vara ett upphovrättsbrott att publicera en bild på sitt barn sittandes intill den, eller någon som skämtar med figuren osv? Tja, en konstverksombudsman skulle kunna ta tag i "fallet" och driva det på egen hand. Bara att dra iväg en faktura på 12000 spänn eller nåt.

Jag skulle nog vara försiktigare med att publicera den typen av bilder av Ronald McDonald än motsvarande bilder av t.ex. Evert Taube i Gamla Stan. McD och andra storföretag uppskattar inte om deras varumärken används på det sättet (och då har det med varumärket snarare än verkshöjden att göra).

Oftast är den här typen av företag dessutom betydligt kinkigare och har mer resurser än de kommuner som äger våra offentliga konstverk (och de tvekar inte att använda resurserna) ;)
 
Man kan tycka det, men i fallet med Eiffeltornet tyckte fransoserna att de kunde hävda att det ljusspel som görs kvällstid är skyddat på ett sådant sätt att man inte får publicera nattbilder av tornet. Om de lyckats genomdriva det förbudet vet jag inte.

Jag har inte hört talas om några liknande påhitt i Sverige, tack och lov ...

Frankrike har franska lagar och där lär byggnader omfattas av upphovsrätt och det är väl ljusspelet i Eiffeltornet som är särskilt skyddat dessutom. Lagarna ska väl harmoniseras inom EU så antingen får vi deras lagar eller de våra så småningom (eller en mix). Kan tänka mig att det finns krafter som vill lobba för den franska modellen.
 
Tveksamt om just McD-gubben är ett konstverk kanske, och dessutom så är antagligen hela syftet med honom på en bänk just att bli lekt med och fotograferad med? Men jag ser vart du är på väg med exemplet.
 
Jag skulle nog vara försiktigare med att publicera den typen av bilder av Ronald McDonald än motsvarande bilder av t.ex. Evert Taube i Gamla Stan. McD och andra storföretag uppskattar inte om deras varumärken används på det sättet (och då har det med varumärket snarare än verkshöjden att göra).

Oftast är den här typen av företag dessutom betydligt kinkigare och har mer resurser än de kommuner som äger våra offentliga konstverk (och de tvekar inte att använda resurserna) ;)

Då har de öppet mål. Det finns säker en Facebook grupp för Ronald McDonald humor i bild *s*
(t ex http://combatblog.net/wp-content/uploads/2009/11/Ronald-McDonald.jpg)
 
Oavsett vad vi tycker så skulle det vara bra att veta vad som gäller och på vilka grunder BUS och BLF motiverar sina svar.
 
Oavsett vad vi tycker så skulle det vara bra att veta vad som gäller och på vilka grunder BUS och BLF motiverar sina svar.

De skriver bl a

"Det är en ny lagstiftning från den 1 juli 2005, som i praktiken innebär att det är fritt fram att fotografera och publicera bilder av byggnader utan att ersätta arkitekten. Men med den nya texten gäller inte detta Internet. Om den tolkningen står sig i en domstol eller ej är det ingen som vet. Det är i så fall arkitekterna som kan begära ersättning för en såpdan nätpublicering. Den nya lagtexten har inte uppmärksammats av fotografer eller de som producerar hemsidor på Internet ännu."

Vore intressant med ett fall i domstol. Ska vi gissa att en byggnadsombudsman snart tar på sig en sådan uppgift?
 
Har det inte att göra med vem som äger de publika konstverken? T.ex. kommunen?

Ska nog skicka en fråga till Uppsala Kommun och höra vad de tycker om att starta en webbsajt som visar upp de offentliga verken i kommunen.

Vad kommunen tycker (dvs vad någon av kommunens tjänstemän tycker) är väl ändå helt irrelevant?
 
Oavsett vad vi tycker så skulle det vara bra att veta vad som gäller och på vilka grunder BUS och BLF motiverar sina svar.

Absolut.

Kan det vara så enkelt att BUS och BLF texterna härhör från en och samma jurist och att denne jurist helt enkelt har fått det hela om bakfoten?

Jag menar att om deras svar är sanningen borde det väl finnas rättsfall och lagtexter som någon här inne har hört talas om. Så verkar ju inte vara fallet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.